Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny router - vilken?


Sehnsucht

Rekommendera Poster

Skall ju byta till fiber,och då fungerar tydligen inte vår nuvarande router som är till adsl.

Så då undrar jag vilken router som man skall satsa på? går det med vilken som helst?

 

Vilket märke/märken rekommenderas?Har haft dålig erfarenhet av D-Link t ex.

Bredbandet är alltså fiber 10/10,och vi har två datorer.Jag kommer även att använda en VPN-tjänst.

 

Sedan vore det bra om routern hade en usb-ingång,så båda datorerna kan komma åt innehållet på den externa hårddisken. Vilka kan man välja på då?

 

Fibermodemet får man med gratis,men eftersom bredbandsuttaget inte är i samma rum som mina datorer,så vill jag slippa att dra en lång nätverkskabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft tre D-Link och en Netgear rutter. Och trots att två av d-linkarna har "hoppat upp sitt eget arsle och dött" så föredrar jag dom framför Netgear.

 

Netgear bestämde sig för att börja radera mina brandväggregler. Och när man försökte lägga tillbaka dom, så hävdade den med bestämdhet att regeln redan fanns. Trotts att den inte syntes, eller fungerade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Routrar är oberoende av vad för sorts internetanslutning man har. Men du kanske menar att du har en apparat som innehåller både ett ADSL-modem och en router. En sådan kombination fungerar bara för ADSL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder mig själv av Linksys router och den har fungerat klockrent nu under rätt så många år, men allt är ju trotts allt en smak sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja,den verkar bra.

säljaren på den lokala datorbutiken hade en liknande d-link för 995 kr.

låter lite dyrt,men fördelen med den var ju att den hade 3 antenner samt usb.

måste man ha 3 antenner?hur vet man hur hög hastighet routern klarar?

 

det är ju inte så roligt att köpa en ny router,sedan bygger de ut stadsnätet till 100 Mbit,

och så klarar inte routern den hastigheten....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flera antenner är bra om det är långt mellan routern och dator eller t ex betongväggar emellan.

 

Om man har hög internethastighet ska man titta efter det som kallas Throughput eller genomströmmningshastighet. Prisjakt har inte den uppgiften när det gäller Asus-routern, men du kanske kan hitta den på Asus webbplats. Däremot så finns den hastigheten angiven på en del andra routrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ett test på WAN to LAN Throughput

För övrigt en väldigt bra sida med recensioner på routrar och diverse andra nätverks prylar.

Jag har 10/10 fiber och köpte mej en Linksys 610N,

var först sugen på Netgear WNDR3700 i samma pris klass och klart mycket bättre Throughput.

 

Resonerade som du, att man kanske senare skaffar bättre hastighet.

Men tog iaf 610N för den klarar 100mbit utan problem sedan så kan man köra.

Den klarar av att köra flera hastighet på trådlösa nätverket samtidigt vilket är perfekt då jag har en del gamla trådlösa nätverkskort i vissa datorer.

 

Plus att om man vill så går det att köra in DD-WRT på den

och få en hel del andra smarta funktioner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har själv fiber 10/10 Mb från Telia och kör en

D-Link DIR-655 sedan en dryg månad. Är mycket nöjd med prestandan och 999 kr på exempelvis Webhallen känns väldigt prisvärt.

 

Routern har USB-port som ska kunna användas till en USB-disk eller för att dela på en skrivare. Om det gäller lagring så skulle jag slå ett slag för att skaffa en NAS och koppla till routern, dyrar men överlägsen prestanda och flexibilitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,jag tror jag kör på den som säljaren rekommenderar thumbsup.gif

men det går att ansluta en usb-disk i den då?

tydligen så klarar den både g och n standarden,

och den kör på den som det finns tillgängligt.

priset var 995 kr, prisvärt,eller finns det billigare?

hur vet man vart man skall koppla in allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok,jag tror jag kör på den som säljaren rekommenderar thumbsup.gif

men det går att ansluta en usb-disk i den då?

tydligen så klarar den både g och n standarden,

och den kör på den som det finns tillgängligt.

priset var 995 kr, prisvärt,eller finns det billigare?

hur vet man vart man skall koppla in allt?

En hel del frågor men du skriver inte vilken router du avser köpa...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna:

http://www.pcdata.se...3=743&sida_nr=1

 

tycker den verkar vara lite "overkill",men samtidigt är det ju en stor lägenhet,

och man vill ju sitta vart som helst utan problem.

 

routern kommer att sitta i hallen bredvid med min bostadsswitch,

och det är en bit från hallen och in i det rummet med datorerna.

 

hastigheten är fiber 10/10,och det kommer att bli 2 datorer anslutna.

tydligen kunde man ansluta upp till 10 datorer.

 

det fanns även usb-ingång vilket var ett plus.

 

tycker dock den är i dyraste laget,vad tycker du/ni?

 

Datorn är denna:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=484996

os:et är W7 64-bitars Home Premium.

 

Hur stora hastigheter klarar nätverkskortet?

-II- / routern?

 

Det är ju inte så roligt att köpa en dyr router,

om det visar sig senare att den inte klarar högre fiberhastigheter.

Man vet ju aldrig om fiberleverantören får för sig att bygga ut också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk till routern fungerar inte.

 

Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
802.11g är standarden för lufthastigheten 54 Mbit/s, vilken under bra omständigheter kan ge en filöverföringshastighet på ca 25 Mbit/s.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din länk till routern fungerar inte.

 

802.11g är standarden för lufthastigheten 54 Mbit/s, vilken under bra omständigheter kan ge en filöverföringshastighet på ca 25 Mbit/s.

Jo,men fiber ligger ju i marken.....?

Är det någon mening i att satsa på en dyr router,när inte nätverkskortet i datorn klarar n-standarden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

802.11g är en standard för trådlöst nätverk, den typ av nätverk som det är mellan routern och datorn.

 

Jag skulle inte köpa en onödigt dyr routern, men det finns det säkert andra som gör så det är ju individuellt hur man tänker. Om du vill ha möjlighet att ansluta en hårddisk till routern så lär de billigaste falla bort i alla fall.

Hur långt är det från hallen till datorerna?

Hur många väggar är det emellan och vad för sorts väggar, t ex betong?

 

Tänk på att när du ska göra uppdatera och göra vissa inställningar i routern så måste du vara ansluten till routern med kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan gissa på att det är ca 5 meter,och lägenheten är stor.

vet inte vad det är för väggar,men gissar på betong.

det är endast en vägg mellan skåpet med switchen,och datorerna,

men ibland kanske man vill sitta i vardagsrummet eller på sommaren på balkongen.

 

det är väl meningslöst att köpa en dyr router som man inte kan utnyttja ändå eller?

 

varför måste kabeln sitta i vid konfigurationen?

jag använder windows 7,blir det några problem?

såg att vissa routrar inte klarar w7.

 

sedan måste den klara vpn med,samt ha usb.

usb är inget krav om det gör att priset springer iväg.

 

datorn klarar även bara g-standarden

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 meter är ju ingenting i sig i alla fall. Routrarna klarade av åtminstone det dubbla utan problem för 10 år sedan. Betong är ju värre och om det blir rejält längre till balkongen också. Det innebär nog att det är säkrast med en router med MIMO-funktion, vilket syns på att där är flera antenner.

 

När man ska uppgradera programvaran i routern så är det viktigt att anslutningen mellan routern och datorn inte går ner för då kanske inte routern kan starta. Alla trådlösa förbindelser är lite instabila. Likaså när man ska ändra inställningar som rör det trådlösa nätet kan det bli struligt om man samtidigt använder det. Men vid de tillfällena så kan du ju ställa dig med en bärbar dator i hallen.

 

En del routrar kan man konfigurera genom att köra något program i datorn. Om det står att Windows 7 inte stöds så antar jag att det betyder att det programmet inte är anpassat för Windows 7. Men det borde gå bra att konfigurera routern via webbläsaren också, men kolla gärna i manualerna innan du bestämmer dig för en sådan router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är väl meningslöst att köpa en dyr router som man inte kan utnyttja ändå eller?

Beror ju på hur man resonerar, en bra router behöver ju inte bytas ut om du uppgraderar ditt bredband eller skaffar utrustning som stöder trädlösa n-standarden. Den router jag tipsade (D-Link DIR-655) som ligger på ca 1000 kr skulle jag absolut inte benämna som dyr med tanke på vad du får.

 

 

BTW, vilken router är det du funderar på? Din länk ovan fungerade inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna:

 

http://www.pcdata.se...3=743&sida_nr=1

 

(Hoppas länken fungerar nu)

 

Var inne igår och pratade med en annan säljare där,och enligt honom så skulle det räcka med denna:

 

http://www.pcdata.se...3=743&sida_nr=1

 

Enligt honom måste man även koppla laptopen med kabel vid konfiguration,och sedan den andra laptopen,

innan man kan få det att fungera,stämmer det?I vilken ordning skall man göra detta?

 

Kom på att det nog inte kommer bli alls ofta som man kommer ha laptopen på balkongen,och kommer som mest att ha den i vardagsrummet,och då är ju routern i hallen rakt fram mot vardagsrummet,drygt 5 meter. Då kanske det räcker med den billigare modellen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med mina två routrar så har man bara behövt ansluta en dator med kabel för att konfigurera upp routern, sedan har det gått alldeles utmärkt att ansluta datorer trådlöst. Men ingen av dem är en D-link. Du får med installationsanvisningar med routern och D-link har en hygglig webbplats för support.

 

För mig så låter det som att den billigare routern ska räcka. Kan du få den på öppet köp för säkerhets skull?

Men det är en dyr butik du går till, jämför priserna:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283705

Men det kan ju vara värt det om man får den på öppet köp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oki,skall kolla upp detta när det är dags för inkoppling.

Det skall väl inte vara så svårt,om man följer anvisningarna rätt.

Anledningen till att jag väljer denna butiken,är närheten.

Krånglar nåt,är det bara att dra ner och prata med datorkillarna.

 

En annan sak som slog mig,kommer denna router att fungera med Windows 7?

Hur kollar man det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart?Var inne och kollade på deras hemsida,men lyckades inte hitta någon manual där.

 

Kollade på denna,som verkar kunna räcka för våra 2 datorer:

 

http://www.dlink.se/...-SE%2FDLWrapper

 

Vad tror du/ni om denna?

 

När man konfigurerar routern för första gången,så måste hålla datorn inkopplad med kabeln

bredvid routern och switchen alltså?

 

Ju mer jag tänker på det,så inser jag att man inte kommer ha den någon annanstans än i det ena rummet.

Då är det alltså en vägg mellan datorerna och switchen/routern. Då kommer väl denna routern att räcka?

 

Någon annan med fiberlina som kan berätta vad man skall tänka på?

Har bara haft ADSL innan,som fungerat felfritt. Alla tips tas emot av stort intresse.

 

Vad skiljer adsl och fiber?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl den routern du fick tips om i butiken senast.

 

Man behöver ha datorn ansluten med kabel till routern för konfiguration. Om man behöver ha datorn i hallen beror ju på hur lång nätverkskabel man har.

 

Fiber ger högre uppladdningshastighet än ADSL. Ur användarsynvinkel så är det ingen större skillnad utan det är ju att de använder olika typer av kablar för att transportera informationen mellan internet och datorn.

 

Manual och annan information hittar du om du trycker på Nedladdning på sidan du länkade till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl den routern du fick tips om i butiken senast.

 

Man behöver ha datorn ansluten med kabel till routern för konfiguration. Om man behöver ha datorn i hallen beror ju på hur lång nätverkskabel man har.

 

Fiber ger högre uppladdningshastighet än ADSL. Ur användarsynvinkel så är det ingen större skillnad utan det är ju att de använder olika typer av kablar för att transportera informationen mellan internet och datorn.

 

Manual och annan information hittar du om du trycker på Nedladdning på sidan du länkade till.

ok,skall kolla om det går att köpa den på öppet köp,för det är ju omöjligt att veta hur det kommer att bli

innan man flyttat in grejorna i lägenheten.

Återkommer i denna tråden,när jag installerat fibern och routern.

Tack för hjälpen så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...