Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem, första gången jag formaterar!


Soft3x

Rekommendera Poster

Jo, nu är det så att jag ska formatera om min dator och det är första gången jag gör det.

Jag har läst att man skall stoppa i skiva med xp, jag använde mig utav den som man fick med datorn som heter:

"Fujitsu Siemens Product Recovery CD-ROM Windows XP Home Edition-SP1".

 

När jag stoppade in skivan hände inget, läste senare att man skulle starta om datorn, och om inget då hände att man skulle gå in på BIOS, sen ändra inställningar så att CD-Rom var överst. Detta gjorde jag. Startade om datorn igen, inget händer förutom att ett vitt streck uppe i vänstra hörnet står och blinkar några minuter, sen startas Windows XP som vanligt!?

 

Jag fattar ingenting, vad skall jag göra för att få skivan att läsas? Är det rätt skiva? Varför kommer det bara upp ett vitt blinkande streck på skärmen? Hjälp! :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och tryck F12 när datorn startar.

Om det funkar ska det komma upp en meny där du med piltangenterna väljer start från CD/DVD-läsaren (eller brännaren om det är en sån du har)

När den sedan startar kan du få alternativet

Start från CD (eller nått liknande , ofta på engelska)

tryck då på "Enter"

så den verkligen startar från CDn

 

Av säkerhetskäl kan CDn vara gjord så att man inte automatiskt ska komma in i formatering bara för CDn ligger i CD/DVD-läsaren

utan kommer inget "Enter" så startar datorn likafullt från hårddisken.

 

Får du bara ett blinkande vitt streck så kanske datorn startar från CDn men CD-läsaren kan inte läsa CDn felfritt.??? Utan den hänger sig.

Och startar sedan från hårddisken.

 

Testa (OBS farligt, det gäller att stoppa i tid) CDn i en annan dator och se om det händer nått annat där. Man brukar få upp en meny med fråga "Om man verkligen vill formatera" och då är det dags trycka ut CDn...så datorn inte blir formaterad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se till att inget onödigt, t ex extern hårddisk och skrivare, är ansluten till datorn. Detta för att ett blinkande streck kan bero på att installationsprogrammet får det svårt när den söker igenom vad det finns för hårdvara i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev så får jag ett vitt streck, efter att jag gjort som du sa att jag skulle göra jannejanne.

 

"Testa (OBS farligt, det gäller att stoppa i tid) CDn i en annan dator och se om det händer nått annat där. Man brukar få upp en meny med fråga "Om man verkligen vill formatera" och då är det dags trycka ut CDn...så datorn inte blir formaterad..."

 

Jag har bara en Fujitsu Siemens dator hemma, sedan två acer laptops, spelar det någon roll eller? För jag tror skivan bara fungerar korrekt på Fujitsu Siemens datorer. Har även en skiva med XP för Dell, kan denna skiva fungera att använda på Fujitsu Siemens?

 

"Se till att inget onödigt, t ex extern hårddisk och skrivare, är ansluten till datorn. Detta för att ett blinkande streck kan bero på att installationsprogrammet får det svårt när den söker igenom vad det finns för hårdvara i datorn."

 

Har ingen extern hårddisk och skrivaren drog jag ur alla kablar på, samma problem fortfarande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro jannejannes tips om en annan dator gällde att kolla om det går att starta från skivan, dvs att inte skivan är skadad, och det kan du pröva på vilken dator som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk rengöra CD utan specialmedel

 

Sp1! Måste vara en gammal skiva .Testa rengöring.

 

Testa att trycka på valfri tangent när strecket kommer.(Man skall normalt vid fråga Okaja att man vill starta från skivan genom den metoden).

 

Om Windows fungerar skall man kunna starta Fujitsus recoveryskivor innifrån Windows.Tror att man även skall även kunna göra en installation med formatering. på det sättet.

 

Inga problem med CD läsaren ?

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har även en skiva med XP för Dell, kan denna skiva fungera att använda på Fujitsu Siemens?

Du kan köra den för att se så cd/dvd-enheten fungerar, men eftersom den tillhör en annan dator, och troligen är en OEM-version, så får du tyvärr inte installera den på din Fujitsu Siemens, detta enligt Microsofts licensregler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu testat Dellskivan med XP, blev vitt blinkande streck ändå, det verkar alltså som det är något fel på dvd-enheten. Jag har typ ett annat intag för cdskivor nedanför dvd-enheten vad är detta?

Vad ska jag nu göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har typ ett annat intag för cdskivor nedanför dvd-enheten vad är detta?

Menar du att du har en CD-läsare? I så fall kan du förstås lägga in CD-skivan i den också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att du har en CD-läsare? I så fall kan du förstås lägga in CD-skivan i den också.

 

Okej, båda XPskivorna fungerar nu efter att jag stoppat in dom i CD-läsaren. Det kommer upp ett fönster "Välkommen till Windows XP", sen vad man vill göra. Ska jag nu välja att installera XP? Detta fönster kom upp utan att jag behövde starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en special-skiva från Fujitsu Siemens så vet jag inte hur den fungerar så du får pröva. Om man med en standard installationsskiva från Microsoft startar en installation när Windows är igång så kan man inte formatera hårddisken (partitionen C:) utan bara installera på en annan hårddisk/partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är en special-skiva från Fujitsu Siemens så vet jag inte hur den fungerar så du får pröva. Om man med en standard installationsskiva från Microsoft startar en installation när Windows är igång så kan man inte formatera hårddisken (partitionen C:) utan bara installera på en annan hårddisk/partition.

 

Startade om datorn och nu funkar allt som det ska, håller på att formatera. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, allt gick bra tills jag skulle börja installera XP, efter typ två minuter in i installationen av XP blir skärmen blå med vit text där det står:

 

"Ett fel uppstod och Windows har stängts ner

 

BAD_POOL_CALLER"

 

Sen längst ner på sidan står det:

 

"Teknisk information

 

*** STOP: 0x000000c2 (0x00000007, 0x00000CD4, 0x11111111, 0x81C5FC48)"

 

 

Vad ska nu detta betyda? :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för problem med din dator som gjorde att du bestämde dig för att installera om Windows? Det är kanske något hårdvaruproblem med datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hade du för problem med din dator som gjorde att du bestämde dig för att installera om Windows? Det är kanske något hårdvaruproblem med datorn.

 

Jag ville formatera om datorn eftersom den har varit seg en längre tid. Sedan så slutade firewire att fungera, så då kändes det liksom bäst att formatera om allt. Har gjort backups och allt.

Vad kan felet vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske bäst att du kontrollerar om hårddisken mår bra. Testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS, där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har ju inte windows installerat längre, den försöker installera men då så kommer bad_pool_caller. dvs jag kommer inte in på windows. Hur ska jag då kunna nå webbplatsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej! finns det ett sätt att formatera om datorn med fullständigt utplåning av allt som finns i hårdisken? typ om man har trojaner eller spionprogram eller bara sånt som segar ner datorn att allt blir raderat så att man börjar helt på nytt? sen måste jag bara fråga visst är xp betydligt bättre än vista? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att Vista är bättre än XP.

 

Man formaterar hårddisken i samband med att man installerar Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...