Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med köp av CRT


nicklas_Waag

Rekommendera Poster

Tjenna, fick nyss lite hjälp med crt-skärmar. Så tänkte bara höra med er vilken av dessa 2 skärmar som ni skulle rekommendera!

 

1.

Alltså en Samsung Syncmaster 1100p Plus 21" CRT

http://www.dooyoo.co.uk/crt-monitor/samsung-sm1100p-1/details/

Eller en

2.

Hewlett Packard P1100 21" CRT

http://www.dooyoo.co.uk/crt-monitor/hp-p1100/details/

 

Har fastnat lite själv för HP:n, vet dock inte varför men vill ändå få hjälp av er!

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CRT?

 

Du vet väl att i åtminstone 49 av 50 arbetsområden har CRT sedan länge förlorat racet mot LCD?

 

Jag skulle aldrig sätta mig vid en CRT skärm igen, aldrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CRT?

 

Du vet väl att i åtminstone 49 av 50 arbetsområden har CRT sedan länge förlorat racet mot LCD?

 

Jag skulle aldrig sätta mig vid en CRT skärm igen, aldrig.

 

Hehe, jo det är jag väl medveten om. Har redan en lcd-skärm men vill ha en crt med 120 hz eftersom jag spela Cs, där hz är väldigt viktiga. Så tänkte ha 2, den jag har nu för surf, film osv och sen crt:n för bara Cs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast dina ögon kan ju inte se någon skillnad på 80 och 120 Hz i uppdateringsfrekvens.

 

129 Hz finns ju på HP-skärmen men det är ju inte kul att vara tvungen att hålla sig 1024x768 i upplösning på en så stor skärm som 21", det är väl risk för att det ser väldigt grynigt ut.

 

För Samsung-skärmen så är ju inget annat än 75 Hz specat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast dina ögon kan ju inte se någon skillnad på 80 och 120 Hz i uppdateringsfrekvens.

 

129 Hz finns ju på HP-skärmen men det är ju inte kul att vara tvungen att hålla sig 1024x768 i upplösning på en så stor skärm som 21", det är väl risk för att det ser väldigt grynigt ut.

 

För Samsung-skärmen så är ju inget annat än 75 Hz specat.

 

Jo men i cs handlar det inte om vad man kan se och inte se, utan det är känslan. Allt flyter på mycket bättre med 120 hz speciellt i fps spel. Spelar ju som sagt ingen roll vad jag har för upplösning ska ju bara spela cs på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, är du villig att betala dyrt för en crt, så är det ju upp till dig, förstår inte heller riktigt vitsen, med att "backa" tillbaka i tiden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv Syncmaster 1100p Plus (äldre) och en Syncmaster 1100DF som är nyare och har helt plant glas. Rekommenderar i valet mellan dessa två 1100DF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv Syncmaster 1100p Plus (äldre) och en Syncmaster 1100DF som är nyare och har helt plant glas. Rekommenderar i valet mellan dessa två 1100DF.

Går det att ställa in en uppdateringsfrekvens kring 120 Hz på dem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst, är du villig att betala dyrt för en crt, så är det ju upp till dig, förstår inte heller riktigt vitsen, med att "backa" tillbaka i tiden?

 

Betala dyrt för en crt? Om du tycker att 200 kr är dyrt för en crt med 120 hz så visst fine! Det är ditt sätt att se på pengars värde.. Jag ville inte köpa nya syncmaster lcd med 120 hz för att dom kostar 3000 kr och jag har inte så mycket pengar just nu. Ska ju som sagt ha kvar min andra lcd skärm så man kan nog inte säga att jag "backar" i tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv Syncmaster 1100p Plus (äldre) och en Syncmaster 1100DF som är nyare och har helt plant glas. Rekommenderar i valet mellan dessa två 1100DF.

 

Haha okej men jag kan inte välja en 1100DF även om jag hade velat. För att jag ska köpa från en på blocket. Och de 2 han hade var bara en Samsung Syncmaster 1100p Plus 21" och en Hewlett Packard P1100 21" CRT.

 

Och båda kostar bara 200 kr styck.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Betala dyrt för en crt? Om du tycker att 200 kr är dyrt för en crt med 120 hz så visst fine! Det är ditt sätt att se på pengars värde.. Jag ville inte köpa nya syncmaster lcd med 120 hz för att dom kostar 3000 kr och jag har inte så mycket pengar just nu. Ska ju som sagt ha kvar min andra lcd skärm så man kan nog inte säga att jag "backar" i tiden.

 

En vanlig crt skulle jag betala max några tior, oavsett ny eller lätt begagnad, anser dom inte ah något värde idag.

 

Möjligt att en crt som kan köras i 120 hz är värda några kronor mer, men, nej... inte ger jag många kronor för en crt-skärm idag oavsett vad det är för modell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig är bildkvalitén viktigast, tekniken skiter jag i. På jobbet fick jag en 19" plattskärm när jag fick ny bärbar för ca 18 månader sedan. Den var tillbaka på IT-avdelningen inom 1 timme och jag hade min gamla Compaq 21" på plats igen. Överlägsen bildkvalité på CRT skärmen.

Att plattskärmar slagit igenom beror inte på bildkvalité utan på den låga tillverkningskostnaden.

För det är ju plattskärmar för 5000 till 10000kr som står på skrivborden.

Utan billiga skärmar som ofta inte bara visar 16 miljoner färger utan tom så där 10 olika bilder samtidigt. Det räcker med att flytta huvudet lite i höjd eller sida.

Men visst finns det som jag ser det bra plattskärmar.

Tex LG L227WTP som har ett rimligt pris. Och bara en bild också när jag flyttar huvudet.

Men inte klarar den 120Hz.

Recensionen av Samsungen med 120Hz som RN länkade till är intressant.

Man hade sett klara skillnader mellan 60 och 120Hz.

Sånt här med bildfrekvens är märkligt vanlig biofilm är ju 24 bilder/s

Men jag blev så irriterad av bildkvalitén med 35FPS i ett spel så jag byggde en ny dator.

Men jag har inga problem på BIO, varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

janne om du säger att kvalitén är viktigast kan du väl inte avfärda LCD bara sådär rakt av framför CRT... ;) Den senare är i många sammanhang mycket sämre än LCD, och det är skillnad mellan plattskärm och plattskärm beroende på vilken paneltyp den är gjord av, men viktigast, vilken elektronik den innehåller (det är till stor del själva elektroniken man betalar för).

 

Personligen skulle jag t ex aldrig få för mig att använda en TN-panel (den vanligaste och billigaste) utan föredrar VA – och då MVA framför PVA. Men annars så är frågan om jag inte skulle ha fördragit CRT-skärmen som du(?) Dock har jag problem med formen på dem, en fyrkantig kub...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...