Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bästa sparformen


.M

Rekommendera Poster

Jag har genom en otrolig viljestyrka den senaste tiden lyckats skapa mig ett litet sparande. Och just nu ligger slantarna på olika sparkonton som jag har öppnas hos min bank.

 

Dock funderar jag på om just konto är bästa sparformen. Eller borde man istället skaffa något slags papper, typ aktier eller fonder. Eller guld kanske?

 

Någon som har åsikter om hur man borde spara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har genom en otrolig viljestyrka den senaste tiden lyckats skapa mig ett litet sparande. Och just nu ligger slantarna på olika sparkonton som jag har öppnas hos min bank.

 

Dock funderar jag på om just konto är bästa sparformen. Eller borde man istället skaffa något slags papper, typ aktier eller fonder. Eller guld kanske?

 

Någon som har åsikter om hur man borde spara?

 

Ska man spara i konto så är det finansinsistut som gäller, bankerna har skitdålig ränta. Kolla tex marginalen eller bluestep. Aktier och fonder ökar ju chansen till hög avkastning men även risken (som man kunde se 2008 då många förlorade sina sparpengar, börsen återhämtar sig visserligen så på sikt går det oftast uppåt.) Öppna ett konto på tex avanza och läs på om deras sparformer, det kan vara ganska roligt faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har genom en otrolig viljestyrka den senaste tiden lyckats skapa mig ett litet sparande. Och just nu ligger slantarna på olika sparkonton som jag har öppnas hos min bank.

 

Dock funderar jag på om just konto är bästa sparformen. Eller borde man istället skaffa något slags papper, typ aktier eller fonder. Eller guld kanske?

 

Någon som har åsikter om hur man borde spara?

Hej! Vänd Dig till någon rådgivare på Din bank. Dom kan hjälpa Dig med olika sparformer.Aktier, fonder eller annat sparande.

essin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Beror på hur du tänkt dig sparandet. På lång eller kort sikt?

 

Personligen har jag ett kapitalkonto och ett sparkonto. Sistnämnda har jag som en buffert och förstnämnda på lite längre sikt, men det hindrar inte mig att röra pengarna på Kapitalkontot.

 

Slutligen sparar jag också i en räntefond. Det där sköter min bank då jag inte förstår mig på det här med fonder, köp och sälj också vidare.

 

Till sist är bästa rådet här att ta kontakt med din bank. Där finns folk som förstår sig på det och som kan hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...