Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp!


VARDEN

Rekommendera Poster

Igår kväll satt jag som vanligt vid min dator och den visade inga fel, idag på morgonen när jag vaknar och ska starta datorn så lyser den bara upp i en halv sekund (alla mina "lysrörs" lampor) fläktarna snurrar också till i en halv sekund och sedan stängs datorn bara av...

 

Vad kan felet vara ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste orsaken till att en dator stänger av sig är överhettning. Eftersom det går så snabbt verkar det vara processorn som har blivit helt utan kylning. Hur är det med damm i datorn? Men ta inte bort damm utan att veta hur du skyddar datorn mot statisk elektricitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tänka sig sådant som att kylflänsen inte längre sitter bra.

 

Men det kan vara något annat som gått sönder och orsakar en kortslutning. Då får du ta bort kablarna till hårddisk, CD/DVD-enheter samt ta ur extra kort, t ex grafikkort, och allt utom en minnessticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haft det problemet också med alla mina 4 Gigabytekort :-(

Alltså moderkortena har varit trasiga

Det där tycker jag tyder på något bakomliggande problem som då behöver åtgärdas. Och jag undrar om du har något spänningsskydd i vägguttaget till datorn? Ojämn ström med för mycket spikar/toppar både kan, och gör, slut på datorer... Datorns nätaggregat kan till en viss del kompensera för det här fenomenet men klarar inte på några vägar av det på egen hand utan behöver hjälp/skydd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...