Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mycket långsamma requests


Rest man Klaymen

Rekommendera Poster

Rest man Klaymen

Hej!

 

Jag flyttade precis en ASP.NET applikation från en linuxmaskin (med Mono och MySQL) till en windowsmaskin (2008 R2) som kör .NET 3.5 och MySQL 5.1. Problemet är att applikationen blivit otroligt långsam, trots att den nya servern är bra mycket snabbare rent hårdvarumässigt.

 

Jag har isolerat problemet till databasrequests som ibland tar uppåt 5 sekunder att exekvera, beroende på hur de ser ut. När de exekverar tar Mysql upp mellan 25% och 100% av CPU, jag gissar att det är beroende på hur många kärnor den använder av de fyra tillgängliga.

 

Här är ett exempel som tar fem sekunder på nya maskinen och bara några millisekunder på den gamla:

 

SELECT DISTINCT(LEFT(accountname,1)) firstchar FROM accounts

WHERE (

id IN(SELECT account2 FROM friends WHERE account1 = 12 AND status = 1)
OR 
id IN(SELECT account1 FROM friends WHERE account2 = 12 AND status = 1)

)

ORDER BY firstchar

 

Är det någon som vet vad som pågår och hur jag motverkar detta? Jag har försökt att bygga upp nya index på de aktuella fälten i tabellerna. Tabellen kör InnoDB.

 

Mycket tacksam för hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

Jag bytte precis motor på alla tabeller till MyISAM och nu går det mycket fortare. Det är dock ett par komplicerade ihopsatta (union) frågor som tar ett par sekunder, vilket de inte gjorde innan flytten. Någon som vet vad det är för skillnader i defaultinställningar för mysql på linux vs windows?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rest man Klaymen

ooptimerad kod är det som spontant kommer upp som en möjlighet.

Hmm, jo det stämmer nog. Men frågan är hur samma kod kan exekveras så olika i samma databas på två olika plattformar? Och vad jag gör åt det...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Rest man Klaymen

Ingen som vet? Jag har vänt och vridit på detta utan att hitta något svar. Det verkar som att UNION-frågor är de som är mest känsliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...