Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hämta cellreferens från annan cell


Axi

Rekommendera Poster

Hej igen!

 

Nästan allting i Excel är dynamiskt, vilket innebär att mitt problem inte borde vara ett problem att lösa, men efter 60 minuters googlande är jag kvar på ruta ett. :-(

 

Vad jag vill:

 

Jag har ett Exceldokument med flera olika namngivna Blad. I Blad2 vill jag ha någonting liknande en sammanställning över de andra.

 

Jag har kopierat in bladnamnen i celler och gjort om dem till länkar till respektive blad. Nu finns det ett värde på exakt samma ställe på varje blad som jag vill presentera på mitt "sammanställnings" blad. Och det är inget problem egentligen. Bara lägg in följande funktion: ='Bladnamn'!J30

Och detta funkar jättebra naturligtvis, men vad hände med dynamiken?

Vad jag skulle vilja, är att funktionen plockar upp bladnamnet från en annan cell, förslagsvis den med länken.

 

Jag har provat =D4&"!"&"$J$30" för att få fram det korrekta referensnamnet, men hur aktiverar jag referensen? Allt jag får är namnet på referensen, men jag vill ju ha innehållet från referensen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cege Anderson

Hej

Det du gjort i din formel genom att ange "" är att du har talat om att den skall visa värdet i cellen D4 ett utropstecken och sedan texten $J$30

 

Om det är så att du vill sammanfoga det som står i cellen D4 med det som står i cellen J30 så skriver du följande formel =Sammanfoga(D4;"!";$J$30)

 

Om du skall referera till cellen J30 i ett annat blad skriver du =sammanfoga(D4;"!";Namnet på bladet!$J$30)

 

När du anger citattecken så presenterar Excel den text som finns mellan citattecken. När du referera till ett annat blad så använder Excel ett utropstecken efter bladets namn.

 

Inte helt säker på att det bara var det du frågade efter ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skall referera till cellen J30 i ett annat blad skriver du =sammanfoga(D4;"!";Namnet på bladet!$J$30)

 

Mm.. Nu är det tänkt att "Namnet på Bladet" ska ligga i cell D4. Därför behöver jag en formel som plockar upp namnet och lägger till cellreferencen j30 och sedan hämtar värden från den cellen.

 

Nåja. En bild säger mer än tusen ord va?

 

post-66198-126640980934_thumb.jpg

 

Så som du ser på bilden så är bladnamnet inskrivet i formeln. Jag vill att bladnamnet ska hämtas från cellen till vänster; dvs om jag ändrar cellen till vänster så kommer referenspunkten flyttas till det nya bladnamnet. Hänger du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mm.. Nu är det tänkt att "Namnet på Bladet" ska ligga i cell D4. Därför behöver jag en formel som plockar upp namnet och lägger till cellreferencen j30 och sedan hämtar värden från den cellen.

 

Nåja. En bild säger mer än tusen ord va?

 

post-66198-126640980934_thumb.jpg

 

Så som du ser på bilden så är bladnamnet inskrivet i formeln. Jag vill att bladnamnet ska hämtas från cellen till vänster; dvs om jag ändrar cellen till vänster så kommer referenspunkten flyttas till det nya bladnamnet. Hänger du med?

 

=INDIREKT(B3 &"!J30")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope.

 

Resultatet blir #REF!

 

JO!

Om du har ett blad som heter Blå och om du har SVENSKT Excel... men kanske du har engelskt?

=INDIRECT(B3 &"!J30")

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^^ jag tänkte faktiskt på att översätta.

Och när jag gjorde precis som du sa så fungerade det. Tack!

Det är mitt bladnamn som ställer till det.

 

Jag erkänner härmed att jag är kass. Du regerar Monchi, och även Johan som faktiskt gav mig svaret direkt, men jag var för enfaldig för att inse det.

 

Tack grabbar! ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...