Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vista Home Premium startar inte upp


knorren

Rekommendera Poster

Kan någon hjälpa mig?

uppdaterade via automatiska uppdateringar Vista Sp1, varefter laptopen inte startar upp mera. Den startar så långt att man ser hur den laddar upp så blixtrar det till en blå skärm varefter den blir svart med vit text där det står starta om eller välj system återställning m.m.Först gick det inte att starta från skiva ej heller genom något annat såsom systemåterställning eller felsäkert läge, inte heller f8. Nu har jag kört Windows 7 och försökt reparera med den 3ggr. Första gången sa den att allt är ok start om på nytt. Jag gjorde så men kom tillbaks till utgångsläget starta om eller välj felsäkert läge o.s.v. Efter 3 gångens försök till reparation som pågick hela natten och fortsatte ännu på morgonen utan att bli klar,så stannade jag datorn på onoff knappen. Men nu kunde jag starta upp från Vista skivan! Startade upp och tryckte på reparera,( för det så mycket viktigt på datorn att formatera disken går inte. och ingen backupp finns inte tyvärr. Men datorn är inte min. Jag försöker hjälpa) och nu kunde jag komma till återställningsverktyget och trycka på system återställning. Där fanns c: uppdatering av Sp1 och dag + tid. Nu kör jag systemåterställning som hållit på i snart 8 timmar och fortsätter ännu. Hur länge kan det fortsätta ännu och tror ni det kommer att lyckas?

Vad jag förstår så är det någon fil som saknas? Jag har fått upp detta meddelande File WDFLDR.sys 0x000000f. plus en hal.dll fil som troligtvis saknas.

 

Mycket tacksam för svar om nu någon förstår vad jag menar. Skriver om hjälp för första gången.

 

Knorren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Om du inte lyckats lösa det själv, så...

 

WDFLDR.sys är en av Vistas systemfiler. Har du provat om du kan starta i "Felsäkert läge"?

Du trycker F8 under uppstart flera gånger. Håll inte tangenten intryckt för länge. Bara snabba tryck.Annars tjuter BIOS och tror att det är ett systemfel. Välj "Felsäkert läge" i menyn.

 

Se om du kan köra en reparation därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte lyckats lösa det själv, så...

 

WDFLDR.sys är en av Vistas systemfiler. Har du provat om du kan starta i "Felsäkert läge"?

Du trycker F8 under uppstart flera gånger. Håll inte tangenten intryckt för länge. Bara snabba tryck.Annars tjuter BIOS och tror att det är ett systemfel. Välj "Felsäkert läge" i menyn.

 

Se om du kan köra en reparation därifrån.

Tack för dit snabba svar!

Jag kommer inte in i felsäkert läge! När jag försöker med det laddar den nog upp men sen fastnar den och det står vänta........... och där blir den hur länge som helst. Detta problem går nog över min horisont nu.

Jag har försökt plocka bort disken och kört den i en annan dator, där har jag kört scandisk, degframenterat, kört antivirusprogram, men inget har hjälpt. Jag har läst om någon som varit med om samma problem och han skrev att WDf0.1000.sys fattas, jag har försökt ersätta den men det låter sig ej göras. Jag får meddelandet att jag inte har behörighet till det fast jag kör som administratör? Kanske du har någon lösning på det?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag fått igång kommando tolken när jag kör Wista recovery skivan, genom reparera, återställningsverktyg.

Jagskrev in i X:\Sources>Bootrec.exe

 

Detta fick jag till svar:

Repairs critical disk structures. The following commands are supported:

/ Fix Mbr-- Writes the master boot record of the system partition using the master boot record compitable vith Windows Vista.

/ Scan Os--Scan all disks for installations compitable with Windows Vista and display the entries that are currently not in the boot configuration store.

Rebuild Bcd--scan all disks for installations compitable With Windows Vista and allow the user to choose Which to add to the boot configuration store.

 

Det var en hel del det. Men nu är jag inte så bra på engelska att jag inte förstår allt vad där står. Så allt jag skrivit efter det så har varit fel!

Skickar med en skärmbild från promten som jag fotat.

 

Mycket tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jag har läst om någon som varit med om samma problem och han skrev att WDf0.1000.sys fattas, jag har försökt ersätta den men det låter sig ej göras. Jag får meddelandet att jag inte har behörighet till det fast jag kör som administratör? Kanske du har någon lösning på det?

 

Du måste ta ägarskap över den mappen som du vill göra ändringar i. Så länge du inte har ägarskapet får du inte göra några ändringar. Om jag inte missminner mig innehåller Systemmappen mängder med undermappar vilket kommer att göra det till ett slavjobb att ta ägarskapet där.

 

Att du inte gör så att när du ändå har disken inkopplad i en annan dator kan du lika bra passa på att backupa allt som är viktigt. Sedan kör du en fullständig ominstallation av rubbet.

 

Tror inte att det hjälper att meka med MBR (Master Boot Record), som du är inne på i ditt andra inlägg. Var försiktig med det. Blir det fel får du ännu mer problem. MBR sköter hela uppstarten av operativsystemet. Det kan skita sig rejält...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du måste ta ägarskap över den mappen som du vill göra ändringar i. Så länge du inte har ägarskapet får du inte göra några ändringar. Om jag inte missminner mig innehåller Systemmappen mängder med undermappar vilket kommer att göra det till ett slavjobb att ta ägarskapet där.

 

Att du inte gör så att när du ändå har disken inkopplad i en annan dator kan du lika bra passa på att backupa allt som är viktigt. Sedan kör du en fullständig ominstallation av rubbet.

 

Tror inte att det hjälper att meka med MBR (Master Boot Record), som du är inne på i ditt andra inlägg. Var försiktig med det. Blir det fel får du ännu mer problem. MBR sköter hela uppstarten av operativsystemet. Det kan skita sig rejält...

 

Tack Före alla svar jag fått!

Jag gjorde som du sade Stefan! Sparade allt och installerade om, nu funkar det igen.

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...