Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Falsk IT Service


DAL30

Rekommendera Poster

Jag mottog idag 2010-02-09 kl. 12.08 ett falsk mejl med följande text:

IT Service

Du har överskridit gränsen på brevlådan hos era WEBCTSERVICE / administratör, och du kommer att ha problem med att skicka och ta emot e-post tills du Validate. För att förhindra detta, klicka på länken nedan för att återställa ditt konto.

Clickhere:

Underlåtenhet att göra detta kommer att innebära begränsad tillgång till din brevlåda Varning! Skicka inte ditt användarnamn och lösenord via e-post.

Hälsningar,

IT Service

Systemadministratör

 

Jag anser, att innehållet antyder en handling, som kan vara skadlig för datorinnehavaren.

Jag kan vidarebefordra detta mejl till E-Forum, om detta vore önskvärt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver vart länken går så kan jag se om det går att få den webbplatsen registrerad som phising-sida.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skriver vart länken går så kan jag se om det går att få den webbplatsen registrerad som phising-sida.

 

Länken går till:

From: "Schulhof, Louise Platt" <laps@pitt.edu>

To: "itservice@telia.com" <itservice@telia.com>

 

Jag bifogar Meddelande-sidan från E-posten!

SPAM från itservice.doc

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, jag ska se vad jag kan göra.

 

Avsändaradressen är normalt falsk i spam så den är inte intressant. Det som är intressant är vilken webbsida man skulle gå till och det framgår av din bilaga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Telia är nämnt i mejlet även om det nu är som Till-adress så skulle du kunna meddela Telia, se tråden //eforum.idg.se/topic/216436-kara-telia-och-alla-e-postkapare/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Telia är nämnt i mejlet även om det nu är som Till-adress så skulle du kunna meddela Telia, se tråden //eforum.idg.se/topic/216436-kara-telia-och-alla-e-postkapare/

 

Tack Cecilia!

Jag skall skicka E-post-meddelandet till Telia.

Du får en poäng för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp, Cecilia!

 

Jag skickade ett mejl till Telia Abuse och bifogade Meddelandesidan till Spammet.

Jag fick då följande svar från Telia:

- - -

Hej!

Detta är ytterligare ett exempel på de bluffmail som cirkulerar där bedragare försöker lura till sig inloggningsuppgifter för våra kunders e-postkonton.

Det är svårt att helt stoppa den här typen av bluffmail. Telia vidtar åtgärder genom att tex. spärra möjligheten att skicka svar till de mail vi har fått kännedom om.

Med vänlig hälsning

Telia Abuse Team

- - - -

Man vet inte om detta kan leda till en viss begränsning av Spam-eländet.

Hälsning!

 

PS. Passar på att berömma utformningen av eforum-sidan!

Den är verkligen trevlig att använda!

Särskilda hälsningar och TACK till "designern" och utformaren!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu verkar update-account854.9hz.com ha slutat fungera enligt phishtank och det är ju bra :)

 

Roligt att du är nöjd med nya forumutseendet :) men jag har inte varit inblandad i design och utformning så skriv gärna ett inlägg i "Diskutera Eforum" så att IDG ser det. Där finns t ex en tråd som heter "Nya Eforum är riktigt bra" om du föredrar att hänga på en befintlig tråd i stället för att skapa en ny.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...