Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Nytt grafikkort, datorn startar ej


Erikmoose

Rekommendera Poster

Hejsan.

 

Har en kompis vars grafik bestämde sig för att ge upp, han köpte ett Sapphire Radeon HD5670 1GB och nu får han inte igång burken.

 

Strömmen går på men men inget händer förutom att fläktarna går på både kortet och i datorn. Lampan på cd-spelaren blinkar oavbrutet hela tiden. Datorn piper inte ens som den gör annars vid start. Med andra ord, inget händer!

 

Vi har inte kunnat testa kortet i annan burk ännu då jag själv kör ett hederligt gammalt agp kort.

 

Han har ett moderkort av lite äldre modell med pcie 16x version 1.0.

Min första tanke var hans nätagg så vi testade med mitt på 550w men det var ingen skillnad.

 

Någon som har förslag på vad det kan vara för fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en kompis vars grafik bestämde sig för att ge upp, han köpte ett Sapphire Radeon HD5670 1GB och nu får han inte igång burken.

 

Vad var det som indikerade att grafikkortet som var fel? Eller antog han bara att det var så? Ett tips: testa hans gamla kort på en annan dator och se.

 

Eftersom att nytt kort och nytt nätagg inte hjälper så tror jag inte att det är grafikkortet explicit som kan lösa problemet.

 

/M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad var det som indikerade att grafikkortet som var fel? Eller antog han bara att det var så? Ett tips: testa hans gamla kort på en annan dator och se.

 

Eftersom att nytt kort och nytt nätagg inte hjälper så tror jag inte att det är grafikkortet explicit som kan lösa problemet.

 

/M

 

Ränder på skärmen och färgskiftningar samt hebreiska i uppstarten samt i bios.

Så det gamla kortet "fungerar", om man kör utan drivrutin på det gamla kortet laddar windows som vanligt och fungerar (förutom färgproblemen), men kör man in drivrutinerna så laddar det aldrig in windows utan allt blir svart efter xp loggan. Vi har kört det gamla kortet i ny burk med samma problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ränder på skärmen och färgskiftningar samt hebreiska i uppstarten samt i bios.

Hebreiskan vid uppstart och inne i bios talar starkt för hårdvarufel. Oftast brukar det i de här fallen röra sig om grafikkortet (kan också vara moderkortet men sätter det inom parentes då det inte är fullt lika troligt).

 

Så ni gjorde antagligen rätt i att montera dit ett annat grafikkort men dessvärre kan det ändå bli tufft att få igång just detta nyare Radeon, i gammalt moderkort. amd.forums.com är fullt av folk som "skriker" ut sin frustration över AMD medan jag på min lilla kant har försökt få åtminstone en del av dem att inse att det är moderkorten (i det här fallet) de måste/borde titta närmare på (t ex här problem med vertikala ränder, svart skärm etc). Men vissa väljer ändå att tro vad de vill tro varför de heller aldrig kommer få sina datorer att fungera. De stirrar sig blinda på och väntar på att AMD ska lösa deras problem, och kommer därför att ha problemen kvar.

 

Nåväl, det här moderkortet för er nu, har det gamla nForce-kretsar (t ex nForce 4)? För i så fall kan ni nog glömma att nånsin få igång Radeon HD5000-kortet. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, N-force kretsar verkar inte finnas överhuvud taget *s*.

 

Länk till online manual för moderkort.

 

Vad kan man tänka sig fungerar annars. Han körde ett asus 7500LE innan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt manualen är porten PCIe 1.0a. Och det där a:et är inte så bra; man bör verkligen inte stoppa dit ett PCIe 2.0-grafikkort! Det kan i själva verket paja då (jämför lite med hur AGP 2x-kort kunde bränna sönder AGP4-8x-moderkort då de äldre gamla korten krävde mer än dubbelt högre spänning än moderkorten var byggda för)..! Så i bästa fall kommer HD5000 bara inte att upptäckas av "eran" port, i sämsta fall går något sönder. :(

 

Enligt google sitter moderkortet i Fujitu-maskiner varför det sannolikt också är ett OEM. Kanske förklarar det också varför kortet inte följer de lite mera normala standarderna PCIe 1.0/1.1 och så vidare(?)

 

Så till frågan om vad som kan tänkas fungera... Viktigast då är nog att grafikkortet inte följer PCIe 2.0 eller uppåt, det vill säga endast äldre kort fungerar... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så till frågan om vad som kan tänkas fungera... Viktigast då är nog att grafikkortet inte följer PCIe 2.0 eller uppåt, det vill säga endast äldre kort fungerar... :unsure:

 

Så det är skillnad på 1.0 och 1.0a, hade jag inte en aning om!

Men då säger jag till killen att han får hitta ett kort som går på pcie 1.0 då.

 

Eller måste kortet stödja 1.0a?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är skillnad på 1.0 och 1.0a, hade jag inte en aning om!

Men då säger jag till killen att han får hitta ett kort som går på pcie 1.0 då.

 

Eller måste kortet stödja 1.0a?

Enligt som jag minns det nu så var 1.0a nånting som Intel tog fram före det att specifikationen för PCIe 2.0 var klar(?) T ex så fixade deras chipset X38 ännu inte PCIe 2.0 medan samtida konkurrenter kunde göra det (fastställer standarder är det förresten PCI-SIG som gör).

 

Även om det nu för dig inte rör sig om Intelchip utan om den andra sidan – AMD – så är porten enligt den här sajten fortfarande 1.0a.

 

Där fanns också länkar till biosuppdateringar... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...