Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital-TV, fler kanaler som man kan se på?


tureutter

Rekommendera Poster

Det är såhär att jag har en LSD TV med hyfsad bra bild. Har en box (Canal Digital) till den och där är bilden lite bättre än vad den är på den "normala/analoga" tv/tv nätet. Men sedan har jag också någonting som kallas DTV, antar att det är Digital TV, och där är bilden överlägset bäst.

 

Problemet är dock att på DTV så finns det bara ett fåtal kanaler, så som SVT1,TV6 och TV4. Jag undrar helt enkelt, hur får man fler kanaler på DTV? Med fler kanaler menar jag hur man får fler kanaler som går att se på. För alla kanaler finns listade men 90% är kodade.När jag trycker fram en kanal som jag vill se så får jag upp "skylten", "kodad signal".Det händer tex när jag tex försöker kolla på Kanal 5. Detta är inget som händer när jag kollar via boxen eller det vanliga kabel tvn. Då funkar tex kanal 5. Men inte på DTV.

 

Vill helt enkelt kunna se på TV med bästa möjliga bild, och det är det i DTV. Och då vill jag kunna ha samma kanalutbud som jag har på det analoga/kabel tv nätet eller genom boxen. Är det möjligt? Hur funkar detta? Någon speciell kabel/sladd man måste ha? Ska man beställa kanalerna? Vad är egentligen detta DTV? Varöfr är där överlägset bäst bild?

 

PS, just nu har jag en vanlig kabel antenn (antar jag), som är kopplad till boxen genom tvn.

 

Hoppas ni förstår. Låter lite klöddigt kanske. Och väldigt mycket frågor.

 

Jättetacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är såhär att jag har en LSD TV med hyfsad bra bild. Har en box (Canal Digital) till den och där är bilden lite bättre än vad den är på den "normala/analoga" tv/tv nätet. Men sedan har jag också någonting som kallas DTV, antar att det är Digital TV, och där är bilden överlägset bäst.

 

Problemet är dock att på DTV så finns det bara ett fåtal kanaler, så som SVT1,TV6 och TV4. Jag undrar helt enkelt, hur får man fler kanaler på DTV? Med fler kanaler menar jag hur man får fler kanaler som går att se på. För alla kanaler finns listade men 90% är kodade.När jag trycker fram en kanal som jag vill se så får jag upp "skylten", "kodad signal".Det händer tex när jag tex försöker kolla på Kanal 5. Detta är inget som händer när jag kollar via boxen eller det vanliga kabel tvn. Då funkar tex kanal 5. Men inte på DTV.

 

 

 

DTV är den inbyggda boxen i tv:n, för att använda dig av den så måste du köpa till en modul (CA-modul) som du kan stoppa ditt programkort i från canal digital och bästa sättet är väl att kontakta canal digital eller där du köpte boxen för att höra om det passar i din tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DTV är den inbyggda boxen i tv:n, för att använda dig av den så måste du köpa till en modul (CA-modul) som du kan stoppa ditt programkort i från canal digital och bästa sättet är väl att kontakta canal digital eller där du köpte boxen för att höra om det passar i din tv.

 

 

Jaha ok, men om jag bara vill kunna se på mina tv kanaler så jag får gratis från kabelnätet, måste då jag ha ett Canal Digital kort och en ca modul?

 

För egentligen så behöver jag ingen box eller liknande, utan jag är helt nöjd med kabeltvn och utbudet. Kan jag ändå på något sätt se på DTV och koda upp fler kanaler, utan att inneha en Canal Digital box? För alla kanaler som jag vill se på DTV, finns på min kabeltv, problemet är bara att dom kanaler är kodade på DTV:n.

 

Hoppas du förstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha ok, men om jag bara vill kunna se på mina tv kanaler så jag får gratis från kabelnätet, måste då jag ha ett Canal Digital kort och en ca modul?

 

För egentligen så behöver jag ingen box eller liknande, utan jag är helt nöjd med kabeltvn och utbudet. Kan jag ändå på något sätt se på DTV och koda upp fler kanaler, utan att inneha en Canal Digital box? För alla kanaler som jag vill se på DTV, finns på min kabeltv, problemet är bara att dom kanaler är kodade på DTV:n.

 

Hoppas du förstår.

 

Vilken operatör har du via kabelnätet? Digitalboxen du har, är även den för kabelnätet eller har du en parabol uppsatt?

 

Lite fler kodord:

LCD-TV, din TV.

Den har möjlighet att ta emot analoga kanaler samt någon/några DVB-standarder, det vill säga digitalTV. Vanligast är att de kan ta emot DVB-T (marksänt) och DVB-C (kabel).

För att avkoda signalerna som är kodade behövs en CA-modul och ett programkort. CA-modulen ska följa den krypteringsmetod som används i nätet och programkortet ska vara från operatören i nätet.

 

Vad för TV har du?

Vad för operatör i nätet?

Hur tar du emot kanalerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken operatör har du via kabelnätet? Digitalboxen du har, är även den för kabelnätet eller har du en parabol uppsatt?

 

Lite fler kodord:

LCD-TV, din TV.

Den har möjlighet att ta emot analoga kanaler samt någon/några DVB-standarder, det vill säga digitalTV. Vanligast är att de kan ta emot DVB-T (marksänt) och DVB-C (kabel).

För att avkoda signalerna som är kodade behövs en CA-modul och ett programkort. CA-modulen ska följa den krypteringsmetod som används i nätet och programkortet ska vara från operatören i nätet.

 

Vad för TV har du?

Vad för operatör i nätet?

Hur tar du emot kanalerna?

 

 

Sry, såklart LCD-TV.

 

Ska försöka svara på frågorna så bra som jag kan.

 

Min operatör är Canal Digital. Om det är det du menar. Det är dom jag har köpt till boxen. Innan det hade jag bara kabel tv.Eftersom jag bor i ett lghnts område och där är kabel tvn "gratis". Så det kan vara någon lokal operatör också?

 

Digitial boxen är separat, för sig själv. Egentligen behöver jag den inte ens, för alla kanaler jag vill kolla på får jag gratis via kabeltvn. Men då undrar jag ju om jag skulle avsäga mig boxen, kommer jag kunna se DTV?

 

Har en samsung LCD TV. Full HD. Rätt så ny.

 

Vad är det för programkort? Är det inte samma kort som man har i digital boxen?

 

Btw är detta något ovanligt? Att någon vill se på DTV? Tycker bara att bilden där är överlögset bäst. Vanliga analoga nätet är ju helt värdelöst, som dag och natt, jämförelsevis.

 

Hoppas jag svarat på din frågor någorlunda bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du då ha kanalerna i TV behöver du troligen en CONAX-Cam och till TVn och sedan kan du stoppa in programkortet du nu har i boxen direkt i TVn.

 

Kanske kanske kanske Conax är inbyggt i TVn, isåfall bara ta kortet du har i boxen och leta reda på en springa i TVn som kortet passar i.

 

Jag antar Conax, tror det är det Canal Digital har i kabelnät, dvs samma som ComHem.

 

 

För det är väl inte som så att du satt upp en parabol?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du då ha kanalerna i TV behöver du troligen en CONAX-Cam och till TVn och sedan kan du stoppa in programkortet du nu har i boxen direkt i TVn.

 

Kanske kanske kanske Conax är inbyggt i TVn, isåfall bara ta kortet du har i boxen och leta reda på en springa i TVn som kortet passar i.

 

Jag antar Conax, tror det är det Canal Digital har i kabelnät, dvs samma som ComHem.

 

 

För det är väl inte som så att du satt upp en parabol?

 

Hittar ingen springa i tvn, ska väl finnas en?

 

Men en sak förstår jag inte.Vi kan ju ta bort boxen och canal digital från bilden. Då jag har vanlig kabel-tv och alla kanaler som jag vill ha. Och då har jag också bara ett antal okodade kanler på DTV. Så är de normala "inställningarna". Men för att få tillgång till DTV så måste jag alltså skaffa en ca modul? Eller hitta en springa:)?

 

Varför är bilden så värdelös i kabel tv? Med boxen är den ju mycket bättre. Och på DTV är den ju överlägsen. Tråkigt att det ska vara en så stor skillnad.

 

Har parabol men den är inte på något sätt kopplad till min tv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske att det nu är dags att lägga alla kort på bordet?

Dvs modell av TV (modellnamn, länk till Prisjakt uppskattas)

 

Sedan parabol men inte kopplad till TV? Till digitalboxen? Hur är boxen ansluten till TVn? Vilka kontakter finns det? Vad för digitalbox? (som ovan, modellnamn och gärna länk till Prisjakt)

 

men men, tipset som getts tidigare är enkelt att följa. Slå en signal till din kabeloperatör och hör vad du behöver för att få in signalen direkt utan box i TVn. Eller ge oss alla detaljer så kan vi utreda det.

Som en länk till hemsidan för din kabeloperatör.

 

jag är inte ännu helt säker på att du gett mig rätt svar på mina frågor på hur du tar emot din TV-signal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske att det nu är dags att lägga alla kort på bordet?

Dvs modell av TV (modellnamn, länk till Prisjakt uppskattas)

 

Sedan parabol men inte kopplad till TV? Till digitalboxen? Hur är boxen ansluten till TVn? Vilka kontakter finns det? Vad för digitalbox? (som ovan, modellnamn och gärna länk till Prisjakt)

 

men men, tipset som getts tidigare är enkelt att följa. Slå en signal till din kabeloperatör och hör vad du behöver för att få in signalen direkt utan box i TVn. Eller ge oss alla detaljer så kan vi utreda det.

Som en länk till hemsidan för din kabeloperatör.

 

jag är inte ännu helt säker på att du gett mig rätt svar på mina frågor på hur du tar emot din TV-signal.

 

Anledningen till mina luddiga svar är att jag är totalt okunnig när det gäller sådana här saker. Tyvärr.

 

Min tv: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=297139

Min box, ingen länk: Philips QAM DCX (Canal Digital)

 

Parabolen är inte kopplad till min tv, utan till en annan tv i ett annat rum.

 

Boxen är ansluten via TV.n. Och jag tror att det är en vanlig antenn sladd som förbinder dessa två.

 

Hur jag tar emot min TV-Signal? Vet faktiskt inte vad jag ska svara på där. Enda jag vet är att jag har kabel tv, eftersom jag bor i ett lghnt område. Den är "gratis" för alla i detta området.

 

Hoppas detta räcker, som info.

 

Tacksam för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte din digital box

http://www.canaldigital.se/Kundservice/Teknik/Boxguide/

 

men anslutningen till TVn borde vara via SCART eller HDMI. Om HDMI borde bilden vara i klass med den du får i TVn, via SCART borde TVn ge bättre bild.

 

Om SCART se till att det är RGB som sänds via den. Då blir det bra bild.

 

Tittar i manualen för din TV. Se sidan 6. Där finns Common Interface beskriver. Osäker på om det bara ska vara att stoppa in kortet i boxen eller om du måste köpa en CA-modul.. Absolut bäst om du tar kontakt med Canal Digital och se vad du ska ha, om det fungerar. De flesta TV-apparaterna är anpassade för ComHems system men oftast se andra operatörers ungefär lika ut.

 

Det är nog allt jag kan ge...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte din digital box

http://www.canaldigi...eknik/Boxguide/

 

men anslutningen till TVn borde vara via SCART eller HDMI. Om HDMI borde bilden vara i klass med den du får i TVn, via SCART borde TVn ge bättre bild.

 

Om SCART se till att det är RGB som sänds via den. Då blir det bra bild.

 

Tittar i manualen för din TV. Se sidan 6. Där finns Common Interface beskriver. Osäker på om det bara ska vara att stoppa in kortet i boxen eller om du måste köpa en CA-modul.. Absolut bäst om du tar kontakt med Canal Digital och se vad du ska ha, om det fungerar. De flesta TV-apparaterna är anpassade för ComHems system men oftast se andra operatörers ungefär lika ut.

 

Det är nog allt jag kan ge...

 

Med risk för att låta dum, anslutningen till tv är via en antenn. Jag kan se HDMI ingångar som står alldeles "tomma". Betyder det att jag kan få bättre bild om jag byter til en annan sorts kabel? HDMI tex?

 

Common interface, Står så att:

"Om CI-kortet inte sitter, visas "kodad signal" på vissa kanaler på tv skärmen."

Just det som händer mig. Men vad är då ett CI kort? Räcker det med att stoppa in det vanliga kortet från Canal Digital? Antar att det inte gör det.

 

VAd kostar ett CI-kort?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CI-kort = programkortet från Canal Digital. Innehåller krypteringsnyckel som en

CA-modul använder för att dekryptera kanalen

 

En CA-modul, denna för Conax 5.0 som ComHem använder:

http://www.dustinhome.se/pd_5010141108.aspx

500 kr.

Om denna fungerar med Canal Digital? Ingen aning. Fråga Canal Digital. eller sök på nätet...

 

Vad har din digitalbox för utgångar? Om HDMI använd denna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Ok tack så mycket för hjälpen. Får kontakta leverantören för mer info.

 

Återigen tack!

 

 

Som det är sagt tidigare måste du ha en CI modul för att du ska kunna använda DTV kanalerna! DTV är den inbyggda digitalboxen i din tv och som alla andra digitalboxar måste du ha ett kanalkort! Utan kort får du bara gratiskanalerna via antenn! Nu till det största problemet! Du hade Kanal Digitalkort men på din tv måste man ha ett BOXERKORT för att din inbyggda box ska fungera! Det brukar vara så att det är bara just boxer som är kompatibla till nya tvapparater. Så för att du ska få alla kodade kanaler behöver du:

 

En Ci modul: http://shop.datagubb...pic-300x300.jpg

som du sätter in BOXERKORTET i. Efter att du har satt in kortet i CI modulen sätter du in modulen i din tv (vanligtvis på baksidan) Finns ett "hål" som modulen passar in i precis! (MÅSTE SITTA RÄTTVÄND annars går den inbygga boxen sönder) Efter det så sätter du in antennkabeln i tvn och efter det ska det finnas massa fungerande kanaler på din DTV meny!.. Det är det enda sättet för dig att använda DTV annars får du köra på dina gamla grejjer och ha den bild du har tyvärr.. Hoppas det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...