Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstig VGA-kabel


Sasja

Rekommendera Poster

När jag kopplar in min bärbara dator till en extern monitor får jag upp följande meddelande från min fasta monitor som är en Samsung 2233:

 

Not Optimum Mode

Recommended Mode:

1680x1050 Hz

 

 

Den högsta upplösningen jag kan välja är 1600x1200 bildpunkter, högre alternativ finns tyvärr inte i "Egenskaper för Bildskärm". Bilden är suddig och inte alls nå trevlig att arbeta i.

 

Jag har även sett till att ladda hem den senaste drivrutinen för mitt grafikkort utan framgång.

 

Jag har testat med en annan VGA-kabel mellan datorn och monitorn. Då fungerar det lysande!

 

Enda tekniska skillnaden jag visuellt kan se på kablarna är att den som fungerar dåligt saknar pin 9 vilket inte den bra kabeln gör. Mer information om pin:arna hittar ni på http://en.wikipedia.org/wiki/VGA_connector.

 

Jag har inte hittat något information som säger att detta ska vara avgörande.

 

Har provat på två datorer dessutom, den andra datorn kan sätta högre upplösning än min dator men den kan inte sätta den rekommenderade upplösningen.

 

Vad är det för knas egentligen? Känns så tråkigt att lägga 150 pix på en VGA-kabel som inte kan användas.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=150863

 

 

Hej .Jag tror den här tråden ger förklaringen.Man har tydligen tagit bort eller icke anslutit pin 9 därför att annars skulle kabeln inte fungera för vissa skärmar.

 

Nackdelen är att datorn ej kan identifiera skärmen.Ibland lyckas man ändå tvinga till rätt upplösning.(1920 x1080 i ditt fall ?)

 

Ett annat sätt kan vara att hämta och själv installera skärmens drivrutin.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack allihopa!

 

Vad värdelöst det känns att ha lagt ut 150 pix på en bildskärmsladd som var värdelös. Dum som man är har man inte sparat ett kvitto då man trodde att det bara fanns en version av VGA-kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...