Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kan jag uppdatera för mycket?


Jodie

Rekommendera Poster

Så vitt jag vet ska det inte vara någon storleksbegränsning för hårddiskar om man har XP Service Pack 2 eller senare.

 

Jag tror inte det är någon större skillnad på olika hårddisk- och DVD-tillverkare. Jag har ibland sett någon skriva typ "akta dig för märket A för jag har haft flera problem med sådana utan köp i stället B", men en annan dag i något annat forum så står det tvärtom "köp inte B utan C". Än så länge verkar visst hållbarheten på 1 TB stora hårddiskar vara något sämre än de något mindre enligt någon artikel jag läste.

 

Den nuvarande hårddisken som suttit i från datorn var ny, är en Hitachi på typ 40 GB. Köper jag en ytterligare blir det nog en på kanske tio gånger så många GB.

 

Ska nätaggregatet orka med att lägga till två enheter, alltså driva två brännare och två hårddiskar?

 

Det förekommer ett lite mysko ljud i datorn. Det är ett tämligen svagt - har jag tv'n på på strax bredvid hörs det knappt - "mjiieep"-ljud som varar från någon sekund till ibland uppåt kanske tre. För mig tycks det mycket slumpartat hur pass ofta "mjiieep"-ljudet återkommer, oftast dröjer det nog typ fem, tio minuter mellan varje. Och jag kan inte inse något samband med hurpass mycket hårddisken arbetar - vilket utöver ljusindikering orsakar tydligt skrammel/buller i datorlådan, eller vad som syns på bildskärmen. Nej, det är nog snarast som om "mjiieep"-ljudet kommer när det är lugnt i övrigt. Kanske är det maskinisten därinne som gäspar... eller vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 75
  • Skapad
  • Senaste svar
Ska nätaggregatet orka med att lägga till två enheter, alltså driva två brännare och två hårddiskar?

Det är nog tyvärr omöjligt att veta i förväg.

 

Och jag kan inte inse något samband med hurpass mycket hårddisken arbetar - vilket utöver ljusindikering orsakar tydligt skrammel/buller i datorlådan
Om det låter om hårddisken så verkar den inte må bra och det är stor risk för att den bara slutar att fungera.

 

Det förekommer ett lite mysko ljud i datorn.
Om du tar bort sidoplåten, går det då att höra varifrån ljudet kommer?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är nog tyvärr omöjligt att veta i förväg.

 

Om det låter om hårddisken så verkar den inte må bra och det är stor risk för att den bara slutar att fungera.

 

Om du tar bort sidoplåten, går det då att höra varifrån ljudet kommer?

 

Tack för svar!

 

Idag tog jag bort sidoplåten, ställde mig på knä på golvet med ansiktet tätt intill innanmätet och lurpassade på "mjiieep"-ljudet. Och ja - vad jag förstår kommer det tyvärr från hårddisken. Vore det floppyn som sitter strax ovanfför som fick för sig att trots sysslolöshet kvida ibland borde det väl synas på dess indikeringslampa.

 

Det här "mjiieep"-ljudet minns jag inte från datorns tidigare liv då innan den ställdes undan 2007. Visserligen stod den då UNDER bordet, men med tanke på hur känslig jag är för ljud borde jag hört det ändå. Kan man tänka sig att lagringar åldrats under tre års stillastående?

 

Däremot har jag alltid tyckt att det "skronkar" (skramlar/bullrar) ovanligt mycket i den här datorn. En intressant lärdom av att ha köra utan sidoplåten idag var att "skronkandet" då reducerades kraftigt.

Och jag tycker det låter som att någon fläkt ökar farten när datorn belastas, t.ex. om jag scrollar en webbsida - är det så?

 

När jag nu har sidoplåten borta har jag passat på att titta om det det finns spänningsmatning för två ytterligare enheter, och det finns två extra kontakter lediga, likadana som sitter kopplade till nuvarande hårddisken och brännaren - är det sådana även på nutida enheter?

 

Jag har förstås också funderat på var de nya enheterna bör placeras och bifogar bild av datorns interiör. Har läst något om flexibla upphängningar av hårddiskar samt sett lite motsägelsefulla åsikter om kylning. Någon tyckte visst att hårddisken ska skruvas fast tätt intill plåtväggar för att få bättre kylning, medan nog andra förespråkar en "luftig" placering.

Personligen tycker jag det förstnämnda låter konstigt - åtminstone i min dator ser inte fästpunkter och utrymmet för hårddisken ut att konstruerats för att plåtledes kyla hårddisken. Själv tycker jag den borde placeras så luftigt som möjligt.

 

Rekommendera gärna någon slags ljuddämpande upphängning för nya hårddisken.

Och hur alla enheterna bör placeras efter komplettering med en ytterligare hårddisk och en DVD-brännare. :)

post-23286-1269851870,72_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

Idag tog jag bort sidoplåten, ställde mig på knä på golvet med ansiktet tätt intill innanmätet och lurpassade på "mjiieep"-ljudet. Och ja - vad jag förstår kommer det tyvärr från hårddisken. Vore det floppyn som sitter strax ovanfför som fick för sig att trots sysslolöshet kvida ibland borde det väl synas på dess indikeringslampa.

Diskettstationen brukar inte låta mjiiep nej, så det är nog tyvärr så att hårddisken sjunger på sista versen.

Vad det gäller fläktljudet så är det troligen processorfläkten som tar i lite extra när mycket grafik skall visas upp.

 

Kontakterna för hårddiskar är standard när det gäller hårddiskar och DVD-läsare/brännare av typen IDE, men inte nya standarden SATA.

För dessa behövs en adapter för en 20-30 kr hos ex. Kjell

 

Jag har förstås också funderat på var de nya enheterna bör placeras och bifogar bild av datorns interiör. Har läst något om flexibla upphängningar av hårddiskar samt sett lite motsägelsefulla åsikter om kylning. Någon tyckte visst att hårddisken ska skruvas fast tätt intill plåtväggar för att få bättre kylning, medan nog andra förespråkar en "luftig" placering.

 

Enklast är att ersätta den optiska enhet mot en brännare, så får du extra tomrum under den. Den nya/extra hårddisken kan du montera rakt ovanför diskettstationen, alternativt under den optiska med adaptrar för montering i en stor plats (5 1/4-tums plats). Generellt kan man säga att ju luftigare desto bättre. Plåt leder vibrationer bra, men värme från hårddiskar? Inte mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag tycker det låter som att någon fläkt ökar farten när datorn belastas, t.ex. om jag scrollar en webbsida - är det så?
Det verkar normalt.

 

Här kan du lyssna på olika ljud från hårddiskar:

http://datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

När jag nu har sidoplåten borta har jag passat på att titta om det det finns spänningsmatning för två ytterligare enheter, och det finns två extra kontakter lediga, likadana som sitter kopplade till nuvarande hårddisken och brännaren - är det sådana även på nutida enheter?
Ja, det ser likadant ut på alla hårddiskar som har PATA-anslutning, även kallad ATA- eller IDE-anslutning).

 

Är det samma flatkabel som går till både hårddisken och den nuvarande CD/DVD-enheten eller har de varsin?

 

Det är tänkt att den nya CD/DVD-enheten ska sitta under den gamla, antingen direkt under eller med en tom plats emellan, och det är tänkt att den nya hårddisken ska sitta ovanpå den gamla, under diskettenheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot har jag alltid tyckt att det "skronkar" (skramlar/bullrar) ovanligt mycket i den här datorn. En intressant lärdom av att ha köra utan sidoplåten idag var att "skronkandet" då reducerades kraftigt.

Kanske någon skruv som inte är åtskruvad ordentligt, och sedan någon fläkt som vibrerar för mycket, och vibrationen fortplantar sig vidare i chassit, och då uppstår olika mindre ljud och så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack alla för era svar! :)

 

Jag har nu varit och lyssnat på hårddiskar av alla fabrikaten men inte funnit något ljud som jag tyckte stämde. Men de där oljuden förmodar jag är från hårddiskar som redan blivit delvis eller helt obrukbara.

 

Min hårddisk är ansluten i den tredje, ändkontakten, på en flatkabel sittande i "IDE1".

Cd-brännaren är ansluten i den andra, ändkontakten, på en flatkabel sittande i "IDE2".

 

Om jag köper en ytterligare hårddisk ska den då dela kabel med den gamla hårddisken, och en ny DVD-brännare dela kabel med den gamla CD-brännaren?

 

Jag hittade ikväll tre tidigare oanvända flatkablar med tre kontakter på var, i en kartong med sådant som blivit över från installationer i min äldre dator med Win 98 - skulle de gå att använda i den här datorn?

 

Ang skramlandet i datorlådan så kilas sidoplåtarna antagligen inte fast ordentligt mot själva stommen, det får jag väl försöka ta itu med när jag installerat de nya enheterna.

 

Ni hade visst inga kommentarer om ljuddämpande hårddiskupphängningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper en ytterligare hårddisk ska den då dela kabel med den gamla hårddisken, och en ny DVD-brännare dela kabel med den gamla CD-brännaren?
Ja, fast egentligen så behöver du ju inte ha kvar CD-brännaren eftersom DVD-brännaren klarar av CD-skivor också. Någon mer flatkabel behöver du inte.

 

Ni hade visst inga kommentarer om ljuddämpande hårddiskupphängningar?
Nej, men jag vet att det finns trådar om gummiupphängning i Eforum. Trådarna kan nog ligga i "Hårdvara - övrigt" förutom i "Hårddiskar & Lagringsmeda".
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fast egentligen så behöver du ju inte ha kvar CD-brännaren eftersom DVD-brännaren klarar av CD-skivor också. Någon mer flatkabel behöver du inte.

 

Nej, men jag vet att det finns trådar om gummiupphängning i Eforum. Trådarna kan nog ligga i "Hårdvara - övrigt" förutom i "Hårddiskar & Lagringsmeda".

Ett exempel på tillbehör för att dämpa ljud har du här: Nexus DiskTwin, Stoppar HD Vibration och ännu fler tillbehör finns här: Ljuddämpning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

---

Enklast är att ersätta den optiska enhet mot en brännare, så får du extra tomrum under den. ---

 

Ja, fast egentligen så behöver du ju inte ha kvar CD-brännaren eftersom DVD-brännaren klarar av CD-skivor också. ---

 

 

Tack för svar! :)

 

Jag vill gärna ha kvar även CD-brännaren för ev kopiering, är det någon nackdel med att behålla den i datorn annat än utrymmes- och kylningsmässigt? Drar den t.ex. ner datorns prestanda och/eller frestar på nätaggregatet även när den inte används?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du bara plats med den, så visst kan du ha bägge i, drar inte ner något på prestanda eller så.

 

Det enda man bör tänka på är att om möjligt, ha bägge på samma kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har via webben, bl.a. tittat på en hårddisk WD Caviar WD3200AAJB - 320GB ( http://www.kjell.com/?item=31845&path=97000000,97500000,104000000,106002500 ), men jag tycker det är så kryptiskt ang anslutningen. Om den hårddisken står det "EIDE hårddisk", "Gränssnitt: IDE UDMA-100", men i manualen http://europe.asrock.com/manual/M266A%20R3.0.pdf om mitt moderkort står det "IDE1: ATA 133 /Ultra DMA Mode 6". Skulle hårddisken ändå funka med mitt moderkort?

 

Min tidigare hårddisk är på 40GB, kan man uppleva nackdelar med en ny, typ åtta gånger större? Tar det t.ex. typ åtta gånger så lång tid att se en överblick i Utforskaren e.dyl?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att hårddisken ska fungera. IDE UDMA-100 (= ATA 100) innebär att dataöverföringshastigheten är maximerad till 100 MB/s medan ATA 133 (= UDMA 133) är något snabbare med 133 MB/s. Men moderkortet ska ju kunna hantera en hårddisk som är långsammare än den maximala hastigheten.

 

Min tidigare hårddisk är på 40GB, kan man uppleva nackdelar med en ny, typ åtta gånger större? Tar det t.ex. typ åtta gånger så lång tid att se en överblick i Utforskaren e.dyl?
Nej, det skulle bli olidligt med hårddiskar på 1000 GB som börjar bli ganska vanliga.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att hårddisken ska fungera. IDE UDMA-100 (= ATA 100) innebär att dataöverföringshastigheten är maximerad till 100 MB/s medan ATA 133 (= UDMA 133) är något snabbare med 133 MB/s. Men moderkortet ska ju kunna hantera en hårddisk som är långsammare än den maximala hastigheten.

---

 

Tack för svar och länkfixning!

 

Hmmm, är mitt gamla moderkort snabbare än en ny hårddisk?

Finns det isåfall en lämpligare hårddisk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är gammal så tror jag inte att skillnaden i överföringshastighet mellan processorn och hårddisken påverkar prestanda särskilt mycket. Men det här är en lista på PATA-hårddiskar med hög rotationshastighet och hyfsat stor cache: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=357#rparams=k=s51758429

Man kan se att genomsnittlig söktid och accesstid är i stort sett detsamma oavsett vilket gränssnitt det gäller.

 

PS. Kjell verkar vara dyra på den hårddisken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169415

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom datorn är gammal så tror jag inte att skillnaden i överföringshastighet mellan processorn och hårddisken påverkar prestanda särskilt mycket. Men det här är en lista på PATA-hårddiskar med hög rotationshastighet och hyfsat stor cache: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=357#rparams=k=s51758429

Man kan se att genomsnittlig söktid och accesstid är i stort sett detsamma oavsett vilket gränssnitt det gäller.

 

PS. Kjell verkar vara dyra på den hårddisken: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=169415

 

Tack för svaret och tipset med de mycket intressanta länkarna, som jag kanske kan spara en eller annan hundring på! :)

 

Som en bieffekt kom jag också fram till en lista över minnen: http://www.webhallen.com/hardvara/datorkomponenter/minnen/ddr_pc2700-333/

 

Jag funderar ju som förut nämnts starkt på att köpa till en modul på 1GB, men i listan tycker jag det finns ett antal sådana moduler med ganska varierande priser, men som jag inte kan upptäcka skiljer sig åt vad beträffar tekniska data. Är det min iakttagelseförmåga som sviktar, har jag missat något...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på minnet varierar mellan 512 och 2048 MB, men jag antar att det inte var den prisskillnaden du frågade om. De minnen vars beteckningar slutar med ett artikelnummer inom parentes, t ex (KFJ2813/512), är specialtillverkade för att garanterat fungera ihop med någon viss serie av märkesdator, t ex KFJ = FJ för Fujitsu, och blir då dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Storleken på minnet varierar mellan 512 och 2048 MB, men jag antar att det inte var den prisskillnaden du frågade om. De minnen vars beteckningar slutar med ett artikelnummer inom parentes, t ex (KFJ2813/512), är specialtillverkade för att garanterat fungera ihop med någon viss serie av märkesdator, t ex KFJ = FJ för Fujitsu, och blir då dyrare.

 

 

:unsure: Mycket kuriöst... ty de tekniska data som presenteras om minnena är väl faktiskt identiska?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det är väl detaljer som inte syns i Webbhallens översiktliga specifiktioner.http://www.webhallen.com/hardvara/80073-kingston_512mb_ddr_pc2700_333mhz_cl2.5

 

Märkligt känns det - typ som minnestillverkaren har "hemliga" olika kvalitetsklasser på minnena. :unsure:

 

Bortsett från "hemligheterna", tycks det mig som om http://www.webhallen.com/hardvara/20812-kingston_1024mb_ddr_pc2700_333mhz_cl2.5 motsvarar http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=306537 och att vilket som borde funka i min dator....?

 

Och det låter ju flott med "....modulerna individuellt testade och levereras med livstids garanti." ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så verkar de två minnena vara likadana och livstids garanti är ju alltid trevligt ;)

 

Har det kollats upp tidigare i tråden att det är ett sådant minne du ska ha och att moderkortet stödjer mer än 1 GB minne? Tråden är ju så lång nu så det är svårt att hitta allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För mig så verkar de två minnena vara likadana och livstids garanti är ju alltid trevligt ;)

 

Har det kollats upp tidigare i tråden att det är ett sådant minne du ska ha och att moderkortet stödjer mer än 1 GB minne? Tråden är ju så lång nu så det är svårt att hitta allt.

 

 

Bl.a. visade jag på sidan 1 en bild på orginalminnet i datorn:

 

post-23286-126609114521.jpg

 

Och så fick jag bl.a. detta svar:

 

http://www.crucial.com/store/listparts.aspx?model=M266A%20%20R3.0

 

För ditt Asrock M266A Ver 3:

Enligt crucial så behöver du inte ha matchande par.Dual channel stöds inte.

Eftersom du har ett fungerande PC2700 non ecc unbuffered så borde något av Crucials alternativ fungera.Skulle själv ha valt ett PC2700 alterntiv.

 

LARSAS

 

Komplett.se har ju Crucials minneskonfigurator.Komplett.se borde ta ansvar för att det som rekommenderas också fungerar. De rekommenderade alternativen finns i lager.

 

Brukar man verkligen kunna få byta/återlämna ett inköpt minne om det inte skulle fungera med just ens egen dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det finns något fall som är avgjort i tingsrätt eller Allmänna reklamationsnämden, men om minnestillverkaren i sin minneskonfigurator anger att ett visst minne ska fungera med ett visst moderkort och det visar sig att det inte stämmer så borde det ju sannolikheten för att man får rätt vara väldigt hög. Däremot så verkar inte Kingston ha med ditt moderkort i sin konfigurator.

 

För att vara säker så kan du fylla i formuläret på http://www.kingston.com/support/newsalesform.asp med moderkortstillverkare och modell, samt fråga om KVR333X64C25/1G fungerar. Jag gjorde det en gång för kanske 4 år sedan och fick ett par vänliga svar tillbaka innan det var helt klart vilket minne jag skulle ha.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om det finns något fall som är avgjort i tingsrätt eller Allmänna reklamationsnämden, men om minnestillverkaren i sin minneskonfigurator anger att ett visst minne ska fungera med ett visst moderkort och det visar sig att det inte stämmer så borde det ju sannolikheten för att man får rätt vara väldigt hög. Däremot så verkar inte Kingston ha med ditt moderkort i sin konfigurator.

 

För att vara säker så kan du fylla i formuläret på http://www.kingston.com/support/newsalesform.asp med moderkortstillverkare och modell, samt fråga om KVR333X64C25/1G fungerar. Jag gjorde det en gång för kanske 4 år sedan och fick ett par vänliga svar tillbaka innan det var helt klart vilket minne jag skulle ha.

 

Som jag skrev i början på tråden så är dessa också garanterade att funka med ditt moderkort. Crucial iofs, men jag har haft goda erfarenheter av dessa:

 

Crucial till Asrock

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ang placering av den tillkommande hårddisken har jag funderat på om jag kunde hänga upp den ett par centimeter under den befintliga - där i tomrummet finns det ju gott om plats och där borde den väl få det minst varmt?

 

Jag kunde klippa till fyra små bandbitar från skaftet på en kasserad gummistövel, och så fästa med skruvar och rejäla brickor upp- och nedtill. Synpunkter?

 

Iofs skulle ju hårddisken komma lite närmare magneten i högtalaren på datorlådans botten, men det gör väl inget?

 

post-23286-1269851870,72.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...