Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Koppla ihop analog kabel + digital antenn

Monshi

Recommended Posts

Fundering.

Sitter än med analoga kanaler i kabelnätet men har även en egen liten bordsantenn för digitala kanaler. Om jag kopplar ihop dessa två en sladd brusar analoga kabeln helt bort de digitala signalerna och dumma är att mitt TV-kort bara har en ingång. Vill jag ha både digitala och analoga signaler i datorn måste jag kombinera ihop sladdarna.

Analoga kanalerna via kabel ska ligga mellan 130 MHz och 490 MHz.

Var ligger då de marksända digitala, de borde väl ligga ovan dessa frekvenser? Om jag filtrerar bort ovan 500 MHz från analoga kabeln innan de kopplas ihop torde väl det hela fungera? Det jag vill få bort är alltså bruset från kabelnätet.

Då torde väl ett filter som detta

http://www.kjell.com/?item=30320

fungera?

Eller?

kanalnummer till frekvens?

ed: Hehe, tittar på Teracoms hemsida. Digitala marksända kanalerna från Nackamasten ligger på kanalnummer 23 och uppåt. Det ger 490 MHz och uppåt... Ett idealt filter som är öppet upp till 480 MHz och stängt där ovan vore något. Den högsta analoga kanalen kan jag skippa.

Kjell&Co filtret klarar kanal 21-69, borde väl fungera?

Funderar på att knata förbi Kjell&Co om någon dag. De brukar ha öppningsbara förpackningar och snällt öppet köp så kanske.... Annars ingens större investering.

MrB, det bidde inget. Köpte ett nytt TV-kort istället, ett som tar in DVB-C. Har alla kanaler jag ändå skulle få in via antenn där. fast det borde fungera det ovan :)

Ok! Jag låter det nog också bero. Men från att ha tittat på OS i HD och 5.1-ljud i två veckor med inomhusantenn till att gå tillbaka till det analoga kabelnätet måhända bli för svårsmält!

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...