Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Boot-problem med XP


Pelleman Jensen

Rekommendera Poster

Pelleman Jensen

Jag har två system installerade i min dator - en Hemdator och en Studiodator. Jag har inte varit inloggad på Studiosystemet på en dryg vecka, men när jag skulle starta den idag ville den inte starta! Jag såg hur det lilla blå flödet började hacka vid uppstarten av Windows och därefter startade datorn om sig själv. När jag valde Studion igen fick jag upp en sida med info om att Windows inte kunde starta, olika förklaringar till varför samt ett antal valmöjligheter för ny start (Felsäkert läge, Senast fungerande konfiguration, etc.). Det är inga problem att få igång Studion i felsäkert läge, däremot funkande inte valet "Senast fungerande konfiguration". Eftersom jag inte har haft igång Studiosystemet överhuvudtaget på en vecka, och Hemdator-systemet fungerar helt klanderfritt, blir jag lite konfunderad. Nu undrar jag om jag kan göra någon form av felsökning av Studio-booten i det Felsäkra läget? Finns det andra vägar att gå där jag inte riskerar allt studiomaterial?

 

PS. Jag har sökt igenom trådarna i forumet utan att få några bra svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Har du försökt med en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en punkt för en vecka sedan?

 

Har du stoppat i eller tagit bort någon hårdvara under den här veckan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Har du försökt med en systemåterställning (Start - Program - Tillbehör - Systemverktyg) till en punkt för en vecka sedan?

 

Har du stoppat i eller tagit bort någon hårdvara under den här veckan?

Jag återställde till den 3:e februari men den ville ändå inte starta. Det enda jag kan komma på är att jag har kopplat ur mitt keyboard, dvs. bara dragit ur USB-sladden, men jag är inte säker på om detta gjordes när systemet var igång eller ej. Det är för övrigt inte en produkt som finns med under "Säker borttagning av maskinvara", men man kanske bara ska koppla ur den när datorn är avstängd? Jag har i varje fall kopplat in keyboardet igen och startat om, dock utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ångrat den systemåterställningen, dvs återställt tillbaks till hur det var innan du gjorde systemåterställningen?

 

Kan du hitta någon fil som har filändelsen .dmp någonstans i datorn? Har den dessutom ett datum som är från när datorn vägrade starta? I så fall kan man ibland få ut information om vad som hände.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Har du ångrat den systemåterställningen, dvs återställt tillbaks till hur det var innan du gjorde systemåterställningen?

 

Kan du hitta någon fil som har filändelsen .dmp någonstans i datorn? Har den dessutom ett datum som är från när datorn vägrade starta? I så fall kan man ibland få ut information om vad som hände.

Jag kollar igenom datorn efter den filändelsen nu.

Jag misstänker att allt kan ha med mitt ljudkort att göra. Datorn hittar nämligen inte det längre, vilket fick mig att ominstallera drivrutinerna - med noll resultat eftersom datorn ändå inte hittar mitt ljudkort. Jag funderar på att prova att installera ljudkortet (som jag enbart använder till studion) på hemdatorn, bara för att se om det har kraschat. Vad tror du om det?

 

Ingen .dmp annat än ett par gamla från hemdatorns hårddisk. Jag ska ångra återställningen som du sa, också.

 

PS. Brukar datorn "rita upp" datorbilden långsamt i Felsäkert läge? När jag skrollar i webläsaren ritar den upp varje steg i stället för att rulla med "flyt".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som ett bra förslag att kolla upp ljudkortet.

 

Långsam scrollning kan det bli när drivrutiner saknas som i felsäkert läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Det låter som ett bra förslag att kolla upp ljudkortet.

 

Långsam scrollning kan det bli när drivrutiner saknas som i felsäkert läge.

Ljudkortet fungerar utan anmärkning på Hemdatorsystemet, så det var inte det. Däremot har någonting hänt på ljudfronten på Studiosystemet eftersom jag inte kan få fram någon ljudenhet alls. Det är säkert bara en följdeffekt av något större, men hur ska jag gå till väga? Jag kunde inte ångra Systemåterställningen, för det hade inte skapats någon kontrollpunkt när jag återställde tidigare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att det i XP finns en särskild länk/knapp för att ångra en systemåterställning.

 

Kan du ta ut ljudkortet ur datorn och sedan starta i normalt läge?

Eller om det går bättre om du avinstallerar ljudkortet i Enhetshanteraren, välj att visa Dolda enheter i en av menyerna om det inte syns på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Jag har för mig att det i XP finns en särskild länk/knapp för att ångra en systemåterställning.

 

Kan du ta ut ljudkortet ur datorn och sedan starta i normalt läge?

Eller om det går bättre om du avinstallerar ljudkortet i Enhetshanteraren, välj att visa Dolda enheter i en av menyerna om det inte syns på en gång.

Alla ljudenheter är avinstallerade och jag kopplade ur alla USB-anslutningar förutom mus o tangentbord, men det blir ingen skillnad. Man ser hur mottagaren för mus och t-bord kopplas ur under uppstartsprocessen, men det spelar ingen roll om jag kopplar ur dem helt och hållet. Det blir samma resultat varje gång. Precis när uppstarten "kollapsar" flimrar en blå skärmbild förbi med text, som jag förmodar innehåller fakta om varför uppstarten misslyckas. Det är bara det att den flimrar förbi så snabbt att jag inte har en chans att se vad där står. Vet du något sätt att nå felrapporter, om det är det som skymtar förbi?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Stäng av automatiska omstarter vid systemfel:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

så stannar blåskärmen kvar.

 

Den viktiga informationen på blåskärmen är följande:

Högt upp ett felmeddelande med stora bokstäver (t ex BAD_POOL)

Långt ner rad med mest siffror (STOP...)

Under det ibland ett filnamn

Följande text är utdrag av vad som stod på blåskärmen:

 

...Om en drivrutin identifierades i felmeddelandet kan du antingen inaktivera det eller kontakta maskin- eller programvarutillverkaren för en drivrutinsuppdatering...

...Inaktivera alternativ för BIOS-minnet som exempelvis caching eller shadowing...

 

Längst ner stod sedan sifferraden:

***STOP: 0x0000007E (0x0000005, 0x89C5824F, 0xB9A80AC4, 0xB9A807C0)

 

Vilket felmeddelande menas? Kan det andra alternativet "caching eller shadowing" spela någon roll i detta? Säger sifferraden dig något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0x0000007E: SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

A system thread generated an exception which the error handler did not catch. There are numerous individual causes for this problem, including hardware incompatibility, a faulty device driver or system service, or some software issues.

http://www.aumha.org/a/stop.php

 

Utan filnamn säger inte blåskärmen så mycket med den felkoden. Det är en här i forumet som kan tolka de dmp-filer som skapas vid en blåskärm. Jag kan fråga den personen senare idag om han kan titta på din. Så länge kan du söka i datorn efter filer med filändelsen .dmp och ladda upp de två senaste filerna på någon webbsida t ex http://sprend.com/ och klistra in länken du får tillbaks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

http://www.aumha.org/a/stop.php

 

Utan filnamn säger inte blåskärmen så mycket med den felkoden. Det är en här i forumet som kan tolka de dmp-filer som skapas vid en blåskärm. Jag kan fråga den personen senare idag om han kan titta på din. Så länge kan du söka i datorn efter filer med filändelsen .dmp och ladda upp de två senaste filerna på någon webbsida t ex http://sprend.com/ och klistra in länken du får tillbaks.

Jag hittade bara en .dmp-fil, och den var från 17/1. Jag skickade den ändå till sidan du hänvisade till och fick tillbaka följande länk:

http://sprend.com/download.jsp?FileId=8LZSVXvVcnXTTiPHpg43

 

Vid ett nytt försök till start fick jag upp nya siffror på blåskärmen:

***STOP: 0x0000007E (0x0000005, 0x895024F, 0xBAD77AC4, 0xBAD777C0)

 

PS. Jag kan inte låta bli att fundera över detta med ljudenheterna (jag har ju två ljudkort i datorn), eftersom hemdatorns ljudkort (C-Media PCI Audio) är installerat på båda systemen men ändå inte kan väljas som ljudenhet på studion. Det syns helt enkelt inte som att val under "Ljud och ljudenheter" trots att det finns med under "Enhetshanteraren". Studions ljudkort har jag ju avinstallerat från studion för tillfället, men när jag ominstallerade drivrutinerna i ett tidigare skede syntes inte det heller!

 

Dessutom: Finns det ingen mapp för "Crash Reports" på en PC? Är det .dmp-filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast 17 januari måste ju vara någon annan krasch för du skrev ju att Studio-systemet fungerade bra för en dryg vecka sedan. Du kollade väl i Studio-systemets Windows-mapp och inte i Hemma-systemets?

Jag har för mig att man i XP ska kunna se i vilken mapp som dmp-filerna skapas här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Hittar du något sådant där?

Vilken typ av dump är vald? Det är en lista där man kan välja mellan tre olika val, har jag för mig, någon heter något med kernel och någon något med 64 kB.

 

Dump-filerna är en del av crash-rapporterna, den del som säger mest.

 

Tyvärr så är jag inget bra när det gäller ljudkort, men det kanske kan vara bra att ominstallera chipset-drivrutinen för moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Fast 17 januari måste ju vara någon annan krasch för du skrev ju att Studio-systemet fungerade bra för en dryg vecka sedan. Du kollade väl i Studio-systemets Windows-mapp och inte i Hemma-systemets?

Jag har för mig att man i XP ska kunna se i vilken mapp som dmp-filerna skapas här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Hittar du något sådant där?

Vilken typ av dump är vald? Det är en lista där man kan välja mellan tre olika val, har jag för mig, någon heter något med kernel och någon något med 64 kB.

 

Dump-filerna är en del av crash-rapporterna, den del som säger mest.

 

Tyvärr så är jag inget bra när det gäller ljudkort, men det kanske kan vara bra att ominstallera chipset-drivrutinen för moderkortet.

Vad händer då med all data, program, etc. om jag ominstallerar chipset-drivrutinen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska inte installera om Windows utan bara hämta en drivrutin från datortillverkarens eller moderkortstillverkarens webbplats och installera den som vilket annat program som helst.

 

Har du kommit något längre när det gäller dmp-filerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Du ska inte installera om Windows utan bara hämta en drivrutin från datortillverkarens eller moderkortstillverkarens webbplats och installera den som vilket annat program som helst.

 

Har du kommit något längre när det gäller dmp-filerna?

Ok, då är jag med. Frågan är bara vad jag ska ladda ner?

Följande systemdrivrutin finns att ladda ner på den sidan som handlar om mitt moderkort:

 

NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers

 

Mitt grafikkort heter dock NVIDIA GeForce 7600 GS, men det kanske inte handlar om samma sak?

 

Jag ska söka efter nya dmp-filer nu.

 

PS. Det går inte lika bra att ladda om drivisarna från originalskivan bara? Menar du att det ska vara de senaste? Den har inte uppdaterats sedan 18/7, 2008, fast det är iofs ett drygt år efter att jag byggde ihop den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nForce är chipset medan GeForce är grafikprocessorer. NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers låter utmärkt i det här fallet. När nya drivrutiner läggs upp på moderkortstillverkarens webbplats så brukar det betyda att det har upptäckts något problem med den tidigare versionen och det har nu blivit rättat. Det brukar därför vara bra att uppdatera sina drivrutiner därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

nForce är chipset medan GeForce är grafikprocessorer. NVIDIA nForce 520/560 (MCP65) System Drivers låter utmärkt i det här fallet. När nya drivrutiner läggs upp på moderkortstillverkarens webbplats så brukar det betyda att det har upptäckts något problem med den tidigare versionen och det har nu blivit rättat. Det brukar därför vara bra att uppdatera sina drivrutiner därifrån.

Jag hämtade hem och installerade in de aktuella drivrutinerna, dock utan framgång för datorns välbefinnande. Läget är mao oförändrat. Inga .dmp-filer trots nya misslyckade startförsök, och jag har varit mycket noggrann med att söka efter allt, även i dolda filer och mappar. När jag ändrade till att söka efter "dump" dök det upp en fil i "Windows prefetch" som var från sista januari, men jag har inte aning om vad det är.

Jag tänkte att jag kanske skulle prova att återställa längre tillbaks än 3/2. Problemen kanske fanns då också, och det var därför återställningen misslyckades? Om inte det fungerar har du kanske tips på i vilken ordning man ska koppla ur / avinstallera saker för att hitta felet? Finns det ett program motsvarande Mac's "Conflict Catcher", och skulle det kunna vara en "major conflict" någonstans kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har för mig att man i XP ska kunna se i vilken mapp som dmp-filerna skapas här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Hittar du något sådant där?

Vilken typ av dump är vald? Det är en lista där man kan välja mellan tre olika val, har jag för mig, någon heter något med kernel och någon något med 64 kB.

 

Återställningar långt tillbaks i tiden brukar ofta leda till problem eftersom det blir stor risk för att man har installerat eller avinstallerat något under tiden som då blir till hälften (av)installerat.

 

Jag har ingen aning om någonting i Mac, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Jag har för mig att man i XP ska kunna se i vilken mapp som dmp-filerna skapas här:

Högerklick på Den här datorn - Egenskaper - Avancerat - Start...Inställningar

Hittar du något sådant där?

Vilken typ av dump är vald? Det är en lista där man kan välja mellan tre olika val, har jag för mig, någon heter något med kernel och någon något med 64 kB.

 

Återställningar långt tillbaks i tiden brukar ofta leda till problem eftersom det blir stor risk för att man har installerat eller avinstallerat något under tiden som då blir till hälften (av)installerat.

 

Jag har ingen aning om någonting i Mac, tyvärr.

Nu har jag ändrat filsökningen efter .dmp-filer i Windows. Först stod det "liten dumpning av minnet (64KB) till "dumpning av Kernelminnet" och därefter till "Inget".

I inget av fallen syns det någon förändring!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det står "inget" så skapas väl ingen dumpfil om jag förstår det rätt.

Jag antar att en fullständig dumpning av minnet säger mer än om man begränsar sig till bara en liten dump eller en av bara kernel-minnet.

 

Står det inte var någonstans dumpfilen lagras och/eller heter? Jag har för mig att det ska vara ett fält för mappen där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Om det står "inget" så skapas väl ingen dumpfil om jag förstår det rätt.

Jag antar att en fullständig dumpning av minnet säger mer än om man begränsar sig till bara en liten dump eller en av bara kernel-minnet.

 

Står det inte var någonstans dumpfilen lagras och/eller heter? Jag har för mig att det ska vara ett fält för mappen där också.

Det står att målkatalogen är %SystemRoot%\Minidump för "Liten dumpning" och %SystemRoot%\MEMORY.DMP för den större varianten, men de borde väl vara inkluderade i mina sökningar i alla mappar, även de dolda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju titta i mappen C:\WINDOWS\ efter en fil som heter Memory.dmp resp. efter filer över huvud taget i C:\WINDOWS\minidump. En blåskärm måste ju också ha inträffat efter att du har ställt in motsvarande typ av dumpning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelleman Jensen

Du kan ju titta i mappen C:\WINDOWS\ efter en fil som heter Memory.dmp resp. efter filer över huvud taget i C:\WINDOWS\minidump. En blåskärm måste ju också ha inträffat efter att du har ställt in motsvarande typ av dumpning.

Jo, jag tycker det också. Jag letar febrilt (nåja) efter hur jag ska finna dessa dumpfiler men blir inte helt klok på det. Jag har hittat info här: http://frankdzedzy.com/2006/03/13/viewing-a-memorydmp-file-after-a-bugcheck/

om hur man hittar dem med hjälp av dumpchk, som tydligen ska finnas i XP, men du kanske kan hjälpa mig att tyda om det är användbart för mig? Han som hade lagt ut denna länken skriver också:

"There is no memory.dmp file if your computer never crashed with BSOD. It is a copy of RAM in moment of crash."

vilket jag inte heller fattar. Vad är BSOD?

Här fiins det också bra information: http://support.microsoft.com/kb/254649

men det känns som att det är lite över mitt huvud att gå in i Registernycklar (HKEY_LOCAL_MACHINE) och annat. Jag har förvisso (med din hjälp) varit inne i de mer avancerade delarna av datorn vid andra problem, men då behöver jag nog lite mera assistans från ditt håll. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...