Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HAL.dll problemet men kan ej starta från recovery-CDn


Ansgarrr

Rekommendera Poster

Hej, jag fick HAL.DLL problemet och jag tänkte försöka fixa det genom att köra Recovery Console genom att starta om med recovery-CDn. Efter en stund så får jag "Press any key to boot from CD" men datorn tar inte emot nånting från tangentbordet! Nån som vet hur jag gör då?

p.s. jag försökte söka på HAL.dll här på forumet men får inga träffar. Är det bortrensat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi brukar aldrig ta bort gamla trådar. Jag har inte riktigt kommit underfund med sökfunktionen måste jag säga så jag vet inte varför den inte hittar hal.dll, men det går att använda Google:

hal.dll site:eforum.idg.se

så får man upp många träffar. Men det är nog inte så ofta det verkligen löses.

 

Nu har du skrivit den här tråden i delforumet Java, men den borde ligga i ett Windows-forum. Vilket Windows gäller det?

 

När det gäller tangentbordet så är det inte alltid som det fungerar bra med USB-anslutna tangentbord. Om du har ett tangentbord med rund PS/2-anslutning så kan du pröva med det i stället. Det brukar också finnas någon inställning i BIOS där man kan aktivera stöd för USB-tangentbord. Inställningen heter vanligen något med USB Legacy och ska aktiveras (enable).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia. Fel av mig! Det gäller en XP home och det borde ligga i XP-forumet. Flytta gärna tråden (och ta bort det här inlägget). Jag känner inte igen layouten här i forumet, det verkar omgjort och det funkar tyvärr ganska dåligt i min Win98 som jag tvingades plocka fram (enorma svarstider). Jag trodde nog att jag nånstans skulle få välja var det skulle ligga men det hamnade helt enkelt i java då jag just varit inne där. Jag har inte hittat nån PS/2 anslutning på datorn men jag ska kolla närmare.

Kan man ställa om BIOS så att den går direkt på CD i stället för att fråga? Jag såg tidigare en äldre tråd om att starta från USB-minne, fast jag hittar inte den tråden nu! Skulle det kunna fungera? Vet du varför jag inte får nåt mail om att det finns svar på inlägget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum fick helt nytt utseende för ungefär en månad sedan. Windows 98 har en så gammal version av Internet Explorer att man har bestämt att man inte ska göra särskilda anpassningar för den versionen. Det är också så mycket information på en sida så troligen krävs det en snabbare dator och mer RAM-minne än vad din gamla Windows 98 har. Numera måste man först gå till stället där tråden ska ligga innan man skapar den.

 

För att få bevakningsmejl måste du antingen välja bevakning genom att trycka på knappen "Bevaka tråden" ovanför den här tråden eller ställa in att alla trådar du skriver i ska bevakas automatiskt. Det senare görs här:

//eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=forums

 

Frågan om start från CD-skivan ligger i programmet som finns på CD-skivan, alltså det är CD-skivan som körs då, och därmed är det inte något som BIOS kan påverka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

..//..

Frågan om start från CD-skivan ligger i programmet som finns på CD-skivan, alltså det är CD-skivan som körs då, och därmed är det inte något som BIOS kan påverka.

 

Skulle man möjligen kunna ändra bootordningen till

1. CD-ROM

2. None

3. None

4. None

 

och på så vis framtvinga start från skivan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag har förstått det så startar datorn från CD-skivan eftersom frågan kommer upp och frågan är en säkerhetsfunktion i installationsprogrammet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så då hjälper det inte att ändra boot-ordningen! Jag får numera mail när ni svarar. Tack för hjälpen.

Alt 1. Först ska jag kolla om jag har nåt uttag som jag kan koppla in ett icke-usb-tangentbord

Alt 2. Annars ska jag be en kompis om en bootbar uppstartskiva utan denna fråga!

Alt 3. Köpa ny dator där jag kan jacka in mina gamla hårddiskar. Nåt förslag? Billig då jag är arbetslös!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i BIOS-inställningarna om det går att hitta något med "USB Legacy" eller något som kan ha med tangentbord/mus att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, jag gjorde ett nytt försök och plockade upp bootmenyen med F12 valde CDn och gick vidare. Då svarade tangentbordet!!!!???? Nu har jag startat recovery console och kör chkdsk. Det har hjälp mig förut (Jag hade problem med drivrutiner för grafikkortet).

Återkommer när detta är klart (nu 47%) och jag gjort ett nytt startförsök.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej, skriver nu detta från min xp! chkdsk hittade ett eller flera fel på volymen. sen startade den om själv från hårddisken. Jag ska starta om datorn igen. Sen ska jag väl återställa boot-sekvensen, men behövs det egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte du behöver göra något åt bootsekvensen.

 

Det var konstigt att skivan accepterade din tangenttryckning den här gången men inte förra :unsure:

 

Om chkdsk ofta hittar saker som behöver åtgärdas i filsystemet så kan det bero på att hårddisken håller på och går sönder. Jag rekommenderar att du testar hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försökte starta om maskinen hittade den inget OS.

Kan den ha startat från DVD i alla fall? Jag fick upp en fråga om vilken konfiguration jag villa använda så jag antog att det var en HDD omstart. Nu startar jag igen från DVDn.

- Tangentbordet - skillnaden var att jag nu gick igenom boot-menyn och då verkar jag ha tangentbordet med mig. Jag återkommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar nada! En gång startade systemet upp! Sen funkar det inte mera.

Vad ska jag göra?

När jag fick upp systemet gjorde jag så här (tror jag, iof sig gjorde jag flera försök innan jag kom vidare till menyn)

Jag startade valde F12 och boot från DVD, fick frågan om att starta från skivan och jag tryckte "retur" kom in i installationsprogrammet. Där valde jag R för återställningskonsolen. Där körde jag CHKDSK och när den var klar körde jag EXIT. Därefter startade systemet upp.

Nu får jag frågor om vilket system jag vill starta fast det bara finns ett sedan får jag en fråga om password som jag bara returnerar. Sen kommer konsolen upp och jag kör chkdsk igen men får svaret att skivan är ok (jag har också provat med chkdsk /p) sen när jag startar om så är det samma som förut - boota från dvd eller hdd och föröker jag med hdd så får jag HAL.dll saknas eller är skadad och bootar jag från dvdskivan så hamnar jag bara i installationsprogrammet igen.

Vad ska jag göra? Hur får man upp systemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du behöver kolla upp hårddisk och RAM-minne så att det inte är något av de delarna som har börjat gå sönder och orsakar olika problem. Hårddisktest skrev jag om förut och eftersom Windows inte fungerar så kan du kolla upp vad det är för hårddisk i BIOS.

 

Testa minnet med ett minnestestprogram, t ex Memtest86:

http://www.memtest.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testprogrammen bränner du till varsin CD-skiva som du startar datorn ifrån så de kräver inte en fungerande Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i BIOS-inställningarna om det går att hitta något med "USB Legacy" eller något som kan ha med tangentbord/mus att göra.

Jo det gör det!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast du verkade ju inte ha problem med att få datorn att starta från installationsskivan längre. Hur har det gått med testprogrammen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo igen. Jag fick igång datorn en gång bara! Sen har det inte gått mera! Jag kommer in i consolen och efter det första försöket måste jag numera svara med vilken installation jag vill starta och ange adminpassword.

Tangentbordet fungerar i all fall! Nu återstår att åtgärda HAL-problemet. Har du något bra förslag? Jag vill minnas att jag sett att man kan boota datorn med en linuxpartition på USB? Jag har en diskettstation också men jag har NTFS så då verkar inte det gå. WindowsCDn är en OEM och då försvinner en del andra alternativ. Jag hittar ingen HAL.dll på disken men en boot.ini. Den ser ok ut frånsett att jag har lite mer saker i den än de exempel jag hittat. Under [operating systems] finns följande rader:

multi(0)disk(0)................

/noexecute=optin /fastdetect /sos ???

Disken kan jag inte testa för jag får inte igång datorn och jag har ingen brännare på den maskin jag skriver på nu! Men jag har en diskettstation om det går att utnyttja den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om uppstarten klagar på HAL.DLL så kan filen finnas men det är något annat problem tidigt i uppstarten av Windows. En hal.dll borde väl finnas i C:\Windows\System32 och om du inte har det så kan inte Windows starta.

 

Förklaring av "switchar" i boot.ini: http://www.pctools.com/guides/registry/detail/1268

 

Det finns hårddisktestprogram och minnestestprogram som man lägger på en diskett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om uppstarten klagar på HAL.DLL så kan filen finnas men det är något annat problem tidigt i uppstarten av Windows. En hal.dll borde väl finnas i C:\Windows\System32 och om du inte har det så kan inte Windows starta.

Jo den finns där, men jag vet inte om den är juste!

 

Förklaring av "switchar" i boot.ini: http://www.pctools.com/guides/registry/detail/1268

Tack det var intressant!

 

Det finns hårddisktestprogram och minnestestprogram som man lägger på en diskett.

Var hittar man det?

 

Har du inget tips om hur jag kan starta upp maskinen?

- kan man t.ex. gör det från recoveryconsolen?

- Från diskett?

- Från USB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du fick tips om minnestestprogram tidigare och när det gäller testprogram för hårddisken så beror det på vem som har tillverkat hårddisken som jag skrev förut.

 

Har du inget tips om hur jag kan starta upp maskinen?
Jag gissar att du menar "starta Windows" för startat datorn har du ju gjort eftersom du har kunnat köra chkdsk. Jag har dåliga erfarenheter av att få igång datorer som visar felmeddelande om hal.dll, som jag skrev i mitt första inlägg "Men det är nog inte så ofta det verkligen löses.", med annat en en ominstallation av Windows. Men en ominstallation är meningslös om det är något hårdvarufel i datorn.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör chkdsk från recovery console. Där finns ett begränsat antal giltiga kommandon. WIN t.ex. är ett ogiltigt kommando. Där finns också kommandon för att reparera boot.ini och hal.dll men de filerna verkar ju finnas där de ska. Dessutom kräver tydligen dessa program en riktig XP-skiva inte en återställningsskiva som jag har.

Jag tror inte det är ett hårdvarufel eftersom det går bra att köra recovery console med chkdsk och dessutom startade problemen med att VLC "hängde" systemet. Så djävla dumt med en fullskärmsbild som inte går att stänga ner! Jag förökte då stoppa VLC utan att se nåt! Och förmodligen var det också dumt! Så jag tror det är ett mjukvarufel. Därför vill jag gärna starta upp systemet! Hur funkar det om jag kör in windows igen? Förstör det mycket? Kan det vara fel på recoveryskivan eftersom jag inte kommer in i windows när jag gör exit i recoveryconsolen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej

 

Kan det vara fel på recoveryskivan eftersom jag inte kommer in i windows när jag gör exit i recoveryconsolen?
Nej, om det är fel på filer (hal.dll eller annat) som krävs av Windows i uppstarten så går det förstås inte att starta Windows.

 

Hur funkar det om jag kör in windows igen? Förstör det mycket?
Du menar att du gör en återställning till leveransskick av datorn?

Det kommer att ta bort allt som finns på datorn och installera Windows så att hårddisken ser ut precis som vid leveransen.

 

chkdsk hittade ett eller flera fel på volymen

...

Nu har jag startat recovery console och kör chkdsk. Det har hjälp mig förut

För mig så tyder sådant på hårddiskproblem.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...