Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med nätaggregatet!


PowerPC

Rekommendera Poster

Jag har byggt en dator som jag för några dagar installerade ett spel på, och då när jag startade upp spelet så börjar nätaggregatet gnissla/tjuta som bara den med olika toner under hela tiden jag spelade. Detta är sjukt irriterande att lyssna på! Jag har då varigt och bytt nätaggregatet till en ny likadan, men den lät på samma sätt. Så jag åckte tillbaka en andra gång och då tog affären in nätaggregatet för att undersöka om det är något fel. Men jag tror att dem kommer att säga att det inte är något fel på den. Vad ska jag göra?

 

Delarna:

Chassit: Fractal Design R2

Processor: Intel core i5 750

Minne: Corsair XMS3 1333Mhz 2x2GB

Nätaggregat: Fractal Design Newton R2 650W

HDD: Westen Digital Black 650GB

Moderkort: Gigabyte P55A UD3

Grafikkort: XFX Radeon HD5850 "Black"

 

Jag har även bifogat två filer på hur det låter ( men det är en dålig mic, men man hör)

V005.WAVV003.WAV

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har även bifogat två filer på hur det låter ( men det är en dålig mic, men man hör)

Det måste vara en spole som tjuter... :unsure: Men det kan vara lite besvärligt att lokalisera var missljud egentligen kommer ifrån – är du säker på att det verkligen är nätagget och inte moderkortet som tjuter? Om du försöker röra lite på nån spole på moderkortet kan du förhoppningsvis lokalisera boven (tjutet borde då förändras litegrann i takt med att du rör på den).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste vara en spole som tjuter... :unsure: Men det kan vara lite besvärligt att lokalisera var missljud egentligen kommer ifrån – är du säker på att det verkligen är nätagget och inte moderkortet som tjuter? Om du försöker röra lite på nån spole på moderkortet kan du förhoppningsvis lokalisera boven (tjutet borde då förändras litegrann i takt med att du rör på den).

 

Jag fick till svar att dem inte kunde hitta något fel, så jag får väl ta med mig den hem och testa och röra på de olika spolarna. Kan det inte vara så att det är spolen i nätaggregatet som låter så där för att det blir kanske för jobbigt med grafikkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick till svar att dem inte kunde hitta något fel, så jag får väl ta med mig den hem och testa och röra på de olika spolarna. Kan det inte vara så att det är spolen i nätaggregatet som låter så där för att det blir kanske för jobbigt med grafikkortet?

Egentligen var det nog ganska väntat för varför skulle två nätaggregat på rad visa exakt samma fel..? <_<

 

Det här med nån spole på moderkortet så menade jag, lite bättre beskrivet, att ta en blyertspenna och peta i dem. Då kan du bättre utröna om det faktiskt är någon av dem som tjuter. Ljudet borde då förändras i takt med att du är där och petar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har provad det du föreslog och det hjälpte inte för att det är nätaggregatet som låter under belastning. Så det är väl någon spole i nätaggregatet som låter? Ska jag prova med ett annat märke eller sk jag testa med en på 800W?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är som det verkar, att själva nätagget tjuter, så kanske det är en hel serie som har tillverkningsfel (eller nåt – nu har du ju testat två på rad)..?

 

Apropå "800W" så skulle jag nog testa ett annat märke istället för den du har nu på 650W ska både räcka till och bli över.

 

Kika gärna på Corsair, Enermax eller Seasonic (det finns fler, men det var dem jag kom på i första hand)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Jag har nu provat det nya nätaggregater Corsair HX 650W. Och den låter också men det är nästan inget som stör. Dessutom är det inte säkert att jag får lämmna tillbaka det förra nätaggregatet, eftersom att butiken tycker att det är helt otroligt att det skulle vara fel på tre stycken.

 

Kan det vara någon inställning i BIOS som jag ska ändra? För ett nätaggregat ska väl bara ge ifrån sig fläkt ljud?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...