Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Heter det Sajt eller Site


Klas Johansson

Rekommendera Poster

Klas Johansson

Vad tycker ni? om man skall försvenska ordet Site, skall det då fortfarande heta Site eller borde det bli Sajt.

 

// k l a s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snyggast och snyggast.

Sajt låter mest svenskt.

 

Om säger site så ska man använda det engelska uttalet. Då låter T'et mest tycker jag.

Men om man säger sajt så betonas ordet på J'et.

 

Om man har en svensk sida, eller bara en enkel personlig hemsida då tycker jag att sajt passar bäst.

Men om det gäller en kommersiell eller lite seriösare sajt, då bör man använda ordet site.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska följa rekommendationerna från språk-nissarna så bör det varken site eller sajt... utan webbplats - se vidare:

http://www.nada.kth.se/dataterm/rek.html#a20

 

Om man vill använda sajt eller site så är det första alternativet att föredra - även om det i mångas ögon (inkl. mina) ser fånigt ut. Jfr med t.ex. tape och tejp - hur många skriver tape när de avser den där häftiga (ursäkta försöket till ett dåligt skämt ;-) ) plasten på rulle. Många äldre tyckte att det var fånigt att skriva det försvenskade ordet tejp... men det är ju så det benämns idag och det är troligt att även site försvenskas oftare och oftare och skrivs sajt.

 

/Henke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, tja.. där ser man.

 

Vissa av de ord som fanns med instämmer jag till fullo, men en del retar mig faktiskt. Varför ska man säga "snedstreck" för? Det tycker jag låter krångligt och tar betydligt längre tid att säga än "slash". Försök säga snedstreck och slash flera gånger snabbt så får ni se.

 

Jag har alltid sagt slash, ända sen jag var 11-12 har jag sagt slash och backslash.

 

Jag vet inte riktigt varför jag retar mig på det just nu, och egentligen så kvittar det nog. De flesta känner till de båda namnen på /. Vad heter egentligen \ "på svenska"? Bakstreck?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...