Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVB-S PCI kort krångel - bilden "fryser"


Akki

Rekommendera Poster

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

http://www.eggheadca...hd-viewing.aspx

 

Det måste väl ändå ha hänt npgot på snart år?

 

räkna inte med det...

 

SVT-HD, via DVB-T, fungera för mig i WMC efter det att jag installerat MPEG4-codec för WinTV. Fast har för klen markantenn/usel mottagare i datorn för att den ska fungera utan störningar. Däri ligger alltså inte begränsningen. Detta med WMC TV pack 2008 installerat, vet inte om det gör skillnad och i Win7 torde all funktionalitet däri finnas med. Har som sagt inte Win7.

 

 

vad tror du om mig:

Har Du inga ingångar på Microsoft som kan svara på detta om WMC

nej, det har jag inte. Om du formulerar frågan rätt på HPs forum kanske de kan ge ett bra svar dock.

 

WMC, vette tusan vad jag tycker om det. Verkar vara ett halvhjärtat försök av MS att skapa en frontend mot TVn men de har inte satt sig in i att göra något som fungerar för alla. nej, då får man leta sig ut och skaffa annat program som DVBViewer eller DVBLink där den senare säger sig kunna länka in DVB-S2/DVB-C i WMC och den förra är ett helt eget program.

 

DVB-S2 i WMC eller ej. Jag är osäker. Söker man på nätet får man uppfattningen att för en del fungerar det och en del inte alls. Kan mycket väl vara en drivrutinfråga. Kan även vara folk som missat om det är DVB-S eller DVB-S2.

Mycket mer än så kan jag inte säga. HP borde kunna ge besked men

 

Och ja, ISO-filen var sund.

 

Sett senaste posten i din tråd hos HP? En mobo-rutin som spökar där, ett energihanteringsprogram. Testa att stänga av lite energisparfunktioner...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info om andra forumet, följer upp det nu. Skall kolla med Dell först. I värsta fall tar jag kostnaden 29 EUR och ringer deras mjukvarusupport också.

DVBLink- är det inte något för oss? Vet Du mer om det, vad kostar det? Om det får fart på DVB-S2 i WMC så är jag med, såg du det i länken jag skickade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info om andra forumet, följer upp det nu. Skall kolla med Dell först. I värsta fall tar jag kostnaden 29 EUR och ringer deras mjukvarusupport också.

DVBLink- är det inte något för oss? Vet Du mer om det, vad kostar det? Om det får fart på DVB-S2 i WMC så är jag med, såg du det i länken jag skickade?

 

DVBLink, något jag hittade. Länk i några inlägg upp. Har inte testat det men det finns en trial-version att ladda hem. Sedan tror jag det kostar en 270 kr. ja, en länk igen.

http://www.dvblogic.com/tvsource.php

20 dagars trial....

 

jag skulle kolla upp lite mer på nätet om det innan jag slog till.

 

Mmh, surfar in på HPs sidor, tittar på ett Nova-kort:

To use the WinTV-NOVA-HD-S2 for TV with the Windows XP Media Center application (DVB-S only and will require a patch from our website) a Media Center certified DVD or MPEG-2 software decoder is required.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följt upp tråden i HP forumet men det gav ingen förbättring, långt samtal med Dell support ( som sitter här i Helsingborg faktiskt!) innan för att ta reda på hur jag skulle gå tillväga med att stänga av energibesparingarna. Sagt och gjort, men ingen förbättring. Men där är tydliga rörelser i taskmanagern av två olika program. Men hittade ingen funktion att stänga av modekortets energiaktivering, var skall jag leta för det? Jag hittade bara två enheter som kunde deaktiveras, bla nätverkkortet och PCI.

Sugen på att testa din länk och DVBlogic för att se om det öppnar upp WMC. Det kan väl inte skada.

 

Testat runt lite i WMC med DVB-T HD aktiverat och måste säga att det fungerar utmärkt! Hauppauge remote kontroll fungerar till 100% och jag växlar mellan kanaler, applikationer, startar, stoppar spolar i livesändning och startar och stoppar recording med en hand utan kompromisser. Ingen tendens alls till frysning av bild eller att WMC hänger sig. Helt suveränt! Tom textning aktiveras med några enkla kommandon, att allt detta sedan enkelt flyttas från dataskärm till plasma-TV gör det inte sämre!

 

Detta måste vara den slutgiltiga lösningen. Kan jag bara lyckas med att få in DVB-S2 i WMC är jag hemma och kan avinstallera Hauppauge applikationen, precis som att jag aldrig installerat mjukvaran till DVB-T kortet.

Jag antar att det är Hauppauge mjukvaran som orsakar mina problem, men jag vet inte hur. Den är nog inte utprovad på många system och definitivt inte på Dell 64 bitar.

Responsen från dras tekniker är också långsam och flat.

 

Jag testar DVBlogic enligt länken ovan.Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

Mission completed!

Tittar just på HD TV i Windows Media Center från satellit Astra(DVB-S2) eller så kan jag slå över till HD TV i DVB-T! Otroligt.

Installerat DVBLink TVSource samt DVBLink Server enligt den av Dig rekommenderade länken. Efter två försök fick jag igång det, manualen är ambitiöst gjord men ändå lite knepig.Dessutom är WMC redan igång och det skapar problem, behövde avaktivera tidigare inställning, fråga mig inte hur.

Har avinstallerat Hauppauge programvaran men har behållit drivrutiner, tyvärr rök remoten med i avinstallationen men det går nog att åtgärda senare. Avinstallationen är ett delkrav från DVBLogic.

 

Spelar in, pausar, backar, allt utan ett enda problem med buffert eller recording. Allt på plats, problemen lösta.

 

Varm,varmt tack för support och framför allt tålamod. :thumbsup::)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt trevligt. Då får vi hoppas att du förblir nöjd med detta. Det trevligaste vore väl om WinTv ville fungera som det ska men man kan väl inte få allt.

 

Jag har nu ett DVB-C kort, nej USB-pinne, från Hauppauge och DVB-C vill, som de sade, inte alls spela med i WMC. Tydligen löser en del tillverkare detta genom att låta kortet säga att det är en DVB-S mottagare och därmed lura WMC. Icke Hauppauge inte.

 

WinTV verkar dock inte helt vara med på ett HVR1700 i datorn och ett 930C via USB. Bråkar lite med båda i samt jag lyckas inte spela in från både DVB-T på HVR1700 och DVB-C på 930C parallellt även om det i teorin ska fungera. Ut med HVR1700 och 930C verkar fungera bra... ja i WinTV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför gör du inte som jag, du har ju Vista, DVBlogic med tillägget för Vista som finns på deras hemsida, sedan kan du ha upp till fyra olika källor i WMC. Jag har förstått att man skall ha så lite som möjligt från tillverkarna och helst bara drivrutinerna och låta Windows sköta resten. Jag kör inte ens DVB-T USD via DVBlogic utan direkt in i WMC (som tidigare) bara DVB-S/S2 går på det "nya" sättet. Går bra att mixa.

Tror du man kan lägga till remote controllen enbart, har ju tappat den när jag avinstallerade mjukvaran, inte hela världen men det vore trevligt att få igång den till WMC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen fixat remoten, bara att ladda två filer från Win TV 7CD 1.3 och sedan var det klart, lägger sig automatiskt i listen.

Man har refuserat mig på Hauppauge forumet, undrar varför...:thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slutligen fixat remoten, bara att ladda två filer från Win TV 7CD 1.3 och sedan var det klart, lägger sig automatiskt i listen.

Man har refuserat mig på Hauppauge forumet, undrar varför...:thumbsup:

 

Refuserat dig? Nej, flyttat din tråd till Fixed-avdelningen även om jag inte skulle kalla ditt problem som löst, bara sopat under mattan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, javisst, programvaran fungerar ju inte tillfredsställande varken för dig eller mig, men är det inte ofta så här? Jag slet mitt hår en gång med en danskbyggd media spelare, tillsammans med hundratals andra skrev jag spaltmetrar över alla problem utan någon respons från tillverkaren. Det tog ett år för dem att utveckla en ny firmware men när den kom hade de flesta tröttnat, dessutom var den inte mycket bättre. Det slutade med att jag skickade boxen på soptippen och installerade Xbox 360 samt WMC som tillsammans gör samma jobb som boxen var tänkt för. Därtill skaffat extern blu-ray spelare samt intern blu-ray brännare och därmed slutit cirkeln.

Just därför är lösningen på mitt problem ovan att flytta in allt i WMC extra roligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Kämpat vidare med problematiken kring att få DVB-S2 signaler i WMC att fungera. Trots att jag hittat ett sätt att komma runt problemet med DVB-Link så har jag fortsatt att försöka förstå hur det verkligen förhåller sig. I boken "Microsoft Windows 7 - In depth" skriver man att det skall vara OK med att ta emot HD TV även från satellit. Det skall alltså inte finnsas någon kommersiell bakgrund som förhindrar det. Titta på de svar jag fått från Forumet "The green button" som behandlar allt om Windows 7 på ett mycket kompetent sätt:

 

http://thegreenbutton.com/forums/p/87197/440464.aspx#440464

 

Hauppauge kontrar med att skylla tillbaka på WMC i Windows 7 och har hittat ett krångligt sätt att komma tillrätta med problemet ( det är väl just detta förfarande DVBLink byggt in i sin mjukvara)

 

http://www.hauppauge.co.uk/board/showthread.php?p=91829#post91829

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...