Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lägga in säkkopia från XP i Windows 7-dator?


Euro

Rekommendera Poster

Hejsan,

 

Har en bärbar dator som sagt upp sig helt och hållet men av någon konstig anledning så gjorde jag en säkerhetskopia på allt förra helgen (har skjutit på det i ca ett år så det var ju tur i oturen att det blev gjort). Nu har jag alltså en fil med säkerhetskopian och har skaffat en ny bärbar med Windows 7, går det på något sätt att "installera" säkerhetskopian på den nya datorn? Har letat runt lite och hittat att man kan köra "filöverföring" men det funkar ju inte här eftersom den gamla datorn är skrot.

 

Någon som har nått bra tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

 

Har en bärbar dator som sagt upp sig helt och hållet men av någon konstig anledning så gjorde jag en säkerhetskopia på allt förra helgen (har skjutit på det i ca ett år så det var ju tur i oturen att det blev gjort). Nu har jag alltså en fil med säkerhetskopian och har skaffat en ny bärbar med Windows 7, går det på något sätt att "installera" säkerhetskopian på den nya datorn? Har letat runt lite och hittat att man kan köra "filöverföring" men det funkar ju inte här eftersom den gamla datorn är skrot.

 

Någon som har nått bra tips?

 

 

Om du använt windows egna säkerhetskopiering så snvänder du den funktionen även på den nya datorn fastän du väljer då att återställa säkerhetskopia gjord på en annan dator, hur det ser ut w7 vet jag inte men i vista finns ju funktionen under start - tillbehör - systemverktyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Jag tycker att det borde ju funka att göra på detta sätt men vet någon hur det funkar med tex. e-posten? Har haft olika identiteter med egna e-postadresser som jag smidigt har växlat mellan, finns det liknande i Windows 7? Vet iofs inte alls hur e-posten funkar där men i Vista (Windows mail) så var ju den funktionen borttagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren.

 

Jag tycker att det borde ju funka att göra på detta sätt men vet någon hur det funkar med tex. e-posten? Har haft olika identiteter med egna e-postadresser som jag smidigt har växlat mellan, finns det liknande i Windows 7? Vet iofs inte alls hur e-posten funkar där men i Vista (Windows mail) så var ju den funktionen borttagen.

 

Menar du flera epostkonton på olika domäner? I så fall så finns ju den funktionen. Eller menar du olika användare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att i Outlook Express kan man skapa flera olika "identiteter" som man enkelt kan växla emellan och varje identitet har sitt egna e-postkonto med vilken domän som helst.

 

Det kanske är i fel tråd men förut så hade jag XP/OE på min hemdator där varje familjemedlem kunde ha sin egen e-post i samma OE och bara växla "identitet". När vi sedan skaffade en Vista med Windows Mail så fanns inte den funktionen längre utan då fick man ha varsit "datorkonto" att växla mellan och där använda sitt egna Windows Mail. Jag kom aldrig på nåt bättre sätt att lösa det på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet iofs inte alls hur e-posten funkar där men i Vista (Windows mail) så var ju den funktionen borttagen.

Windows 7 har ingen e-postklient som standard, utan du måste själv ladda ner och installera Windows Live Mail som är motsvarande Windows Mail i Vista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag menar att i Outlook Express kan man skapa flera olika "identiteter" som man enkelt kan växla emellan och varje identitet har sitt egna e-postkonto med vilken domän som helst.

 

 

Ok smile.gif visste inte riktigt var du syftade på, för jag har ett antal olika epostkonton som jag bara sorterar så att de anländer i respektive mapp. Men skulle tro att i windows 7 får du nog göra som i vista med användarbyte OM inte någon annan vet om nåt bättre?? Eller så kan du ju köpa ms outlook.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Det är inte min dator det gäller utan min pappas som tyvärr är i andra änden av landet och jag har försökt hjälpa honom på distans men det har väl inte gått nåt vidare, han är inte så haj på det här med datorer.

 

Han köpte en ny dator av den lokala handlarn som skulle hjälpa till att installera säkerhetskopian men ha säger att det inte gick att göra det rakt av utan ha fått lägga allt från säkkopian i en mapp och sen föra över det som behövs i den nya datorn. Jag förstod inte riktigt när han förklarade men han verkade veta vad han snackade om så vi får väl hoppas att det går bra.

 

När det gäller e-posten så sa han att han lagt in de olika kontona (pappa hade fyra olika identiteter med varsitt konto i den gamla datorn) men att det inte gick att föra över de gamla mejlen till de nya datorn för det var inte samma filformat eller nåt sånt. Tyvärr så hade jag inte säkerhetskopierat (exporterat) mejlen för sig utan tog bara en "stor" säkerhetskopiering för allt på datorn. Någon som det om det på något sätt går att få tag på de gamla mejlen från säkerhetskopian och helst kunnalägga in de i det nya e-postprogrammet "Windows Live Mail"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När det gäller e-posten så sa han att han lagt in de olika kontona (pappa hade fyra olika identiteter med varsitt konto i den gamla datorn) men att det inte gick att föra över de gamla mejlen till de nya datorn för det var inte samma filformat eller nåt sånt. Tyvärr så hade jag inte säkerhetskopierat (exporterat) mejlen för sig utan tog bara en "stor" säkerhetskopiering för allt på datorn. Någon som det om det på något sätt går att få tag på de gamla mejlen från säkerhetskopian och helst kunnalägga in de i det nya e-postprogrammet "Windows Live Mail"?

 

 

Hej, mig veterligen så går det inte att importera mailen (meddelanden) från en säkerhetskopia utan måste göras i mailprogrammet (exportera först på den gamla).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, mig veterligen så går det inte att importera mailen (meddelanden) från en säkerhetskopia utan måste göras i mailprogrammet (exportera först på den gamla).

 

 

Jag misstänkte det men problemet är ju då att den ganla datorn är stendöd...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag misstänkte det men problemet är ju då att den ganla datorn är stendöd...

 

 

Går inte att starta alls? Inte ens med skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...