Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVB-S PCI kort krångel - bilden "fryser"


Akki

Rekommendera Poster

Installerat PCI kortet i Dell Studio XPS 8000 och det fungerar så när som på att bilden fryser till och från. Signalen kommer via min externa Sat.box som är ansluten till TVn via en lead through utgång. Kan det vara detta som är problemet? Eller är signalen för svag, finns det i så fall förstärkare?

Mjukvaran uppdaterad till version Win TV7 1.3. Hittar 2500 kanaler på Astra och Hotbird men som sagt ingen glädje av mottagningen då den inte är korrekt. Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Du är medveten om att enbart din box eller ditt TV-kort kan vara aktivt vid ett givet tillfälle?

 

Ett LNB-huvud kan bara ta emot en kanal i taget, för att ha separat mottagning i box och DVB-S kort krävs en egen kabel till LNB-huvudet, dvs ett huvud med flera "antenner" i sig.

 

Twin eller quadro finns.

 

Ed: Samt ska sägas, Hauppauge har ett bra engelsk forum dit man kan vända sig:

http://www.hauppauge.co.uk/board/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för synpunkten - det är sannolikt så att "loop-through" funktionen i min box begränsar kvaliteten dvs jag måste som du säger dra en ny kabel, problemet jag får då är att LNB som idag är försedd med två utgångar och båda är upptagna, jag har en annan box på ett annat våningsplan - måste bytas mot en med fyra utgångar. Kanske kan man sätta en switch vid boxen? Mycket riktigt, när boxen slås på får jag ingen signal alls till kortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan alltid testa att dra en dedikerad kabeln till din dator och se om det fungerar bra. Då kanske enklaste sedan är att investera i ett quadro-huvud. Har själv ett köpt från Kjell&Co som fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar idag med att dra en direktkabel genom att skarva bakom boxen för att leda förbi den och loopthrough. Om det är OK testar jag med en signalförstärkare efter loopthrough genom att koppla in boxen igen. Går inte det får jag byta LNB till quadro och lägga en ny kabel, dock mycket besvärligt i mitt fall.

Kan inte förstå varför loopthrough inte skall duga till kortet, om boxen är avstängd? :unsure:

Det finns en elektrisk switch också, vad tror du om det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loopthrough borde fungera men tänkte det kan vara en idé att testa att gå förbi denna. Om det fungerar då vet vad som är galet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat enligt ovan med följande resultat:

 

Förstärkare gjorde ingen skillnad- bilden fryser och slutligen svarar inte programmet längre.

Direktledning: Bättre men fortfarande kan bilden frysa tillfälligt, och märkligt nog systematiskt återkommande kanske 5-10 sekunder varje minut. Nu lyckas jag dock hålla programmet igång.

Jag har ingen signalmätning i datorn, finns det något man kan ladda hem ? Den fil som finns med fungerar inte, ej applicerbar heter det.

 

Jag är också mycket osäker på vilken mjukvaruversion av Win TV v7 jag har, har laddat hem updaten 1.3 som skall ersätta version 1.2A som följde med skivan och kortet. Installation beter sig dock märkligt, jag får gamla Windows boxar med bara sifrfran 1 på de olika knapparna/alternativen men installationen tycks fullföljas. Kan man kolla versionen någonstans?

Ringde supporten i Sverige, hamnade i UK, dom menar att man skulle kolla IRQ konflikter men jag är osäker på hur det går till i Windows 7. Kan Du hjälpa mig, det är väl närmast bildskärmskortet som kan vara i konflikt i så fall? Hur tilldelar man i så fall en ny IRQ?

Uppdaterade Grafikkortets drivrutiner också, har ett Geforce GT 240, skall vara hyggligt.

 

Jag misstänker att någon process i datorn kan orsaka problemen som återstår, skall försöka köra ett sådant program i kväll för att ta reda på vad, noterar att processoraktiviteten ökar när programmet fryser.

 

Förmodligen är problemen en mix av allt ovan.

 

Slutligen är jag konfunderad över möjligheten att köra satellitmottagningen i Windows Media Center, hur lägger man till denna signal, den ger sig inte tillkänna när jag går in under TV-signal. Enbart USB DVB-T finns där som fungerar utmärkt.

All hjälp att komma vidare uppskattas. :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja du, en nöt att knäcka. Kan ju alltid ge de vanliga råden.

 

1: Avinstallera WinTV. Kör därefter HWClear och rensa bort allt. (du hittar den, troligen, i c:\Hauppauge\...)

2: Starta om och installera om senaste version av WinTv (1.3)

 

och hoppas då att det fungerar. Version kan du kontrollera i WinTV, 1.3 motsvarar faktiska versionen v7.0.28034

 

Om det inte fungerar är frågan om

a) Signalkvalitén är dålig

B) Något annat i datorn stör

 

Signalkvalitén kan bero på längd av kabel och skarvar. Testa med så kort kabel som möjligt och helst utan skarvar.

Tyvärr är sanningen ofta att interna TV-kort lever i en tuff miljö. de kan kräva lite bättre signal än vanliga digitalboxar.

 

IRQ-problem ska vara ur världen efter WinXp men kanske? Den enkla lösningen är att testa byta fysisk plats för kortet i datorn....

Du kan kolla i med msinfo32.exe efter konflikter/delningar. Del av Windows verktyg.

 

WMC och DVB-S.... i Win7 ska det gå tror jag. (Win Vista måste uppdateras med Windows Media Center TV Pack 2008 tror jag.

Annars finns alternativa applikationer som kan fungera, en av dessa är

http://www.dvbviewer.com/en/index.php

Aldrig testat det ska sägas. Men det använder Hauppauges drivrutiner, vette tusan om det kan ge bild om inte WinTV.

 

Uppdaterade drivrutiner är givetvis viktigt. Ljud, grafik, moderkort samt TV-kortet.

 

Kortet är helt nytt?

Samt om vi går bet här skicka en frågan på deras engelska forum, de är ganska duktiga på att svara där även om det inte är den officiella supportkanalen. Den är via telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt och tydligt svar - ja, det här är det tuffaste jag varit med om så långt, men men...

För att börja från slutet - kortet är helt nytt. Jag har skrivit ett långt inlägg på både deras engelska forum och det svenska, men inget napp ännu. På telefon sa den engelska supporten att det kunde röra sig om en IRQ konflikt som sagt.

 

Jag skall följa ditt råd i kväll och avinstallera och ominstallera med 1.3, just nu har jag en upgrade baserad på 1.2A.

 

Jag har annars en fantastiskt fin bild när det fungerar i HD på vissa kanaler, skulle dock gärna få in det i WMC men det får bli en senare fråga. Undrar också över ts-filformatet för inspelningar, fixar Nero det? Just gått igenom ett mindre helvete med DVB-T inspelningar i WMC som sparar de programmen i wtv-formatet, men Nero fixar det i sin senaste version 9.

 

Forumet på UK-hemsidan har en del info, bla en Mr X har gjort ett announcement som jag skall detaljstudera. Där slås tyvärr fast t.ex. att man inte kan mäta signalstyrkan om det är DVB-S. Trist.

Till sist: jag har bara en PCI kortplats av standardformat så jag har inget alternativ i min Dell Studio XPS 8000. Men med 8GB RAM och 4 i7 kärnor kan väl inte datorn vara en begränsning?

 

Återkommer. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TS-format = Transport Stream.

Finns i WinTVs mapp ett program som kan konvertera TS-filer till MPEG, bara en ompaketering av data. Det finns även val i GUI att efter inspelning automatisk konvertera inspelningar till MPEG-format. Hur det fungerar med MPEG4-strömmar vet jag dock inte, sitter själv bara och tar emot analoga kanaler med mitt kort.

 

Kortet har bara en antenningång som det tyvärr inte verkar gå att kombinera DVB-T och analoga signaler på. Analoga kabeln stör ut alla digitala signaler som min lilla bordsantenn kan fånga upp. Och även om jag fick igång DVB-T har jag inte de codecar som krävs för HDTV-mottagning.

 

Till ditt problem igen...IRQ-problem borde det inte vara. Som sagt, det ska vara ett problem av gårdagen, inte ett i dagens datorer. Ed: fast helt säker på en punkten kan jag inte säga att jag är. Det är väldigt sällsynt idag dock med IRQ-konflikter.

 

Svenska forumet är stendött, satsa på det engelska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info om filhanteringen :thumbsup: Men det får som sagt bli en senare fråga.

 

Som jag skrev kör jag DVB-T med en liten USB sticka för 299 kr från K&C, fungerar utmärkt bra på de fria kanalerna, jag bor i Helsingborg så jag får in även de danska som är ganska många med bl.a en HD-kanal. Fantastisk bild. Kör direkt i WMC helt utan problem, aldrig laddat medföljande programvara utan enbart i WMC. Det är denna jag vill kombinera med Sat-kortet.

 

Här har jag problem med Nero 9, Show funkar inte alls, hänger sig, trots senaste version och ominstallation. Deras support är hopplös ( dom skulle bara veta att jag bott 3 år i Karlsbad..), dom har inte löst problemet ännu. Funkar dock att bränna i blu-ray från wtv till mpeg. Men detta var ett stickspår. Sorry.

 

PS: Skall Win Tv 7 version 1.3 som jag tar ned från nätet brännas som en image först? Som sagt har jag en del underliga fenomen vid installation, gör jag fel? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

PS: Skall Win Tv 7 version 1.3 som jag tar ned från nätet brännas som en image först? Som sagt har jag en del underliga fenomen vid installation, gör jag fel? :unsure:

 

Det är en exe-fil, bara ladda ned och köra. Den packar upp sig till, vanligtvis, C:\Hauppauge och kör sedan installationsfilen. rensa som sagt först systemet med HWclear, det skadar inte. Har du redan laddat ned och kört den en gång finns den kvar uppackad i nämnda mappen.

 

mmh, HD-kanal direkt i WMC?

I WinTv behövs en speciell version med en HD-codec, klarar sig WMC utan denna? Jag får testa, har ju SVT HD via DVB-T. Måste bara koppla bort analoga kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack!

jo, det är bara å köra, ingen mjukvara behövs för att se DVB-T med HD-upplösning i WMC version Windows 7 Professional. Därifrån kör jag utan krångel direkt upp på plasman om jag vill via Xbox 360. Så jag använder datorn för att spela in program. De tar dock mycket plats på hårddisken så jag bränner ut en bra film på 25 GB skiva.En timme är 12-13 GB i HD-format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så,en bit vidare i kampen.

Avinstallerat och rensat enligt tips, installerat 1.3, jag har nog tidigare haft en mix då jag missförstått installationen då det blir en del felaktigheter när 1,2A skivan skall in (för licensen), enbart siffran 1 i knapparna=ingen text, men till slut fick jag till det.

Programmet går nu utan att hänga sig, men en del avbrott förekommer ännu. Genom att stänga av Paus-funktionen ( spara på hd temporärt) får jag det att flyta pefekt nästan. Använder jag mig av Pausfunktionen så slutar det med mycket ryck och efter några minuter " Ingen signal"! Datorn måste då startas om för att TV 7 skall funka igen.

Installerade Process explorer och jag tycker mig konstatera att ryck i bilden/frysning kommer i samband med vdsldr.exe är aktiv ( virtual disk service loader). Vet dock inte hur jag kan stoppa den processen för test. Tips?

Jag hittar 3045 kanaler totalt på Astra och Hotbird!

Får se hur jag kan komma vidare. Inga tips från UK ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du spelar in ett program och sedan spelar upp det fungerar det då utan problem?

Om det hackar i det inspelade materialet, hackar det på samma plats varje gång? Ladda upp filen någonstans så kan jag testa och se om den hackar... vad nu det skulle ge.

 

Om du tittar i msinfo32 (kanske att den heter msinfo64 för dig), om den nu finns i Win7, delar då tv-kortet IRQ med något annan hårdvara i datorn?

 

vdslr.exe - okänt för mig. Jag sitter bara med Vista Home...

 

Samma problem vilket program du än testar i? WMC? DVBviewer? WinTV?

Misstankarna ligger hos:

Dålig signal

usla drivrutiner

buggigt program

konflikt i datorn.

64-bit problem

 

Du har ingen annan dator att testa TV-kortet i?

 

 

Kan även säga att HD-kanaler vill inte WMC ta in för mig som annat än ljudspår... krävs nog en köpe-codec, ffdshow verkar inte duga. Kortet jag har ska klara ta emot HD-signal men har inte integrerad dekoder för det. (HVR-1700)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips om att spela in och se om det hackar på samma ställe: jag gjorde en inspelning från OS när tyskan tog guld och brände ut den på blu-ray utan problem och körde i Tv-blu ray spelaren:perfekt resultat. Nero kodade om ts utan problem.

Just det filminslaget innehöll bara något diffust hack/frysning som jag inte lade märke till vid livesändningen så frågan ovan får bli obesvarad tills i morgon. På det hela fungerar det nu nästan helt OK, sedan ominstallation och avstängning av Paus-funktionen.Märkligt. Skall kolla msinfo-filen också i morgon.

Till slut kanske bästa nyheten: även kopplat tillbaka till loopthrough och det fungerar alltså som ovan!

Laddar upp en filmsnutt i morgon.Filmen jag nämner ovan ovan är på 377 MB, kanske inte så bra att ladda upp.

Efter Ferry´s guld är jag helt slut nu.Återkommer. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickat ett PM med listan över IRQ. Flera funktioner delar IRQ adresser. För tillfället går applikationen helt perfekt utan några problem alls via loopthrough, Min analys är att jag har/har haft flera fel/problem parallellt; Installationen av version 1.3 var felaktig och en mix av 1.2A, Fixat nu. Genom att stänga av Paus funktionen i kontrillpanelen genom att sätta tiden till 0 har jag eliminerat ytterligare prolem som har med cachminnet eller att skriva till virtullt minne att göra. Återstår att lösa. IEQ konflikt? Oklart.

 

Jag har ju också problem med Nero Show, där låser sig filerna efter några växlingar, samma typ av problem, trots ominstallation av senaste Nero 9 version. Nero support dröjer med svaret på mina frågor ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Version som nu är installerad är 7.0.28039.

Har tillgång till samtliga log-filer från WinTV7 samt hela msinfo32. Jag kan inte se några IRQ konflikter. Har inte ännu testat att återställa till Paus-funktionen tex 30 minuter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ur IRQ-listan:

IRQ 22 Hauppauge WinTV 88x IR Decoder OK

IRQ 22 High Definition Audio-styrenhet OK

IRQ 22 Hauppauge WinTV 88x (DVB-S2+IR) OK

IRQ 22 Hauppauge WinTV 88x TS Capture (69xxx) OK

är de som delar.

dock hur man skulle kunna skifta vette tusan... samt om det egentligen är något problem?

Mitt TV-kort delar även det IRQ med HD-ljud utan problem.

 

Har ju faktiskt missat att prata om WinTV-loggen men tittar snabbt på dem på Hauppauge-forumet och jag kan säga att jag ser inget konstigt i dem fast å andra sidan är jag inte rätt person att hitta något galet i dem vette tusan.

 

Fast du ger inte så mycket data på Hauppauge-forumet. Är loggarna från en körning med paus-buffern aktiv?

 

Men frågan är nu - är problemet i kortet eller i din dator? En misstanke är ju, eftersom Nero bråkar med, att det kanske är hårddisken som bråkar?

Skadar inte, gör ett test av den. HD Tune kan ge lite data:

http://www.hdtune.com/download.html

Kan även vara codec-problem...svårt att veta.

 

 

ed: Antar att du testat köra utan att ha USB-kortet anslutet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollar HD Tune i kväll. Testar också med att köra Pause funktionen för att se om problemet upprepar sig, tar då ut ny logg. Om det varit ett IRQ problem borde det väl framgått av listan?

Codec tror jag inte det rör sig om, kör ju alla format i Media Center tex. Dock ser inte WMC filmen jag sparade igår i ts format i samma mapp där jag har alla andra filmer från DVB-T inspelningarna. Att plocka in den i Nero var dock inget problem, men om jag sparar film i formatet mpeg kanske den dyker upp (kontrollpanelen DVB-S/ bocka för det alternativet) Får fundera ut vad det beror på. Jag når inte heller SAT-kortet från WMC.

Menar du att jag skall ta ut USB-enheten för DVB-T för att testa med Paus-funktion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Menar du att jag skall ta ut USB-enheten för DVB-T för att testa med Paus-funktion?

Enheterna kan störa varandra även om Hauppauge säger att det ska gå att köra flera olika parallellt.

 

Sat i WMC. WMC ska väl stödja flera källor numera? Upp till fyra enheter har jag läst någonstans?

 

Nero, ingen hjälp från mig där annat än: Är det fria kanaler du tittar på? Eller har du programkort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK.

Finns ingen vettig manual eller beskrivning över WMC som man kan titta på för att se hur man bär sig åt för att lägga till enhet. Flyktiga översikter bara på Help, inga detaljer, steg för steg.

Nero - har bara fria kanaler i DVB-T. Jag öppnar en wtv film i Show och kan köra den, börjar jag spola eller försöker öppna en annan film hänger sig programmet. Ingen lösning i sikte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:mellow: Tror det börjar klarna på ett sätt som man kanske kan förstå och åtgärda:

Startade med Paus avstängt (0 min) och kortet spelar HD kanaler helt perfekt. Satte på 30 minuter och det hackar första gången efter några sekunder redan under 3-5 sekunder, bilden fryser helt. Därefter ännu en frysning efter någon minut, då har jag också påbörjat inspelning. Den inspelningen är på 170 MB 2-3 minuter och det hackar rejält. När jag försöker spela upp filmen i Win 7 hackar det mer än vid inspelningen och tidvis försvinner ljudet.Försökte öppna filen med Nero Show men programmet klarar inte filformatet. Öppnade då med Windows Media Player och där sker uppspelningen nästan helt utan ryck och frysningar, provat upprepade gånger.

När jag avslutade inspelningen i Win TV7 och stängde programmet som hängt sig så fick jag ett klasiskt felmeddelande från Windows: "Försöka åtgärda eller Stänga programmet?" - "Windows Media Rich Player preview" eller något liknande. Jag tror att här är problemet, någon skadad fil eller dålig drivis, kanske därför Nero show krånglar också? Laddat upp senaste Logfil och TVTray, det är inte mycket matnyttigt i de andra filerna. Vad göra? Avinstallera Nero? Har tidigare avinstallerat Roxio CD creator som följde med datorn.:(

log.txt

WinTVTray.txt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerat Nero utan någon förbättring. Återinstallerat densamma, Nero Show upplever jag nu fungerar bättre.

Loopthrough fungerar 100 %, typiskt exempel på att jag börjat felsökningen i fel ända. Fungerar på Satboxen tom parallellt med PCI-kortet förutsatt att jag håller mig på samma transponder o v/h ?

Förtydligat mitt inlägg på Hauppauges forum, inget napp på andra inlägg där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte mycket som ser konstigt ut i loggarna. men har de verkligen fångat när du har problem? kanske att du måste slå på debug-läget, dvs aktivera utökat loggning. Kräver omstart av datorn för att aktiveras.

 

En galen post i WinTVTray.log men vad den innebär, det får folk på Hauppauge tolka. Om den innebär något.

 

Något är det som är galet, det är klart.

 

Satbox parallellt? Det får du testa. Jag tror inte det. Båda enheterna kommer försöka styra LNBn. Kanske om du är på samma transponder och polarisation.

 

men du, testa med DVBViewer.

 

Inte möjligt att slänga upp en snutt inspelat material? Om inte kan vi kanske synka våra datorer...med lite tur läser du detta medan jag är kvar och skickar ett PM.

Har inga direkt tips på sida du kan ladda upp på tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...