Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Glapp till skärmen?


Supergroup

Rekommendera Poster

Har ett litet problem med skärmen till min laptop.

Det är en Siemens med ett par år på nacken. Trodde att den hade lagt av helt i går då den startade upp som vanligt men skärmen förblev svart.

I morse när jag skulle koppla in en extern skärm så låg solen på lite och man kunde se att uppstartbilden men väldigt svagt, puttade fram skärmen en bit och vips så var allt som vanligt igen!

Nu verkar det som om det är någtot glapp någonstans då jag har bild när den är lutad i ett visst läge och i vissa lägen ingen bild alls. Lyser jag dock på den med en ficklampa när den är svart så ser jag det som är på skärmen? Har läst något om bakrundsbelysning eller nåt liknande, men det säger mig inte så mycket...

Vågar inte röra på den för mycket för jag vet inte alls hur den är uppbyggd. Är detta något man kan lösa själv eller genom att lämna in den på reparation eller är det bara att ge upp? Någon som har tips eller idéer?

 

Mvh

Chatarina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som att bakgrundsbelysningen, en sorts lampa, i skärmen har gett upp. Det är inget man kan byta ut själv utan man måste lämna in datorn för utbyte av belysningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har klurat ut att det måste vara något glapp i kontakten till just den här bakgrundsbelysningen då den fungerar i vissa lägen, men vart sitter denna kontakt? Det kan väl iofs vara glapp på flera ställen men kan det värt att laga eller är det lika bra att köra med en extern skärm eller köpa en ny dator? Tänkte om det är ett vanligt fel som lätt är åtgärdat. Jag är väl ingen expert på bärbara och känner väl inte riktigt för att skruva upp den och felsöka själv...

 

/Chatarina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...