Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

DVB-S PCI kort krångel - bilden "fryser"


Akki

Rekommendera Poster

Beundrar din uthållighet. :thumbsup:

Javisst är det något som är tokigt, men tycker att problemet börjat ringas in, eller hur? Om jag avstår från Paus/rewind-funktionen så har jag ju ett fungerande system.

 

Satbox på plasman och PCI DVB-S mottagning i datorn parallellt var ett påstående, inte en fråga, det fungerar alldeles utmärkt. Tittade på ARD HD via plasman samtidigt som jag av en slump grejade med datorn och plötsligt insåg jag att så var fallet! Bytte på TVn till ZDF HD - och datorn återgav ARD som om inget hänt. Bytte då på datorn till SWF tror jag och då fick jag - Ingen signal. Tillbaka till ARD - OK bild. :rolleyes:

Körde Process explorer med Paus funktionen inkopplad men kunde inte fastställa exakt vilken process som stör mottagningen på datorn i TV läge. Filen vdsldr.exe är dock inblandad tror jag, men det kan vara flera andra. Jag har lagt en ny tråd på HP-UK forumet.

Det skumma är att uppspelningen i Mediaplayer av filmen jag refererade till fungerar olika mot liveuppspelningen respektive uppspelning i efterhand i WinTV7. Jag skall försöka rensa log-filerna i kväll och köra ett nytt läge så jag får fångat det som händer. Filmfilerna är dock väldigt stora, kan jag FTP-a över en snutt kanske, eller via Messenger?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 61
  • Skapad
  • Senaste svar

Några punkter...

 

Flera trådar i samma ämne, oavsett forum, är aldrig uppskattat. Ge mer data i samma tråd istället så länge det är samma ämne. Vanliga reaktionen är tyvärr att man ignorerar de som tjatar.

 

Ah, ok. Loop-thorugh. Så länge samma transponder/samma mux på dator och sat-box fungerar det. Låter logiskt.

 

Raderar din epost-adress (är moderator) då det inte är lämpligt att ge ut den denna väg om man inte vill bjuda in spam. Skickar dig ett PM istället fast ska säga att mer en kul grej att se dina filer än ett sätt att diagnostisera det hela.

 

Problemet i WinTV låter nästan som en bugg i cache-funktionen. Fast varför du skulle drabbas vette tusan så nja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK tack för tips.Bytte tråd i engelska forumet då jag inte fick något svar, förtydligade frågan och förenklade texten samt laddade upp loggfiler som man begärde. Därför.

Laddar upp filen i kväll som sagt. Runt 170 MB.

Skall även ta fram nya loggfiler.

Tack för all hjälp så länge, ser nu ljuset i tunneln. :thumbsup:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laddat upp exempelfilm och loggar enligt ÖK. Kollat latecy men finner inget samband,annat än att mindre spikar på max 700-800 uS förekommer lite oftare kanske var 15 sekund i stället för var minut då Pausläget aktivers med tid > 0. Annars flyter det utmärkt när den funktionen är satt till 0, likaså inspelning.

Lyckats installera i WMC med både DVB-T och DVB-S. Fungerar utmärkt, har dock inga HD-kanaler på DVB-S, utan enbart på DVB-T som tidigare. Märkligt, dom finns ju i WinTV7. Dessutom tjurar Sat-kortet om WMC först användts på PC, omstart nödvändigt för att få igång WinTV7. Körs WMC enbart från Extendern Xbox 360 fungerar det att koppla om till Win7 på PCn. Hade HD kanalerna funkat i WMC skulle jag skippat Win7 programvaran. DVB-T programvaran har jag aldrig installerat.

Jag har nog gjort allt som står i min makt nu tack vare din utmärkta hjälp. Jag kan leva utan Pausfunktionen, men jag tror det är en W764-bug i deras mjukvara. Vi får se vad Mr X har att komma med också.

Nero har hört av sig, vill fixa till Nero Show nu, men som jag nämnt tidigare funkar det bättre sedan min ominstallation. Jag behöver inte Nero show egentligen utan bara konvertering av filformat samt bränna ut på blu-ray skiva vilket funkar galant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur pass nytt är ditt system? Nästan så jag är sugen på att säga:

Installera om allt och se om det inte blir bättre då.

 

Känns nästan som om det är något som är lite galet i datorn, att en nyinstallation kanske råder bot på det.

 

Eller för den delen, som jag frågat tidigare, om du har möjlighet att köra TV-kortet i annan dator vore det intressant. Din dator ska ju vara god nog för att klara kortet med god marginal.

 

Om nu inte det är för mycket jobb att installera om det så... kanske du har en extra hårddisk du kan blåsa ut och köra en minimal, snabb, installation på bara för att se om kortet fungerar bättre på ett rent system?

 

Något svar på mitt PM (fast du kanske inte hunnit svara än..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstått nu att Windows Media Center W7 inte fixar DVB-S2 kanaler från Win HD S2 kortet. Hoppas någon jobbar på det.Det fungerar ju utmärkt med DVB-T HD signaler.

Det här är frågor som skiljer pojkarna från grabbarna, tunt med kunskap här är jag rädd.Någon? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstått nu att Windows Media Center W7 inte fixar DVB-S2 kanaler från Win HD S2 kortet. Hoppas någon jobbar på det.Det fungerar ju utmärkt med DVB-T HD signaler.

Det här är frågor som skiljer pojkarna från grabbarna, tunt med kunskap här är jag rädd.Någon? :(

 

Mmh, tunt hos mig ivartfall. Du kan låta tråden vila ett tag och se om någon ser din fråga. Om inget svar, skapa en ny med denna specifika fråga så kanske någon dyker upp. TV-kort med DVB-S2, ens DVB-S, är inte alls vanliga här.

 

Inte för att få dig att fly detta eminenta forum men som namnet antyder kan kanske de som hänger på MinHembio mer om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmh, tunt hos mig ivartfall. Du kan låta tråden vila ett tag och se om någon ser din fråga. Om inget svar, skapa en ny med denna specifika fråga så kanske någon dyker upp. TV-kort med DVB-S2, ens DVB-S, är inte alls vanliga här.

 

Inte för att få dig att fly detta eminenta forum men som namnet antyder kan kanske de som hänger på MinHembio mer om detta.

 

Just precis ( se mitt inlägg i dialogen med dig i den andra tråden: http://www.avforums.com/forums/windows-7/898695-hd-dvb-s2-windows-7-a.html

 

Begriper du något om vad som är sant eller falskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just precis ( se mitt inlägg i dialogen med dig i den andra tråden: http://www.avforums....indows-7-a.html

 

Begriper du något om vad som är sant eller falskt?

 

Det torde ju i sig inte vara en begränsning i WMC utan snarare i drivrutinen som inte presenterar kortet korrekt för WMC. För vad har WMC för glädje av att veta om det är DVB-S2 eller DVB-S? Lika lite glädje av det som om den är krypterat med Conax, cryptoguard eller Viacces. Fast kanske ditt kort presenterar DVB-S och DVB-S2 som två mottagare?

Samma problem då som med hybridkort med analog och digital mottagare? Dvs att enbart ena mottagaren kan vara installerad.

 

Men som två mottagare? Varför kan jag då undra. Mig veterligen är DVB-S2 bakåtkompatibel, dvs ingen bortsett från kortet behöver veta om det är DVB-S2 eller DVB-S transponder som den tar emot.

 

Som du märker kan jag bara spekulera. Kanske läge att fråga på Hauppauges forum, se om det är en fråga för dem, deras drivrutin som jag gissar på. Ed: ser att du postat i en tråd i just det ämnet. Tror nog jag ska göra det med...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problem: uppladdningslänken funkar inte, skicka ny eller mail till adress som du deletat.

 

Nu lever datorn igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu lever datorn igen...

Okej, laddar upp en image av skivan, hoppas den funkar.

 

Fortfarande ingen förbättring av Time shift funktioen, gjort om installationen igen enligt tips på UK-forumet, men det är precis samma problem.

Hoppas Microsoft jobbar på en patch så DBV-S2 kan tas emot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, laddar upp en image av skivan, hoppas den funkar.

 

Fortfarande ingen förbättring av Time shift funktioen, gjort om installationen igen enligt tips på UK-forumet, men det är precis samma problem.

Hoppas Microsoft jobbar på en patch så DBV-S2 kan tas emot.

 

tackar, den är mottagen och konverterad till en ISO-fil. DVB-S2 får vi hoppas, som du säger, att MS löser det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

har du lust att titta på mina screen shoots från de olika positionerna när Paus funktionen fösöker skriva till disk? Kan jag ladda upp ett worddokument med bilderna? Helt klart är att där är en kraftig diskaktivitet och att något stör, men vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

har du lust att titta på mina screen shoots från de olika positionerna när Paus funktionen fösöker skriva till disk? Kan jag ladda upp ett worddokument med bilderna? Helt klart är att där är en kraftig diskaktivitet och att något stör, men vad?

 

Ja du, exakt vad som är galet i din dator är en rejäl nöt att knäcka. Det har diskussion här, med mig, och den på Hauppauges forum visat.

Fast att hårddisken skulle vara en flaskhals, det känns konstigt. Räknar man om datatakten från en HDTV-sändning till MB/s blir det inte mer än max 2,5 MB/s. En modern disk klarar normalt utan problem att skriva 70-120 MB/s.

 

Som de frågat på HPs (orkar haupp... igen) forum, du har ingen konstig konfig av datorn? SATA-diskar har du, är de uppställda som Legacy IDE, AHCI eller RAID? (tror det är de valen man har). Du har absolut senaste BIOS, drivrutiner för ljudkort/moderkort/nätverk/grafikkort osv? Det har vi kollat iofs.

 

Skärmklipp kan du ladda upp här, bara bifoga fil. Spara allra helst dem som PNG-filer, sekundärt som GIF eller JPEG. Nedanför detta svarsfönster finns Bilagor-avdelningen, bara bläddra till och ladda upp det du vill visa.

På HPs forum kan du på samma vis bifoga bilderna om du vill visa dem där också.

 

 

Har du testat HD Tune som jag nämnde tidigare?

Ett benchmark säker inte så värst mycket men kanske kan ge indikation på att disken beter sig konstigt? Du upplever inga prestandaproblem i övrigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag flyttat pausbufferten från C:\ till I\ med exakt samma problem som resultat utesluter jag att det är fel på HD. Särmdumparna är mycket tydliga och talar för sig.

Att bios är av senaste vet jag inte, får kolla med Dell. Någon update från Microsofts hemsida är inte aktuell, har allt det senaste, senast uppdaterade jag drivisen till grafikkortet.

Detta med hur diskarna är definierade går utanför mitt förstånd, kör SATA vet jag, inte RAID i denna men väl i min gamla Dimension 8400.

Skall jag köra en reparation av Windows 7? Kan jag det i en OEM version? Svarar Microsoft på frågor om jag har en OEM eller måste jag vända mig till Dell? Beträffande DVB-S2 upgrade i WMC är väl Microsoft forumet det bästa. Några tips/länkar?

Bilägger bilderna i kväll, försökte skicka dem hemifrån hit till jobbet men de försvann i företagets fisknät (Worddokument).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag flyttat pausbufferten från C:\ till I\ med exakt samma problem som resultat utesluter jag att det är fel på HD. Särmdumparna är mycket tydliga och talar för sig.

Att bios är av senaste vet jag inte, får kolla med Dell. Någon update från Microsofts hemsida är inte aktuell, har allt det senaste, senast uppdaterade jag drivisen till grafikkortet.

Detta med hur diskarna är definierade går utanför mitt förstånd, kör SATA vet jag, inte RAID i denna men väl i min gamla Dimension 8400.

Skall jag köra en reparation av Windows 7? Kan jag det i en OEM version? Svarar Microsoft på frågor om jag har en OEM eller måste jag vända mig till Dell? Beträffande DVB-S2 upgrade i WMC är väl Microsoft forumet det bästa. Några tips/länkar?

Bilägger bilderna i kväll, försökte skicka dem hemifrån hit till jobbet men de försvann i företagets fisknät (Worddokument).

Inga word-dokument tack. Upp med riktiga bilder. Om du slänger upp ett Word-dokument kommer jag som moderator helt sonika ta ur bilderna ur det åt dig och lägga upp dem... vill helst slippa det jobbet. (öppna word-filen, kopiera bilden, öppna valfritt bildprogram, klistra in, spara som PNG, skicka upp filen hit. Beskär, om du inte redan gjort det, gärna bilderna så att inte hela skrivbordet följer med...)

 

och nej, fel på HD tror inte jag heller på men kanske något galet med HDn än då. Därav HD-tune. Fast har du andra bra skärmdumpar kan vi börja med dem. Med en prekonfigad Dell dator torde dock diskarna vara korrekt installerade men drivrutiner kan alltid uppdateras.

 

 

Två tankar - har du en USB-disk? Testa att skriva buffertren till dena och inspelning mot denna eller ena skrivningen internt, andra extern. USB2 ska räcka med sina 20MB/s fast det finns en del overhead som kanske stör.

Gammal dator? Testa installera kortet där. Bara för att se att kortet fungerar som det ska där.

 

Reparation av Windows... nja, vette tusan om det löser. Med OEM version dessutom. Du kan alltid skapa, kanske ladda hem, en räddnings disk för Windows som kan kontrollera installationen....

tror...

http://neosmart.net/...m-repair-discs/

fast har inte Win7 själv så....

 

DVB-S2. Som jag förstått det, antingen ska MS uppdatera WMC eller så får HP skapa ett hack i sin drivrutin som "lurar" WMC.

Mina sista ord i det ärendet.

 

Om MS svarar på dina frågor, tja de har rätt att neka dig svar.

 

 

ed:

RN brukar rekommendera denna sida

http://www.3dpchip.com/sub/chip_eng.html

för att kolla av drivrutiner...kanske värt ett försök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för utförligt svar. Jag tror Du knäcker detta när du får se skärmdumparna. Skall konvertera till jpeg och ladda upp i kväll. Testar också med en USB. Men tror inte mycket på den tråden, det är tror jag en process som är i konflikt på något sätt.

Kollar drivisarna.

Jag läste över mycket från den gamla datorn (XP Pro)med filöverföringshanteraren i W7. Kanske har jag fått med mig något olämpligt. Att montera kortet i den gamla datorn är ju möjligt men den orkar knappt med DV-T via USB så jag tror det ger litet.

Kanske en ominstallation är det enda raka, men fy fan...jag blir trött bara jag tänker på det. Men man kan ju testa kortet direkt då innan allt manuellt arbete börjar, är det ingen skillnad kan jag väl bara lägga tillbaka imagen från backupen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilder, bra (fast png-format av skärmdumpar är bäst). Fast jag lovar inget.

 

Filöverföringsverktyget ska bara ta användarfiler och vissa inställningar. Drivrutiner, program och sådant som kan påverka stabiliteten hos mottagande dator berörs ej. Fast i teorin kan virus/trojaner alltid följa med...

 

Gamla datorn så gammal? De säger väl att det behövs en hyfsad P4a för att klara HDTV?

 

Ominstallation... ough. Låter jobbigt för dig. Har du en komplett avbild av din installation kan du iofs göra som du säger, blåsa ut datorn, installera nytt och testa det första du gör.

Kanske en länk till din datormodell hos Dell? Inte för att jag tror jag kan läsa av så mycket men det skadar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

här kommer bilderna i png-format. Pratat med Dell servicesupport( har 3 år avtal med dem för kontinuerlig support) och jag skall i kväll uppdatera BIOS och drivrutiner för PCI från deras hemsida.

Teknisk spec kan jag väl lämna som ett personligt meddelande om Du skickar mig en notis. (eller hur gör jag??) :(

 

Från Hauppauge teknisk support idag:

It is FULLY X64 compatible, your issue is O.S based and write access locations (Do you have windows file system indexing turned on ?)

Hmm-får checka detta

post-59320-126684470505_thumb.png

post-59320-126684471712_thumb.png

post-59320-126684474264_thumb.png

post-59320-126684475891_thumb.png

post-59320-126684477284_thumb.png

post-59320-126684478431_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ärligt så gav inte bilderna något egentligen...

 

Vet inte riktigt var vi ska leta men har du uppdateringar att installera kan vi ta det först, det känns som en bra idé. BIOS och PCI är ju i högsta grad involverade.

 

Jag håller fast vid att en benchmark med HD tune inte är fel. Kan ge oss att utesluta något kanske.

 

Visst kan du skicka spec via PM om du vill...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappat exakt hur du vill jag skulle ladda upp skivan, vad gör jag med den innan uppladdninge, inte Nero? Om nej, vilket program?

 

Installerat om Bios till senaste version. Nya drivar till PCI. Ingen förbättring tyvärr. Också kört din HD Test, disken är felfri. Kört USB som buffer, hackade mer än någonsin.

 

Fick tips om indexering av den mapp som man skriver bufferten till, kollade det, OK. Inge förbättring.

 

Kraften börjar ta slut, jag får nöja mig med att kunna spela in och upp som vanligt, men det stör mig...

Läste ännu en artikel att WMC skall klara DVB-S2. Vem vet. Microsoft är inte enkla att få tag i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tappat exakt hur du vill jag skulle ladda upp skivan, vad gör jag med den innan uppladdninge, inte Nero? Om nej, vilket program?

 

Installerat om Bios till senaste version. Nya drivar till PCI. Ingen förbättring tyvärr. Också kört din HD Test, disken är felfri. Kört USB som buffer, hackade mer än någonsin.

 

Fick tips om indexering av den mapp som man skriver bufferten till, kollade det, OK. Inge förbättring.

 

Kraften börjar ta slut, jag får nöja mig med att kunna spela in och upp som vanligt, men det stör mig...

Läste ännu en artikel att WMC skall klara DVB-S2. Vem vet. Microsoft är inte enkla att få tag i.

 

HD tune - hur såg grafen ut?

En rak linje eller en fin båge? Tänker på benchmark alltså.

 

Fast ska medge, jag vet inte var vi ska leta. Min slutsats kan bli att det kommer att gå snabbare att installera om allt än att lösa denna knut. Om vi nu vet att en ominstallation löser det.

 

DVB-S2 och annat kul, jag snubblade över:

http://www.dvblogic.com/pressroom.php

men känns surt om man skulle behöva köpa bara för att WMC inte klarar det den ska.

 

Har precis beställt ett DVB-C kort, fick ett svar från HP rörande det som gjorde mig lite olycklig:

Notera dock att det inte finns stöd för DVB-C i Windows Media Center.

Jag fattar nada. Vad f_nken ska WMC bry sig om ifall det är DVB-S/S2/T/T2/C eller IPTV som tas emot? Eller är det drivrutinerna som brister?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår ifrån att uppladdningen funkade och att formatet var bättre.

 

Den test jag gjorde var att HD Tuine sökte igenom hårddisken och den fick grönt på alla punkter. Något mer avancerat än så blev det inte.

Jo, ominstallationoch testa direkt är nog enda vägen, bara jag visste att min image är fungerande och exakt av vad jag har idag. Har aldrig använt backupen i W7, bara backat som image och säkerhetsfiler, senast igår. Den tog 2 timmar.

 

Har Du inga ingångar på Microsoft som kan svara på detta om WMC, jag tycker också det är märkligt. Det är klart att klarar inte programvaran av MPEG 4 så gör den inte det och då ramlar väl S2 bort om jag förstått det rätt. Men å andra sidan klarar den ju HD i DVB-T, så.... att det inte skulle finnas stöd för DVB-C verkar ju helknäppt.

Jag gjorde en transpondersökning igår på TP nr 11 på Astra där ARD HD ligger och den hittar stationen och lägger den i programlistan men kan inte decoda den, säger att det inte finns någon signal.

Vi måste försöka få ett uttömmande svar från Microsoft, men hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...