Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formler för konstanter vid regressiontypen potens?


JakobS

Rekommendera Poster

Finns det färdiga formler i excel för att ta fram konstanterna vid regressionstypen potens, Y=kX^m? För vanlig linjär regression, Y=kX+m, finns ju "Skärningspunkt(kända_Y,kända_X)" och "Lutning(kända_Y,kända_X)".

 

Det går ju att visa konstanterna med en trendlinje i grafen men jag skulle vilja ha ut dem i celler som ändras om jag tar bort eller lägger till punkter i serien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det färdiga formler i excel för att ta fram konstanterna vid regressionstypen potens, Y=kX^m? För vanlig linjär regression, Y=kX+m, finns ju "Skärningspunkt(kända_Y,kända_X)" och "Lutning(kända_Y,kända_X)".

 

Det går ju att visa konstanterna med en trendlinje i grafen men jag skulle vilja ha ut dem i celler som ändras om jag tar bort eller lägger till punkter i serien.

 

Det finns formler för linjär regression (REGR) och exponentiell (EXPREGR), men jag är osäker på om det finns någon färdig formel för just potensfunktioner. Fast du kan ju alltid föra över din potensfunktion till en linjär funktion genom att logaritmera:

y = kx^m <=> ln(y) = mln(x) + ln(k)

 

Dvs, räkna ut logaritmerna av dina x- och y-värdena och tillämpa linjär regressionsanalys på dom istället. Du får då m som riktningskoefficient och ln(k) som konstant.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...