Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Seg dator


Sim0n

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en dator som laggar, bluescreen of death, fastnar (Processorn slutar arbeta eller/och hårddisken..)

Error vid uppstart, etc..

 

Allt började när jag skulle stänga av datorn och hade bråttom, jag trodde den var av så jag drog ur kontakten.

Nästa dag gick inte datorn att starta, den hade crashat.. Då förstog jag att jag hade för bråttom.

 

Datorn lämnades in..

 

Hårddisken formaterades och Windows installerades om.

Efter ominstallationen krashade datorn igen om ca. ett år,

Den har blivit formaterad hemma av mig flera gånger, men slutar ändå fungera efter bara några månader igen.

Jag håller den alltid ren från virus, virussöker några gånger i veckan. Hittar aldrig något..

 

Problemen kommer när man t.ex kollar på Youtube, spelar GTA, spelar WoW, Då

bara fastnar alltihop, man måste starta om den med reset, Och när den startar om efter detta, Får man ofta error som filer borta i windows, blue screen, den startar om och om igen, fastnar i uppstart..

 

Har inte datorn blivit formaterad på ett tag så börjar bla. cdläsaren och nätverkskortet sluta fungera. (Jag tror att drivrutiner försvinner..)

 

 

Systemet..

Ram: 1 GB

Processor: Intel pentium 3 Ghz dual core

Grafikkort: 256 MB, nVidia Geforce 6800 LE

Operativsystem: Windows XP SP3

 

 

Någon som tror dom vet felet/hur man fixar det? Tack i förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter nästan som ett grafikkortsproblem. Prova att avaktivera grafikkortet och se om det funkar bättre. Och se till att du har uppdaterat drivarna. Är inte så bra på sånt själv, men jag har haft liknande problem och då var det grafikkortet som strulade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyaste drivern.. :)

Men hur fungerar datorn utan ett aktiverat grafikkort? Kan man spela ? ;)

Är det möjligt att det blir bättre av att byta hårddisk? (Drivrutiner försvinner ju)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det är grafikkortet så kan det kanske finnas någon konflikt någonstans med annan hårdvara. Chansen finns också att kortet blivit skadat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbel..

Men KAN det vara Processorn eller är det omöjligt?

Jag tror nog att det är grafikkortet, jag kommer ihåg att när man spelade GTA san andreas, och flög helikopter eller körde bil fort, laggade datorn ihop och skärmen blev svart, ljudet bara loopade. Gick man bara omkring långsamt så laggade det inte ihop.. Konstigt fel.. Låter detta som grafikkortets fel? Jag är inte så bra på hårdvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se vad HD Tune tycker om hårddiskens hälsa.

 

Hur är det med temperaturerna i datorn?

 

Fel på grafikkortet borde inte leda till att nätverkskort mm slutar att fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick en varning på fliken Health

 

"(C7)Ultra DMA CRC Error Count" Current: 200 Worst: 200 Threshold: 0 Data: 2564 status: warning

 

Description: Number of interface communication errors: 2563

 

Status: There were communication errors. This may be caused by a damaged cable.

 

Tempen ligger på ca. 36 C

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan det ju vara bra att se om det hjälper med en ny kabel till hårddisken som de föreslår. Är det en ca 5 cm bred flatkabel eller 1-2 cm bred kabel mellan moderkortet och hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev ju ditt svar inte så lättförstått precis ;)

Men eftersom du skriver att den är röd så gissar jag att det är den smalare typen av kabel, en så kallad SATA-kabel. Det är ganska vanligt att de slutar att fungera ordentligt.

Stämmer utseendet? http://www.webhallen.com/prod.php?id=17484

Det ska väl finnas i de flesta datorbutiker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror det är kontakterna som lätt blir dåliga och då blir det dålig överföring och Windows får försöka läsa flera gånger från hårddisken innan en fil kommer över. Fast säker kan man väl aldrig vara utan att pröva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...