Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ljudet borta, Googlat i dagar- Akut.


BagarN-Pon

Rekommendera Poster

Hej!

Först vill jag bara säga att jag läst alla andra trådar om liknande problem, men inget av det har hjälpt.

Vad jag har förstått så är nisse lite av en expert på ämnet, så om du ser det här- I need your help man!

Andra är självklart välkomna med sina förslag.

 

Nu till problemet

 

Ljudet på min dator har försvunnit helt, detta skedde för ett tag sen och jag har försökt lösa det under en längre period nu.

Jag har:

  • Installerat nya drivrutiner
  • Försökt köra "troubleshooter" (som inte startar)
  • Scannat datorn efter skit med diverse program
  • Googlat som en dåre
  • Kollat i BIOS
  • Provat alla "tänkbara" metoder

 

När jag går in på "Kontrollpanelen">"Sound And Audio Devices" så kommer rutan upp som trevligt talar om för mig att " No Audio Device".

http://img697.images...7134/ljudet.jpg

 

http://img532.images...186/ljudet2.jpg

Det går inte att ändra på någonting.

 

Kör windows XP. Datorn är av märket Dell Optiplex 6200 (?)

 

 

Känns som jag har provat allt, någon som har något förslag?

 

Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pettersson930

Jag är inte Nisse, men jag är en Dell support tekniker!

 

Ser du något i Device Manager (enhetshanteraren), tex något med ett !, ? eller X på?

 

Testa att uppdatera BIOS, det finns på Support.dell.com (Sök efter din service tag och sen tar du BIOS i kategorierna).

 

Kan du testa andra högtalare / hörlurar.

 

Du säger att du har kollat BIOS, kolla igen så att ljudkortet är aktiverat PLUS om att om BIOSet ser ljudkortet.

 

Testa att reseata ljudkortet (ta ur det och sätt i det igen).

 

Testa ett annan ljudkort (om du nu har något).

Testa en annan hårddisk (om du nu har någon).

 

//Pettersson930

 

Edit: Kollade en bild nu (sitter på jobbet och de har blockat imageshack..men går ju att gå runt ;) Plus tycker om dina flashback länkar!).

 

Det står att det finns en driver men den är inte startad. Då hittar den iallafall ljudkortet. Testa att ta bort det från enhetshanteraren. Avinstallera ljudkortet helt och hållet, starta om PCn och installera nyaste drivaren igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har också problem med ljudet men är inte riktigt säker om det är samma problem. Datorn visar att ljudet funkar men det kommer inget ljud från mina högtalare. Men om jag kopplar in mina hörlurar så funkar ljudet men just på mina högtalare så funkar det inte. Jag köpte en ny data och kopplade in högtalarna men helt plötsligt så sluta dom funka... funkade utmärkt på min förra dator =/.

 

Om du har hittat någon lösning så kan du väl låta mig veta så jag också kan försöka fixa =P ? Skulle vara tacksam =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pettersson930

Hej

 

Jag har också problem med ljudet men är inte riktigt säker om det är samma problem. Datorn visar att ljudet funkar men det kommer inget ljud från mina högtalare. Men om jag kopplar in mina hörlurar så funkar ljudet men just på mina högtalare så funkar det inte. Jag köpte en ny data och kopplade in högtalarna men helt plötsligt så sluta dom funka... funkade utmärkt på min förra dator =/.

 

Om du har hittat någon lösning så kan du väl låta mig veta så jag också kan försöka fixa =P ? Skulle vara tacksam =)

 

 

Har du några andra högtalare du kan testa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC Doktor i Stockholm

Det kan hända att du inte har den aktiv, prova så här. Högerklicka "Computer", välj "Manage", navigera ner till "Device Managment" och till "Sound", högerklicka på dessa drivrutiner och kolla om de är avaktiverade så aktivera dem.

 

enabledriver.jpg

Kör också det här. Klicka start och i "Run" ,körfältet, skriver du "dxdiag", "ok", låt programmet göra klart sökningen. Där borde du se flickar med "Sound" på, klicka där och om du har fler som det visas på bilden här så kolla vilken av dessa är aktiv eller "Default".

 

dxdiag_sound.jpg

Det här kan också bero på dåliga soundcodec men försök först med det här och om det inte hjälper så fortsätter vi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan hända att du inte har den aktiv, prova så här. Högerklicka "Computer", välj "Manage", navigera ner till "Device Managment" och till "Sound", högerklicka på dessa drivrutiner och kolla om de är avaktiverade så aktivera dem.

 

enabledriver.jpg

Kör också det här. Klicka start och i "Run" ,körfältet, skriver du "dxdiag", "ok", låt programmet göra klart sökningen. Där borde du se flickar med "Sound" på, klicka där och om du har fler som det visas på bilden här så kolla vilken av dessa är aktiv eller "Default".

 

dxdiag_sound.jpg

Det här kan också bero på dåliga soundcodec men försök först med det här och om det inte hjälper så fortsätter vi.

 

 

 

 

Jag har följt det du visade men inget av det hjälpte, jag startade också om datan efter det men inget ljud =/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PC Doktor i Stockholm

Hej dersen, det där svaret var tänkt för den andra killen som har problem med ljudet och du kan pröva det här. Att du har ljud via hörlurar betyder att felet inte ligger i programvaran, alla drivrutiner stämmer men du borde kolla om alla kablar sitter där de ska i datorn, kabeln till högtalarna borde sitta i den gröna ingången.

 

Sen kan du högerklicka där på ljudikonen och välj "Playback Devices", testa att aktivera några olika och se om det hjälper. Tänk på att varje gång du aktiverar ett annat "Playback Device" så behöver du starta om media spelaren innan ändringar börjar gälla, alltså om du spelar musik samtidigt som du ändrar där kommer inget förändras innan du stänger när media spelaren och startar den igen.

 

playbackdevices.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...