Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Help! Vad betyder: att Inkonsekvens kontrolleras?


Corra

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Kan någon hjälpa mig? Vid flera tillfällen har jag fått jätte mycket hjälp av er medlemmar som är helt otroligt snällt. Tack ska ni ha! :D

Men jag behöver hjälp igen...

Mitt problem är sånt att när jag startar min PC så står det att en av diskarna behöver inkonsekvens kontrolleras. Och jag har inte en aning vad detta betyder och vad jag ska göra.

Datorn brukar hålla på en stund att skannas?? och sedan visar den rapport att det finns inga skadade diskar...typ.

 

Kan någon hjälpa mig?

 

Hälsningar

Corra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken inkonsekvenskontrolleras därför att det misstänks vara något problem med den. Det kan t ex bli så om man stänger av datorn med strömbrytaren i stället för att välja det i Start-menyn.

 

Men om hårddisken kontrolleras mer eller mindre varje gång man startar datorn så är det risk för att den håller på och går sönder. För det första se till att ha säkerhetskopior på alla viktiga filer.

 

Därefter testa hårddisken med det testprogram som tillverkaren av den har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...