Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp med RAID


mattan100

Rekommendera Poster

Hejsan jag har alldrig använt raid förut men skulle vilja använda raid 0. Har ett program som heter via raid tool. Eller finns det något i bios som är bättre. Har en 160gb som windows ligger på och en annan 320gb. När jag trycker på raid 0 i via raid tool så står det "Keep curret os" jag antar att man ska välja ok. Men sen står det "Varning all data kommer att försvinna på diskarna som ingår i raid 0".ska jag trycka på ok,men försvinner allt då? tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ändra från icke RAID eller från ett RAID-läge till ett annat kommer datorn uppfatta den nya enheten som en helt ny disk. Dvs alla data på disken kommer att gå förlorade.

 

Men ett unikum. Om RAID-kontrollern klarar av att migrera en enhet till annan enhet kan det gå men jag lovar absolut inget. Bästa är om du oavsett skapar en backup på alla viktiga data samt installerar om operativet. Även om RAID-kontrollern säger att den ska spara alla data är det inget att lita på. Vid avancerade operationer, och alla annan tid med, är det viktigt att ha backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
peckapecan

Ändra i bios till raid, starta om och tryck ctrl i,,brukar vara det iaf,,lägg till diskarna som ska ingå i raidvolumen, boota om och installera från skivan.

 

All data går förlorade

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...