Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Villkorsstyrd formatering!


ptjern5

Rekommendera Poster

Hej,

 

Använd formler för att villkora dina format. Formeln ska ge sant när formateringen ska användas.

I ditt exempel ska följande celler ha motsvande villkorsformler:

[G5] =G5<G6

[H5] =(G5+H5)<H6

osv

 

Se bara till att referenserna är relativa (inga $-tecken) så kan du kopiera formaten till andra celler där samma mönster ska tillämpas.

 

Hälsningar

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Johan för ditt snabba svar!

 

Men jag undrar fortfarande hur jag kan få in färgerna, för som i mitt exempel så om G5 är mindre än G6 ska den bli färgad gul och det gäller G5,H5,I5,J5,K5, om G5 är större än G6 ska alltså G5 bli grön.

 

// Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabb instruktion hur du skapar en villkorad formatering mha en formel i Svensk Excel 2007:

(Förhoppningsvis översatt korrekt från min engelska version ...)

  1. Markera G5.
  2. Klicka på 'Villkorad formatering' och välj 'Ny regel'
  3. Välj formel (sista alternativet) som regeltyp.
  4. Skriv in formeln =G5<G6.
  5. Klicka på 'Format' och ställ in hur cellen ska formateras.
  6. Klicka på OK.

Du kan ha flera regler för samma cell och dialogen 'Villkorad formatering: Hantera regler' ger en bra överblick vilka celler som är formaterade och hur.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen Johan!

 

Somsakt jag är ju nybörjare i excel, men det fungerade exakt enligt din beskrivning men har en fråga:

 

Måste jag göra samma kod på alla ? Jag ligger på 600 linjer så det kan bli lite jobbigt, finns det nån kod som tar med alla, =G5<G6=H5<H6 nått sånt ? Så jag kan skriva in en regel så blir allt färgat som jag vill?

 

// Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste jag göra samma kod på alla ? Jag ligger på 600 linjer så det kan bli lite jobbigt, finns det nån kod som tar med alla, =G5<G6=H5<H6 nått sånt ? Så jag kan skriva in en regel så blir allt färgat som jag vill?

 

Lek lite med formateringsreglerna och finn hur de fungerar. Regeln är enkel: Formlerna ska returnera Falskt eller Sant beroende på om det ska färgas eller ej.

 

Formlerna i ett format beter sig exakt som formlerna på bladet. Skriver du en formel i A1

=B1

och kopierar ned den räknas den upp till =B2, =B3 osv.

Skriver du

=$B$1

låses referenserna.

 

Samma sak med villkorsstyrda format.

Markera alla celler du vill ha med i din formateringsregel. Säg att du har en serie värden på rad ett, du markerar cellerna A1:J1 och vill skapa att format som färgsätter om cellen till höger är större än aktuella cellen. Skapa då en regel med formeln

=A1<B1

 

Om du vill att alla celler större än A1 ska formateras skriver du

=$A$1<B1

 

ja, du kanske förstår nu hur formlerna ska hanteras? Om man har svårigheter med att skapa formler för formateringen är tipset att skriva dem på bladet utmed de celler som ska formateras. Fungerar formeln där, ger den resultatet SANT/FALSKT som du vill, då fungerar den i villkorsstyrda formateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Måste jag göra samma kod på alla ?

...

 

Ja och nej. I princip måste du ange formatering för varje enstaka cell som ska ha det, men det finns verktyg som underlättar.

 

  1. Så länge du använder relativa referenser (dvs utan $-tecken) kan du kopiera formateringen till andra celler som ska ha samma formatering, dvs "om jag är mindre än cellen under blir jag gul".
  2. Alternativt kan du använda 'Hantera regler'-dialogen för att definiera vilka celler en regel ska tillämpas på.

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Monshi!

 

Men jag vet fortfarande inte hur jag ska gå tillväga hittar inte rätt kod.. Det fungerar inte som jag vill.

 

Ska jag lägga upp min fil kanske du kan kolla på den och bara skriva ut själva koden om du har tid/ork att göra det.

 

Tack igen / Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen Johan!

 

Samma svar till dig som svaret till Monshi.

 

Tack!

 

// Ptjern

Det bästa är naturligtvis att du tränar själv. Men visst, lägg upp din fil så kan jag kasta ett snabbt öga på den. (Lovar dock inte att formatera allt.)

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Johan, naturligtvis behöver inte du göra allt! vill bara ha en inblick hur koden ska se ut så jag kan förstå hur jag ska göra resten!

 

http://www.filehosti...100217_opo.xlsx

 

// Ptjern

 

Inte helt hundra på att jag förstår vad du vill ha, men bifogad (något nedskalad) fil innehåller villkorad formatering för några celler motsvarande ditt första inlägg. Testa att lägga till nya regler och kopiera formatering mellan celler.

 

/Johan

 

20100217_opo_new.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Johan!

 

Nu verkar det fungera, men bara sista problemet att få in det i alla linjer där de ska vara, vet du om man kan kopiera den eller måste jag copy paste på varje cell som jag vill att den ska vara på?

 

// Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en rad med korrekt formatering kan du markera den och sedan "måla" med formateringspenseln på en annan rad som ska formateras likadant.

Alternativt kopierar du den formaterade raden och markerar alla (eller så många du vill) andra rader som ska ha samma formatering och väljer Klistra in Special:format.

 

Du skulle också kunna fundera på hur din tabell är uppställd. Kanske är det bättre att ha en rad per materialpost och lägga beräknade värden i egen kolumn jämte inmatade värden istället för i en rad under. Då kan du jobba med formateringen på hela kolumner i taget (och även formler, om du konverterar tabellen till en Excel-tabell genom 'Formatera som tabell').

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Johan you saved my day !

 

Har bara ett litet problem sen är allt klart !!!!

 

När jag drar över med penseln så blir de cellerna som ligger under tex, G5 hela den raden ska bli gul eller grön men nu blir både G5 och G6 gula och gröna, Man kan ju copy paste på varje rad men tanken med detta nya sätt är att det ska gå fort att göra den, det är en rapport.

 

Tack

 

//Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Johan you saved my day !

 

Har bara ett litet problem sen är allt klart !!!!

 

När jag drar över med penseln så blir de cellerna som ligger under tex, G5 hela den raden ska bli gul eller grön men nu blir både G5 och G6 gula och gröna, Man kan ju copy paste på varje rad men tanken med detta nya sätt är att det ska gå fort att göra den, det är en rapport.

 

Tack

 

//Ptjern

 

Du behöver inte begränsa dig till rader vid "formatmålning". Om alla celler i t.ex. området G5:K6 har "rätt" format kan du markera hela området och måla med det i ett annat område. Motsvarande block i det målade området får då samma formatering. Prova hur det fungerar genom att färga celler (syns tydligare än villkorade format) och måla med dom.

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda felet nu är att de tomma rutorna ska också bli färgade om de ligger framför, tex, (tom) (tom) (66) då ska de tomma bli gula om de ligger framför 66

 

Tack

/ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=" =OCH(G4+H4+I4+J4+K4+L4<>"""";(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L4)" vad är felet?

 

Den där formeln kommer aldrig ge sant hur du än vrider på den.

 

vad är det du vill? Som sagt skriv formeln i en cell och se till att den där evalueras till det du vill. Det är mycket enklare än att skapa dem i villkorsstyrda formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Saken är att det fungerar utom att de tomma rutorna inte blir ifyllda, tex, gul gul (66 gul) men nu blir det vit vit (66 gul)

 

Somsakt jag är nybörjare kan nästan ingenting om excel

 

// Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=" =OCH(G4+H4+I4+J4+K4+L4<>"""";(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L4)" vad är felet?

 

Jag antar att jag är delskyldig till den där formeln ...

Min ursprungliga formel var, för t.ex. cell H4, på formen:

=OCH(H4<>"";(G4+H4)<H5)

Vad säger den? Jo, om aktuell cell (H4) har ett innehåll och summan av den aktuella cellen och cellen till vänster är mindre än cellen nedanför blir uttrycket sant och formateringen tillämpas.

 

Din formel ovan borde, enligt samma mönster, gälla för L4 och se ut som:

=OCH(L4<>"";(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L5)

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan din kod fungerar det var bara jag som försökte lite själv, men det ända som inte fungerar är att jag har kvar de vita cellerna.

A B C D

1 Gul Gul Gul 66<- Gul <- så vill jag att det ska se ut

2 vit vit vit 66< - Gul <- så ser det ut för mig

 

//Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan din kod fungerar det var bara jag som försökte lite själv, men det ända som inte fungerar är att jag har kvar de vita cellerna.

A B C D

1 Gul Gul Gul 66<- Gul <- så vill jag att det ska se ut

2 vit vit vit 66< - Gul <- så ser det ut för mig

 

//Ptjern

 

Med min formel blir tomma celler vita, eller oformaterade. Men det kanske du inte vill, i så fall ta bort allting med <>"". Dvs =OCH(L4<>"";(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L5) blir bara =(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L5

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L5 den där koden gör så att om =(G4+H4+I4+J4+K4+L4) är mindre än L5 men jag måste ha alla kan man då göra koden tex, =(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<G5+H5+I5+J5+K5+L5?

 

/Ptjern

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

=(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<L5 den där koden gör så att om =(G4+H4+I4+J4+K4+L4) är mindre än L5 men jag måste ha alla kan man då göra koden tex, =(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<G5+H5+I5+J5+K5+L5?

 

/Ptjern

Visst, om det är den jämförelsen du vill göra. (Formeln gör ingenting mer eller mindre, den jämför bara och säger om den ena sidan är mindre än den andra.) Kanske några parenteser för säkerhets skull.

=(G4+H4+I4+J4+K4+L4)<(G5+H5+I5+J5+K5+L5)

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...