Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 till XP på ny dator?


Solensson

Rekommendera Poster

Jag har köpt en ny dator, laptop Acer aspire timeline 1810 med Windows 7 home premium inbyggt . Efter en vecka har jag insett att jag aldrig kommer att gilla windows 7.

Min gamla var en Acer Aspire ca 10 år gammal, 30 gb hårddisk, 1 mb ram minne, så den började bli seg.

Till den nya medföljde inga installationsskivor. Finns heller inte CD-enhet.

Fråga: Kan jag överföra de gamla XP-installations skivorna till ett USB-minne och boota om den nya med detta? Förlorar jag många funktioner. Dessutom finns det inga möjligheter att använda min hp-laser skrivare med Windows 7. Bra kontorsskrivare med ny färgkassett för 800:-

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera, men du måste också vara säker på att du hittar samtliga drivrutiner för XP till din nya laptop innan du försöker dig på att backa , kan bli problem om något inte finns.

I värsta fall, så kommer det inte att fungera.

Xp innehåller ju väsentligt mindre med drivrutiner än vad nya Windows7 har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, det går att skapa ett bootbart USB-minne med XP. Men du måste göra USB-minne bootbart via Unetbootin eller liknande. http://unetbootin.sourceforge.net/#other.

 

XP kanske är lite omodernt och kan sakna drivrutner mm. Har du funderat på att prova Linux tex Ubuntu eller LinuxMint som är bra för nybörjare. http://www.ubuntu-se.org/drupal/, http://www.linuxmint.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt en ny dator, laptop Acer aspire timeline 1810 med Windows 7 home premium inbyggt . Efter en vecka har jag insett att jag aldrig kommer att gilla windows 7.

Min gamla var en Acer Aspire ca 10 år gammal, 30 gb hårddisk, 1 mb ram minne, så den började bli seg.

Till den nya medföljde inga installationsskivor. Finns heller inte CD-enhet.

Fråga: Kan jag överföra de gamla XP-installations skivorna till ett USB-minne och boota om den nya med detta? Förlorar jag många funktioner. Dessutom finns det inga möjligheter att använda min hp-laser skrivare med Windows 7. Bra kontorsskrivare med ny färgkassett för 800:-

 

Till Solensson,

 

Om den är så ny borde du kunna tala med Support om den win 7 du har tillåter att win 7 självt gör sig win XP kompatibelt men troligen har du som jag har på min Acer en win 7 Starter och den är begränsad.

 

Dina gamla win XP skivor kan installera på en primär hårddisk. Är du säker på att de kan boota från en USB?

Då måste du föra över ett boot program till usbn så den kan bootas.

 

Dessutom som jag med en vänlig glimt i ögat försöker försiktigt säga till Moderatorn så är det troligen inte tillåtet av Ms att XP körs på två maskiner utan att få klartecken av dem först.

 

Jag kan ha helt fel men man äger inte win xp att användas på mer än en maskin den som den aktiverades på. De kan tillåta att man omaktiverar om man får fel på moderkort eller hdd men då får man kod från dem att göra en ny aktivering. Att köra utan att aktivera verkar inte säkert. Min granne fick sin dator låst och omöjlig att få igång efteråt för han hade lånat en sådan skiva av sitt barnbarn så du riskerar att inte komma åt allt du sparat på den. Vi fick använda linux räddningskiva för att kopiera över filer, semesterkort mm och sedan köra linux på den.

 

 

Till Moderator

 

du är ju moderator och jag total nykomling så behandla mig nu varsamt. Okey?

 

Alltså som jag minns så är det absolut förbjudet att använda xp på annan dator utan att få klartecken från Ms.

 

Är du säker på att han kan göra så. Min granne fick sin windows helt avstängd av Ms när han lånat en skiva av sitt barnbarn och installerat denna. Barnbarnet som är mycket mer datorkunnig är mig kämpade i timmar men kunde inte få igång den annat än med en linux skiva och då endast för att kopiera över till usb minne allt viktigt som semesterbilder på familjen.

 

Ms tillåter bara att WinXP körs på den hårdvara man aktiverat den på. Ska den köras på ny hårdvara måste man förklara för Ms hur det gick till och få kod från dem.

 

Om jag har fel får du förlåta mig. Har du officiella citat från Ms i Sverige att det går att göra som du skriver?

 

Ms är verkligen på hugget nu så jag känner mig väldigt otrygg att göra vad du föreslår. Jag har själv två betalade win XPskivor och skulle vilja använda dem om det var tillåtet. Är det verkligen det?

Jag har gått över till Linux instället. Linux Mint verkar rätt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att den 10 år gamla datorn inte längre ska användas och att det därför inte är aktuellt att ha samma licens på två datorer. Det är aldrig tillåtet, och fungerar normalt inte heller, att ha samma Windows-licens på två datorer samtidigt.

 

Det finns två typer av Windows-licenser, OEM-licens och full-licens (retail). En full-licens får flyttas fritt mellan datorer bara det är installerad på max en dator åt gången. En OEM-licens är billigare men innebär i stället flera restriktioner, t ex så är den knuten till den dator där den först installeras och får inte flyttas till en annan dator.

 

En dator som kommer förinstallerad med Windows från t ex Acer brukar ha en OEM-licens.

 

Sommaren 2014 kommer Microsoft upphöra med att skicka ut säkerhetsuppdateringar till Windows XP. Det kommer troligen ganska snart efter det att hittas säkerhetshål i XP, som alltså då inte kommer att täppas till. Det innebär att blir väldigt osäkert att ansluta en XP-dator till internet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan Solensson göra detta, men visst finns det "men" också.

 

Först och främst så framgår det inte om Solensson har för avsikt att använda en OEM-version eller en fullversion.

 

Handlar det om en OEM.version, så har du rätt, då träder licensreglerna in som säger att en sådan är helt bunden till den första dator den installeras på.

Och får alltså inte flyttas över till en annan dator.

 

Handlar det om en fullversion, så får den normalt flyttas mellan hur många datorer som helst, dock bara en i taget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan Solensson göra detta, men visst finns det "men" också.

 

Först och främst så framgår det inte om Solensson har för avsikt att använda en OEM-version eller en fullversion.

 

Handlar det om en OEM.version, så har du rätt, då träder licensreglerna in som säger att en sådan är helt bunden till den första dator den installeras på.

Och får alltså inte flyttas över till en annan dator.

 

Handlar det om en fullversion, så får den normalt flyttas mellan hur många datorer som helst, dock bara en i taget.

 

Stort tack till er båda. Då har jag två licenser som kan användas på vilken som helst.

Då skulle min granne kunna använda den? Om den inte är knuten till mitt namn?

 

Hur kollar man sånt? Men Acer är nog OEM den ligger ju bara som Recoverypartition.

 

Om Solensson har en OEM på sin xp framgår inte tydligt det kan vara recoveryskivor han har och inte installationsskivor?

 

Nästan så man längtar till Linux men de är ju inte lätta att ha att göra med heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Solensson har en OEM på sin xp framgår inte tydligt det kan vara recoveryskivor han har och inte installationsskivor?

 

 

Det får nog Solensson själv svara på i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det får nog Solensson själv svara på i så fall.

 

Som jag skrev.

 

Stort tack till er båda.

 

Då kanske jag skänker en av mina gamla xp licenser till grannen. Han vill så gärna få igång datorn.

 

Om de nu inte lagt hans MAC adress på minnet och stänger av min XP också som nåt extra straff?

 

Jag litar inte riktigt på hur de ser på detta med licenser. De gjorde hans dator helt obrukbar om man inte är expert. sonsonen kan otroligt mycket mer än mig och han lyckades inte få igång den så endast linux via DVD funkar på den.

 

Solensson får berätta hur det gick. Jag avslutar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Tyvärr fattar jag inte så mycket. har inget intresse av det tekniska i datorer. Men jag blev väldigt besviken på den nya datorn med Windows 7 home premium.

Jag använder fortfarande min 10 år gamla laptop med 30 gb hårddisk. Den är mkt snabbare fastän den har 512 RAM minne.

Det måste ju vara något fel på den dator jag köpte, tar 15 min för att starta. Köpte den på netonnet för nästan 6000:-. Netonnet är väl inte precis kända för den bästa kundservice.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter ju definitivt som något fel på datorn och sådana uppstartstider är inte normalt för nya datorer med Windows 7. Har du försökt vända dig till Acers support?

Du har ju garanti så det är ju bara att ringa 020-numret.

 

Men först bör du förstås se till att du har uppdaterade drivrutiner och kollat deras FAQ. Det är länkar till båda på supportsidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog verkar det som om något inte är okej, med den, tycker du ska försöka åberopa garantin.

Även om det verkar vara en liten s.k minipc med inlagd Windows 7, och den tydligen har 3 Mb minne, så borde det fungera/orka, samtidigt är det välkänt att dessa minipc upp till 11´tum, oftast inte klarar Windows 7 fullt ut, utan bör fortfarande köras med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det verkar vara en liten s.k minipc med inlagd Windows 7, och den tydligen har 3 Mb minne, så borde det fungera/orka, samtidigt är det välkänt att dessa minipc upp till 11´tum, oftast inte klarar Windows 7 fullt ut, utan bör fortfarande köras med XP.

Nja, datorn har 11,6" skärm och en Dual Core Pentium-processor så någon netbook eller mini-bärbar kan man ju inte kalla den. Får mycket bra betyg av användarna på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=505094

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta du och gå tillbaka till NetOnNet (om du köpt den i en lagershop) och förklara att det är nått fel på den för det tar 15 minuter att starta den.

Säger dom att det är normalt, be att få lämna tillbaka den.

För den är inte vad du förväntade dig.

Du har inte den tiden som behövs för den här modellen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, datorn har 11,6" skärm och en Dual Core Pentium-processor så någon netbook eller mini-bärbar kan man ju inte kalla den.

 

Tja, netonnet marknadsför den själva för en stilig minipc, och upp till ca 11,5 brukar fortfarande kallas för bl.a minipc, vissa anser att det bör vara upp till 12 också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...