Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Access 2007

a-son

Recommended Posts

Tjenare, har tidigare suttit och försökt att få till ett bra upplägg på en databas men vet inte hur jag ska lägga upp det så det blir bra.

tanken är att skapa inköps lista på råvaror som är knytna till en matsedel.

ungefär så här hade jag tänkt mej.

man matar in en maträtt och sedan vad den innehåller råvara/antal

pannkakor

3st ägg

3dl mjöl

6dl mjölk

1tsk salt

kyckling med ris

3dl ris

1st grillad kyckling

3dl curry sås

sedan så gör man ett ut val för en vecka mån-sön

mån pannkakor

tis kyckling med ris

ons ..... osv

uti från det så vill jag kunna skriva ut en summering på vad som ska handlas.

råvara antal

ägg 3

mjöl 3

mjölk 6

kyckling 1

ris 3

osv...

och jag vill bara ha med det som blev på urvalet av veckans matsedel.

någon med lite tips på hur jag ska bygga upp det?

behöver egentligen inte vara i access öppen för det mesta, bara det blir användbart.

gjorde ett försök i höstas men blev inte bra, listan blev jätte bred och en massa kollumner som det blev 0 i,

och hade jag inte satt in en råvara i rapporten så kom den inte med

om jag hittar på den databasen igen så bifogar jag den, ligger troligtvis på jobb datorn.

Har du en färdig receptdatabas? Vad heter dina tabeller och fälten som du ska plocka ur informationen ur. Hur har du tänkt ange vilka recept som menyn ska bestå av?

Jag letade rätt på en gammal databas jag hade med recept. Jag tror den ursprungligen är baserad på någon exempeldatabas som jag sedan utvecklade vidare. Jag testade att göra en fråga utifrån strukturen i min databas.

SELECT Ingredienser.Ingrediens, Sum(Ingrediensinfo.Mängd) AS Mängd, Ingrediensinfo.Kommentar
FROM Ingredienser INNER JOIN Ingrediensinfo ON Ingredienser.Ingrediensnr = Ingrediensinfo.Ingrediensnr
WHERE (((Ingrediensinfo.Receptnr) In (375,3859,2225)))
GROUP BY Ingredienser.Ingrediens, Ingrediensinfo.Kommentar;

Nu har jag hårdkodat tre receptnummer så att för dessa plockas samtliga ingredienser fram och mängderna summeras hyfsat. Access är inte så bra på att summera 0,5 tsk med 2 krm :o

Detta kanske ger dig lite ledtrådar, återkom om du har några frågor.

Nä har ingen receptdatabas, har bara skrivit in lite exempel med maträtt och vad den innehåller.

tanken är väl att man ska kunna plocka ut en vecka och sedan få en inköpslista från det.

bifogar min databas (är lite rörig kanske)

vet inte om jag har börjat på från rätt håll, och koden du har skrivit, hur kan jag använda mej av den?

Har du en färdig receptdatabas? Vad heter dina tabeller och fälten som du ska plocka ur informationen ur. Hur har du tänkt ange vilka recept som menyn ska bestå av?

Jag letade rätt på en gammal databas jag hade med recept. Jag tror den ursprungligen är baserad på någon exempeldatabas som jag sedan utvecklade vidare. Jag testade att göra en fråga utifrån strukturen i min databas.

SELECT Ingredienser.Ingrediens, Sum(Ingrediensinfo.Mängd) AS Mängd, Ingrediensinfo.Kommentar
FROM Ingredienser INNER JOIN Ingrediensinfo ON Ingredienser.Ingrediensnr = Ingrediensinfo.Ingrediensnr
WHERE (((Ingrediensinfo.Receptnr) In (375,3859,2225)))
GROUP BY Ingredienser.Ingrediens, Ingrediensinfo.Kommentar;

Nu har jag hårdkodat tre receptnummer så att för dessa plockas samtliga ingredienser fram och mängderna summeras hyfsat. Access är inte så bra på att summera 0,5 tsk med 2 krm :o

Detta kanske ger dig lite ledtrådar, återkom om du har några frågor.

mat.zip

Jag vet inte riktigt var jag ska börja. Med det upplägg du har börjat på kommer du att få problem. Att lägga varje ingrediens som ett fält/kolumn i tabellen Maträtt kommer du snart att slå i taket plus att du innan dess tappat bort dig. Den tabellen borde bara innehålla ID, Receptnamn, Källa och andra saker som är unika för varje recept. Sedan en tabell som bara listar de olika ingredienserna och en Id kolumn. Sedan har du en kopplingstabell som innehåller tex ID, ReceptID, IngrediensId, Mängd och ev kommentarer.

Gå till biblioteket och se om du kan hitta någon bok om Access eller databasmodellering i allmänhet. Det finns ofta en hel del där och det behöver inte vara senaste årsmodellen.

När du väl har en fungerande databas kan vi återkomma till hur du kan använda min SQL-sats.

Min receptdatabas är alldeles för stor att lägga upp här. Jag ska se om jag kan städa lite i den och sedan lägga upp den någonstans så att du kan hämta den för att se/använda. Jag har fixat in den funktion du frågade efter och kanske ska börja använda den igen. Den har legat i träda några år. Jag återkommer när jag har något du kan hämta.

Tack Erki, har nog en access for dummyies, typ 12 år gammal.

får damma av den igen då.

var lite sån här input som jag behövde kände jag.

hur stor är din databas?

du kan maila den till mej om du har lust/vill.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...