Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ändra från versaler i Access 2007


klassemannen

Rekommendera Poster

Jag har en tabell där data är inskrivet med VERSALER och vill ändra befintliga data till Versalgemener - stor inledande bokstav och följande små.

Någon som vet hur jag skapar denna uppdateringsfråga?

Access 2007 Pro

Klasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en tabell där data är inskrivet med VERSALER och vill ändra befintliga data till Versalgemener - stor inledande bokstav och följande små.

Någon som vet hur jag skapar denna uppdateringsfråga?

Access 2007 Pro

Klasse

 

UPDATE tabell SET fält = left(fält,1) & lcase(mid(fält,2,len(fält)-1))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar - det funkade i stort sett som jag ville, men om jag har en adress t.ex STORGATAN 10 Stockholm så vill jag konvertera texten till Storgatan 10 Stockholm. Nu blir det Storgatan stockholm.

 

Hälsningar

Klasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir det Storgatan stockholm.

 

Ja, det var så jag tolkade din fråga, att alla tecken utom det första skulle vara gemener. Enda sättet jag kan komma på just nu är att du gör en egen funktion som du sen använder. Men hur ska funktionen "veta" var du vill har stor bokstav och var du inte vill ha det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet vill jag att första tecknet i varje ord skall ha stor bokstav som i exemplet Storgatan Stockholm så det är eg en sån uppdateringsfråga jag är ute efter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det här fallet vill jag att första tecknet i varje ord skall ha stor bokstav som i exemplet Storgatan Stockholm så det är eg en sån uppdateringsfråga jag är ute efter...

 

Ett exempel, lite fulkod, går säkert att göra bättre om man funderar lite:

 

Function WordCase(ByVal str As String) As String
   str = " " & LCase(str)
   p = 0

   Do
       p = InStr(p + 1, str, " ")

       If p > 0 Then
           str = Left(str, p) & UCase(Mid(str, p + 1, 1)) & Mid(str, p + 2, Len(str) - 2)
       End If
   Loop Until p = 0

   WordCase = Trim(str)
End Function

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm... :) Ja, det har du rätt i. Men det är roligare att skriva koden själv..... :D

Så sant, gör själv ofta saker mycket mer komplicerade än de behöver vara. Nackdelen är att det tar mycket längre tid. Fördelen är att man alltid lär sig något nytt på resan :D
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

UPDATE tabell SET fält = left(fält,1) & lcase(mid(fält,2,len(fält)-1)) funkade ju nästan som jag ville! Går det att lägga till så alla ord i ett fält börjar med storbokstav med någon komplettering av koden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade "UPDATE tabell SET fält = StrConv(fält, 3)" och det funkade precis som jag ville, frånsett att jag hade några fält som började med AB (förkortning för Aktiebolag) och det blev ju Ab men det får jag väl finputsa på manuellt...

Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag provade "UPDATE tabell SET fält = StrConv(fält, 3)" och det funkade precis som jag ville [...]
Så bra då!

Alltid kul att kunna hjälpa till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...