Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kasst grafikkort i datorbygget


spherehunter

Rekommendera Poster

Tjenare,monterade ihop denna burken för några dagar sedan:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=391550

 

 

Allt fungerar perfekt och datorn är ganska snabb för att vara så billig. Det finns dock en sak som är väldigt störande och det är det inbyggda grafikkortet. Det är så dåligt att det hackar när man minimerar och maximerar fönster i ubuntu, och jag har inte ens några effekter på. Kör datorn med en 23 tums skärm i upplösningen 1920x1080. Jag förväntade mig ingen grafikupplevelse med denna burken utan syftet var endast att surfa, göra skolarbeten och titta på film ibland. Visst kan man göra allt detta men det kan bli väldigt irriterande i längden när den hackar så. Kan tillägga att windows 7 med aero nästan var obrukbart.

 

Eftersom det bara sitter en PCI port, och ingen PCIe, på moderkortet så tänkte jag att jag kunde köpa ett grafikkort och testa om det blir bättre. Funderar på detta:

 

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495058

 

Inget spelkort precis, men jag vill som sagt endast använda det för att få lite smidigare fönsterhantering i ubuntu. Är lite osäker på ifall det här verkligen löser problemet och tänkte kolla lite här med er ifall någon har några tips/erfarenheter med detta.

 

 

Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har Ubuntu bra drivare till Radeon?

Jag byggde en rad datorer för några år sedan med Radeonkort 7500, 8500, 8800 och 9200

men lessnade på de problemfyllda grafikdrivarna från och med 8500.

Så sedan har det blivit nVidia.

Men det kanske finns bra Radeondrivare nu??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt fungerar perfekt och datorn är ganska snabb för att vara så billig. Det finns dock en sak som är väldigt störande och det är det inbyggda grafikkortet. Det är så dåligt att det hackar när man minimerar och maximerar fönster i ubuntu, och jag har inte ens några effekter på.

Har du prövat med att installera det grafiska användargränssnitet Xcfe?

Det användargränssnittet kräver inte alls lika mycket av datorn som Gnome gör. Gnome är standard i Ubuntu, medan Xcfe är standard i Xubuntu.

 

Din dator är ungefär som dessa små netbooks med en bildskärm på 9". De brukar säljas antingen med XP eller med en enklare Linux-distribution. Absolut inte avsett att köra Aero på och jag trodde inte ens att Aero gick att starta på den grafikenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...