Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Återställning hjälp med Asus mini pc


Villaforever

Rekommendera Poster

Jag ska återställa min minipc en Asus Eee PC 1101HA. Hur gör man för att återställa? När jag frågade på Datagrottan i Arninge utanför Stockholm pratade de om att man skulle trycka på någon f knapp i början när man startar datorn. Har testat trycka på några stycken men det händer inget.

 

Om man gör en återställning, försvinner verkligen allt då helt och hållet.

 

Förr i tiden kalla man ju att omformatera datorn. Vad är det för skillnad till återställning?

 

Tack för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska återställa min minipc en Asus Eee PC 1101HA. Hur gör man för att återställa? När jag frågade på Datagrottan i Arninge utanför Stockholm pratade de om att man skulle trycka på någon f knapp i början när man startar datorn. Har testat trycka på några stycken men det händer inget.

Du ska trycka på en F-knapp, vilken kan vara lite olika från märke till märke, men oftast någon av F2, F4, brukar vara vanligt, du får testa dig fram, om du inte hittar något i manualen förstås, bör stå någonstans i papperna som följer med datorn, exakt hur du ska göra.

 

Om man gör en återställning, försvinner verkligen allt då helt och hållet.

Allt återställs till det som var vid leverans, om du köpte den ny.

 

Förr i tiden kalla man ju att omformatera datorn. Vad är det för skillnad till återställning?

Återställning, så blir det som vid leverans.

Formatering, då tömmer du precis allt på hårddisken, och får installera om allt från början helt själv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Villaforever

Du ska trycka på en F-knapp, vilken kan vara lite olika från märke till märke, men oftast någon av F2, F4, brukar vara vanligt, du får testa dig fram, om du inte hittar något i manualen förstås, bör stå någonstans i papperna som följer med datorn, exakt hur du ska göra.

 

 

Allt återställs till det som var vid leverans, om du köpte den ny.

 

 

Återställning, så blir det som vid leverans.

Formatering, då tömmer du precis allt på hårddisken, och får installera om allt från början helt själv.

 

om den var seg vid leverans, är den seg även vid en fabgriksåterställning då? har testat en likadan dator i butik och den är inte seg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Min eng är inte den bästa så jag undrar vad det är man ska välja för att få en fabriksåterrställning av datorn.

 

vad betyder de andra alternativen?

 

Tack för svar.

post-70301-0-58946600-1308133869_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade lite i manualen och där står det om återställning på sidan 4-4, och det är F9 som gäller. På sidan 4-6 står det om något som måste ändras i BIOS innan man gör en återställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Jag kollade lite i manualen och där står det om återställning på sidan 4-4, och det är F9 som gäller. På sidan 4-6 står det om något som måste ändras i BIOS innan man gör en återställning.

 

Hej

okej, tack, men engelskan är ju som sagt sådär. Vad är det man behöver göra innan återställning då? Kan du läsa dig till det? så vore det snällt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta i manualen också för där är en bild, men det står ungefär:

 

1. Tryck på F2 (upprepade gånger) när du startar datorn för att komma in i BIOS-inställningarna.

 

2. På fliken Boot hittar du en inställning som heter "Boot Booster". Ändra den till "Disabled", troligen genom att trycka på nedåtpil och Enter.

 

3. Tryck på F10 för att spara och starta om datorn.

 

Själva återställningen på sidan 4-4 blir sedan:

 

Se till att datorn inte går på batteri utan är ansluten till vägguttaget.

 

1. Tryck F9 en gång när datorn startar.

 

2. Klicka på "Recovery" i rutan/fönstret som kommer upp.

 

3. Återställningen börjar och följ instruktionerna på skärmen (du får väl fråga om det är något du inte förstår).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Titta i manualen också för där är en bild, men det står ungefär:

 

1. Tryck på F2 (upprepade gånger) när du startar datorn för att komma in i BIOS-inställningarna.

 

2. På fliken Boot hittar du en inställning som heter "Boot Booster". Ändra den till "Disabled", troligen genom att trycka på nedåtpil och Enter.

 

3. Tryck på F10 för att spara och starta om datorn.

 

Själva återställningen på sidan 4-4 blir sedan:

 

Se till att datorn inte går på batteri utan är ansluten till vägguttaget.

 

1. Tryck F9 en gång när datorn startar.

 

2. Klicka på "Recovery" i rutan/fönstret som kommer upp.

 

3. Återställningen börjar och följ instruktionerna på skärmen (du får väl fråga om det är något du inte förstår).

 

Tusen tack för hjälpen. Det tog inte lång tid innan jag behövde hjälp igen :P

 

det här stod när jag klickade på f9, vad ska jag trycka?

post-70301-0-49749600-1308138811_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Villaforever

Tryck på Enter-tangenten.

 

Tusen tack för hjälpen :)

Knasiga är bara att den blev typ segare än nånsin. Den har varit seg hela tiden sen jag köpte den, men nu är den ännu segare. vad kan det bero på?

 

Det är ju inte vad man förväntar sig av en dator som man ominstallerar till fabriksny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Knasiga är bara att den blev typ segare än nånsin. Den har varit seg hela tiden sen jag köpte den, men nu är den ännu segare. vad kan det bero på?

Troligen alla uppdateringar service packar etc. som hämtas hem och installeras.

 

Låt den köra färdigt med detta utan att avbryta och starta om när du får uppmaning.

Det kan ta flera timmar.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...