Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator startar ej


Mitre

Rekommendera Poster

Har fått ett litet problem på halsen som jag inte lyckas lösa. Datorn går helt enkelt inte igång, den kommer inte till uppstartsskärm så jag kan gå in i BIOS och styra. Egentligen vet jag inte hur långt den kommer eftersom skärmen inte verkar få signal, varken från grafikkortet (x3) eller från moderkortets grafikuttag (x2). Moderkortet är ett Gigabyte GA-MA78GM-S2H. Tangentbordet (locktangenterna lyser ej) och musen (optisk) får ej ström.

Jag har provat att ta bort all extra hårdvara utan annat resultat än innan. Gjorde inget extraordinärt (inga installationer/uppdateringar av mjukvara lr liknande) under gårdagen som kan förklara döden idag.

Finns det någon som har någon idé vad som kan vara fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nätaggregatet har kanske lagt av?

Har nätaggregatet några års ålder är det tom troligt.

 

Nja, både fläktarna och hårddiskarna går igång, vilket är lite lustigt. Speciellt med fläktarna eftersom de sitter anslutna till moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt samma sak inträffade för lillebrorsan (eg hans sambo) för bara några veckor sedan. Datorn hade funkat perfekt innan den stängdes av kvällen innan.

 

Dagen efteråt var den helt omöjlig att få igång, vad man än försökte med (stod bara och surrade med snurrande fläktar och skärmen svart). Till slut var det bara att byta moderkortet och nu fungerar datorn igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...