Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med TIF-bild


[SH]

Rekommendera Poster

Long time no see...

 

Har ju inte varit här så mycket på ett tag nu (typ ett par år...), men nu tänkte jag testa ett gammalt favoritforum för att försöka lösa ett problem.

 

 

Vi har fått köpa loss våra bröllopsbilder från studion som tog dem då fotografen och studions tidigare ägare dött. Vi fick bilderna på en DVD och de är i TIF-format och väger ca 10 MB styck. Problemet kommer när jag vill titta på dem, jag har prövat med ett par olika program (IrfanView, Windows egna program, PaintShop Pro + något till) men med samma resultat: Jag får upp bilder med en upplösning på ca 290*190 pixlar och 24-bitars färgdjup.

 

Kan det verkligen stämma att så små bilder väger så mycket? Är det jag ser bara någon form av "preview-bild" och hur ser jag isf den högupplösta bilden? Enligt fotostudion ska bilderna vara högupplösta men jag har ännu inte kontaktat dem för mer hjälp.

 

 

Någon som har ett bra tips? Jag suger på bildbehandling och jag har kört fast...  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att bilder på 290x190 pixlar inte kan ha så stor filstorlek. För att få den maximala filstorleken (bmp) så multiplicerar man pixlarna med färgdjupet delat med 8. Alltså, i ditt fall 290x190x24/8 = 165 300 bytes.

 

Att bilden visas liten kan ha att göra med att TIFF-filen säger att bilden ska ha en viss fysisk storlek i centimeter, och därför ritas den upp med få pixlar för att inte bli för står på skärmen. Fysiska storleken bestäms av något som kallas dpi. Om du minskar dpi så blir bilden större. Har du inga sådana valmöjligheter i de program du använder, prova GIMP:

 

http://www.gimp.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för den inledande hjälpen. Installerade GIMP men blev inte så mycket klokare, när jag öppnar en av bilderna och kollar på "Bildegenskaper" får jag fram följande:

 

Bildpunktsdimensioner: 288 × 192 bildpunkter

Utskriftsstorlek: 101,60 × 67,73 millimeter

Upplösning: 72 x 72 punkter/tum

Färgrymd: RGB-färg

Filstorlek: 10,3 MB

Filtyp: TIFF-bild

Storlek i minne: 664,0 kB

Antal bildpunkter: 55296

Antal lager: 2

 

Lager 1 är en svart fyrkant, stor som en tredjedel av bilden och det andra lagret (Bakgrund) innehåller själva bilden. Är det fel på filerna eller misstolkar jag informationen? Jag är verkligen novis på bildbehandling och vet inte riktigt var jag ska börja nysta. 72 dpi är, vad jag förstått, ingen konstig upplösning.

 

När jag öppnar bilderna får jag dessa två varningar:

"C:\Users\xxx\Desktop\4AFU2443.TIF: wrong data type 1 for "RichTIFFIPTC"; tag "ignored"

"Varning:

Bilden du läser in har 16 bitar per kanal. GIMP kan endast hantera 8 bitar så den blir konverterad åt dig. På grund av konverteringen kommer information att förloras"

 

Det andra meddelandet verkar inte vara så mycket att bry sig om men det första är jag lite frågande inför.

 

 

En annan sak, kan mina problem ha att göra med att bilderna troligen passerat den version av Photoshop för Mac som var aktuell för fem år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...