Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med Inkasso?


Lianli

Rekommendera Poster

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.

 

I vad jag kallar mitt tidigare liv så drog jag på mig en hel del småskulder som nu har legat och gottat till sig och blivit en stor skuld. Nu lever jag ett ordnat liv och känner att jag även har råd att betala av mina misstag jag har gjort. Så till frågan/frågorna:

 

Har som sagt massor med småskulder som ligger på ungefär lika många olika inkassoföretag. Finns det en lista på inkasso företag i Sverige som man kan få tag i på något sätt? Jag måste ringa runt till alla då jag inte vet var mina skulder ligger. Visst kan jag söka efter "inkasso" men jag vill vara säker på att få med alla.

 

Kan man "deala" med inkasso företagen? dvs om jag har en skuld på 6000:- kan jag då erbjuda dom 3000:- för att bli av med min skuld på 6000:- tex?

 

All info och hjälp mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag undrar om någon kan hjälpa mig lite.

 

I vad jag kallar mitt tidigare liv så drog jag på mig en hel del småskulder som nu har legat och gottat till sig och blivit en stor skuld. Nu lever jag ett ordnat liv och känner att jag även har råd att betala av mina misstag jag har gjort. Så till frågan/frågorna:

 

Har som sagt massor med småskulder som ligger på ungefär lika många olika inkassoföretag. Finns det en lista på inkasso företag i Sverige som man kan få tag i på något sätt? Jag måste ringa runt till alla då jag inte vet var mina skulder ligger. Visst kan jag söka efter "inkasso" men jag vill vara säker på att få med alla.

 

Kan man "deala" med inkasso företagen? dvs om jag har en skuld på 6000:- kan jag då erbjuda dom 3000:- för att bli av med min skuld på 6000:- tex?

 

All info och hjälp mottages tacksamt!

 

Tror inte att skuldsanering kan bli aktuellt om du har råd att betala av skulderna, men visst går det att förhandla med de som du har skulder till.

 

En förutsättning för att kunna förhandla är nog att du kan betala av skulden på en gång. Det skulle i så fall innebära att du först tar reda på hur mycket skulder du har, därefter kollar du om det är möjligt att få ett banklån på de pengar du saknar och till slut försöker du förhandla med bolagen om att bli av med en del av skulden mot att du betalar ett belopp på ett bräde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr tillhör du den gruppen som har fått problem.

 

Du har väl kvar fakturorna från dessa inkassoföretag, då vet du ju vilka det är, och kan kontakta dom, du måste tyvärr kontakta dom var för sig, det finns inget samlat sätt att göra detta på.

 

Du kan normalt inte deala med dom, ibland så erbjuder dom ändå att deala, men då har du fått ett sådant erbjudande i så fall, du kan också erbjuda dig att göra upp en avbetalningsplan, men då gäller det att du följer den också.

 

Att få ett banklån, är en möjlighet, men det är inte säkert, ta kontakt med din bank om den möjligheten, men var beredd på att dom kommer att kräva ett upplägg av hela din ekonomi, du måste alltså visa upp exakt vad du har och vad du kan göra.

 

En skuldsanering kräver att du har en mycket stor skuld och inte har någon som helst möjlighet att på överskådlig tid kunna betala detta, krävs med andra ord, ganska mycket för att få detta.

Och får man detta beviljat, så får man leva på s.k existensminimum under fem år, och inte en krona mer, mycket tuffa villkor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Shape_sthlm

Håller med //gästen. Inkassobolagets affärside är ju att få ut hög ränta på fordringen, eftersom det är en ganska hög risk de sitter på, så där kan du nog inte deala.

 

Mitt tips är att om du numera har en någorlunda ordnad ekonomi, så ta hjälp av din bank. Givetvis måste du själv lista ut vilka fordringsägare du ska gottgöra, men det torde ju vara mkt enklare och strukturera om skulderna så att du får en skuld till banken istället för 100-tals olika. Du borde kunna få lägre ränta, slippa massa transaktionsavgifter etc... dvs du får mer pengar över varje månad men som banken förfogar över och ganska snart har du allt betalt.

 

För problemet generellt sätt är väl att när ngn som normalt sett inte har så mkt pengar över, plötsligt får lite extra... då konsumerar 99% upp detta lilla överskott.

 

Hoppas det ordnar sig, verkar ju som du har full insikt med att det ska hanteras. Lycka till

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...