Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med laddare.


Deodric

Rekommendera Poster

God eftermiddag.

 

Kort och gott så har min laddare till min HP Pavillion Dv6-1128eo svikit mig,då batteriet helt enkelt inte laddas samt att kontrollampan på datorn heller inte lyser.

 

Saken är den att min fader har en annan HP dator med en fungerande laddare med samma uh, input-grej till datorn. Skillnaden är bara:

 

Min laddare: Input: 100-240V ~1,6A 50-60Hz

Output: 19V 4,74A 90W

Hans laddare: Input: 100-240V ~1,7A 50-60Hz

Output: 18,5V 3,5A 65W

 

Min fundering är helt enkelt ifall det är säkert att använda den andra laddaren tills dess att jag fixat en ny, för jag behöver tyvärr använda min lilla laptop i dagarna.

 

Det enda jag kontrollerat är att strömindikatorn i min dator lyser ifall jag kopplar in den fungerande laddaren, men sen vågade jag inte testa mer innan jag kunde konstatera säkerheten i mina bravader. :P

 

Tack så hjärtligt på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det bör fungera bra, det som kan hända är att hans laddare blir överbelastad då din dator drar för mycket ström, detta resulterar i att datorn inte laddar batteriet när den används belastas mycket(och därmed drar mycket ström), utan du får istället ladda batteriet med datorn avstängd, alternativt när du inte belastar datorn mycket. Det är alltså helt OK att låna den andra laddaren, men det kommer inte fungera helt optimalt...

Jag brukar låna den andra laddaren jag har (som även den är på 65watt, orginal på 90w) och det är inga problem.

 

MEN har du kollat så det inte är beror på att batteriet är för varmt så att datorn inte laddar?

 

När min HP dv6-1105eo blir för varm slutar den ladda batteriet, som en säkerhetsåtgärd för att ej överhetta betteriet (blir batteriet för varmt så tappar det kapacitet, samt kan explodera om man har extrem otur) Kanske det som händer för dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar, det värmer att höra att det förhoppningsvis ska fungera utan problem iaf.

 

Det du säger med att batteriet inte laddar ifall datorn är för varm verkar stämma, för jag har själv fått meddelanden ibland som sade att datorn är "ansluten men laddas inte", och min 1128eo kan bli snuskigt varm ifall man kör någon tyngde applikation... tror mitt rekord uppmätt av SpeedFan är 96 grader so far, så jag sitter gärna med en extern fläkt som blåser in i datorns insug.

 

Dock så är jag fortfarande ganska övertygad om att det är min laddare som är knasig, eftersom jag inte kan starta datorn varken med eller utan batteri. Strömindikatorn lyser heller inte när datorn är avstängd kopplad till laddaren (vilket den gör med den andra, svagare laddaren).

 

Blir väl att försöka flörta till sig en ny laddare på garantin då jag har någon månad kvar x_> men tills dess tackar jag åter igen för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar tackar, det värmer att höra att det förhoppningsvis ska fungera utan problem iaf.

 

Det du säger med att batteriet inte laddar ifall datorn är för varm verkar stämma, för jag har själv fått meddelanden ibland som sade att datorn är "ansluten men laddas inte", och min 1128eo kan bli snuskigt varm ifall man kör någon tyngde applikation... tror mitt rekord uppmätt av SpeedFan är 96 grader so far, så jag sitter gärna med en extern fläkt som blåser in i datorns insug.

 

Dock så är jag fortfarande ganska övertygad om att det är min laddare som är knasig, eftersom jag inte kan starta datorn varken med eller utan batteri. Strömindikatorn lyser heller inte när datorn är avstängd kopplad till laddaren (vilket den gör med den andra, svagare laddaren).

 

Blir väl att försöka flörta till sig en ny laddare på garantin då jag har någon månad kvar x_> men tills dess tackar jag åter igen för hjälpen!

 

Ja, varm blir de allt... :thumbsdown: har dock "bara" uppmätt 88grader på processorn, vilket sägs vara helt normalt. Jag tror 95-105grader är max(lite beroende på processormodell), sedan "throttlar" processorn för att inte ta skada, då den throttlar sänker den altså hastigheten.

 

Kanske du bör överväga att köpa en burk tryckluft för att blåsa rent eventuell damm som sitter i fläkten? Samt, då du maxar datorn (typ spelar) så skulle jag rekomendera att du "pallar upp" datorn bakre det, lägg en bok under eller något, så att fläkten får in ny, sval luft (istället för att suga in luften den nyss sprutade ut, vilket rent ut sagt är idiotiskt...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...