Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Östersjön är jordens mest nedsmutsade vatten!


jannejanne

Rekommendera Poster

i omvärdens ögon.

"The organisers of the Baltic Sea Action Summit in Helsinki say they are trying to save the most polluted body of water in the world."

från

http://english.aljazeera.net/focus/2010/02/2010210103114876260.html

och det finns ju lite länkar på Google om det

http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q=baltic+sea+action+summit&meta=&aq=1&oq=Baltic+Sea+Action&fp=76b2f1f97b71ad7a

men jag har helt missat det i Svenska tidningar på webben.

Kollat dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men jag har helt missat det i Svenska tidningar på webben

Missat att Östersjön är smutsig eller att de skall hålla konferensen? Sedan vet jag väl inte om det skulle stämma att Östersjön är världens mest förorenade vatten, där leder troligtvis Asiatiska floder ligan med hästlängder. Visst, Baltikums kuststräcka är väldigt förstörd, men det är nog ändå en överdrift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missat att Östersjön är smutsig eller att de skall hålla konferensen? Sedan vet jag väl inte om det skulle stämma att Östersjön är världens mest förorenade vatten, där leder troligtvis Asiatiska floder ligan med hästlängder. Visst, Baltikums kuststräcka är väldigt förstörd, men det är nog ändå en överdrift.

 

Det finns mycket riktigt floder som är bra mycket smutsigare än Östersjön men i kategorin innanhav är Östersjön det mest nedsmutsade.

 

Insjöar finns det även ett antal hårt åtgångna. Det kan vara allt från att vattnet används på annan plats, att det är förorenat, att det är överfiskat eller invaderat av främmande arter.

 

Egentligen är all strömming som fiskas upp ur Östersjön otjänlig mat pga för höga dioxinhalter exempelvis. Vi lever på ett undantag vad gäller den fisken...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns mycket riktigt floder som är bra mycket smutsigare än Östersjön men i kategorin innanhav är Östersjön det mest nedsmutsade.

 

Insjöar finns det även ett antal hårt åtgångna. Det kan vara allt från att vattnet används på annan plats, att det är förorenat, att det är överfiskat eller invaderat av främmande arter.

 

Egentligen är all strömming som fiskas upp ur Östersjön otjänlig mat pga för höga dioxinhalter exempelvis. Vi lever på ett undantag vad gäller den fisken...

 

Strömmingen ska ju vara mer hotad än vad Sillen är påstås det, men även den vanliga Gäddan, Abboren, och även Gösen kommer det ju varningar för ibland.

För att inte tala om Torsken som nästan inte finns söder om Gotland snart, inte den storlek som var vanlig i början och mitten av 80 -talet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömmingen ska ju vara mer hotad än vad Sillen är påstås det, men även den vanliga Gäddan, Abboren, och även Gösen kommer det ju varningar för ibland.

För att inte tala om Torsken som nästan inte finns söder om Gotland snart, inte den storlek som var vanlig i början och mitten av 80 -talet.

 

Strömming hotad? Inte av utfiskning av vad jag vet. Om det inte vore för dioxinet skulle vi kunna äta den mer än vad vi gör.

 

 

Torsken, därom tvistar de lärda men gott om den finns det inte. Framförallt inte stora individer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strömmingen ska ju vara mer hotad än vad Sillen är påstås det, men även den vanliga Gäddan, Abboren, och även Gösen kommer det ju varningar för ibland.

För att inte tala om Torsken som nästan inte finns söder om Gotland snart, inte den storlek som var vanlig i början och mitten av 80 -talet.

 

Fick höra en intressant lösning av min kusin för någon dag sen.

Kusinen i fråga som utbildar sig till marinbiolog anser att det räcker med några års totalt fiskestopp. Svårt att lösa men skulle vara mycket välgörande för fiskebeståndet.

Lösningen blir att ta i med hårdhandskarna. detta kan ske på flera olika sätt.

 

1) FiskeBåtar större än en viss fotlängd får inte lämna hamnen. (på så vis förhindras utfiske)

2) Svensk och utländsk militär (läs länder kring Östersjön)tar hem sina styrkor från meningslösa krig och sätts in att förhindra tjuvfiske. Kort sagt, går du ut med en för stor båt blir du bombad.

3) I samband med infrastrukturprojekt (fiberkabel, gasledning etc) läggs resurser på på miljösanering i området.

 

Jag erkänner att vissa av sakern kändes något ogenomtänkta men en god grund fanns där i vissa avseenden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick höra en intressant lösning av min kusin för någon dag sen.

Kusinen i fråga som utbildar sig till marinbiolog anser att det räcker med några års totalt fiskestopp. Svårt att lösa men skulle vara mycket välgörande för fiskebeståndet.

Lösningen blir att ta i med hårdhandskarna. detta kan ske på flera olika sätt.

 

1) FiskeBåtar större än en viss fotlängd får inte lämna hamnen. (på så vis förhindras utfiske)

2) Svensk och utländsk militär (läs länder kring Östersjön)tar hem sina styrkor från meningslösa krig och sätts in att förhindra tjuvfiske. Kort sagt, går du ut med en för stor båt blir du bombad.

3) I samband med infrastrukturprojekt (fiberkabel, gasledning etc) läggs resurser på på miljösanering i området.

 

Jag erkänner att vissa av sakern kändes något ogenomtänkta men en god grund fanns där i vissa avseenden.

 

1: Det är en väldigt dyr aktion för staten. De blir i praktiken tvungna att betala uppehället för alla som har med fisknäringen att göra.

2: Tyvärr, nej. Fast det räcker med att bevaka vattnet och hamnarna där det lossas.

3: Tyvärr där med. Man vill inte röra botten mer än nödvändigt. De gifter som finns där kapslas sakta men säkert in i sedimenten och förhoppningsvis stannar de där.

 

Samt tyvärr är fiskepolitiken sådan att om inte Sverige tar upp sin kvot kan i praktiken andra länder gå in och ta upp denna. Alla länder runt Östersjön måste med andra ord komma överens i frågan och det är uppenbart omöjligt.

 

Med det sagt, det vore intressant vad som skulle ske med havet om trålning förbjöds samt om tillförseln av näringssalter minskade. Nu försöker man, genom att freda större områden, få till "barnkammare" för fisk bland annat.

 

En av de viktigaste sakerna att titta på vad gäller fisket, tror jag, är alla bifångster som dras upp. Det är massor med fisk som följer med upp ur djupet som ingen vill ha/de inte får ta upp. Denna fisk dumpas tillbaka, oftast död, till glädje för fiskmåsarna.

 

Komplex fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...