Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Necker100

Lagligt eller inte

Rekommendera Poster

Necker100

Hej. Om man på sin hemsida exempelvis har en tävling, bästa sommarbild, frågesport, bästa dikt, eller dylikt. Man skriver att bästa bild vinner 1000 kr.Men det kostar en slant att skicka in bilden eller vara med i tävlingen, t ex 20 kr.

Är detta legalt ?

Necker100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Monshi

Hej. Om man på sin hemsida exempelvis har en tävling, bästa sommarbild, frågesport, bästa dikt, eller dylikt. Man skriver att bästa bild vinner 1000 kr.Men det kostar en slant att skicka in bilden eller vara med i tävlingen, t ex 20 kr.

Är detta legalt ?

Necker100

Ja så länge du öppet redovisar avgiften samt deklarerar inkomsten korrekt för skattemyndigheten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
fujim

Ja så länge du öppet redovisar avgiften samt deklarerar inkomsten korrekt för skattemyndigheten.

Mitt svar nja. Precis som Monshi säger så är det ok om du gör som han beskriver.

Jag har dock för mig att det finns regler om prissummans storlek i förhållande till inkomst osv. Kolla bland annat lotterilagen. Jag kan vara ute och cykla i det blå men...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Cecilia

Lotterilagen gäller inte i det här fallet eftersom det inte är ett lotteri utan det är nedlagt arbete som ger vinsten. Inkomster och utgifter är skattepliktiga för den som anordnar tävlingen och vinsten är skattepliktig för vinnaren.

Jag flyttar även tråden till "Juridik".

Cecilia, moderator

Redigerad av Cecilia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...