Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pentax eller Nikon


Gulpa

Rekommendera Poster

Hejsan!

Vet inte vilket märke av pentax eller nikon jag skall välja, har tittat väldigt mycket på nikon d5000.

Lite synpunker om vad ni tycker? varför skall man välja pentax respektive nikon.

Snälla har någon lust att ge mig lite synpunkter?

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle definitivt valt Nikon.

Jag har bara fotot som en del av min hobby men har under alla år används nikons produkter och min uppfattning är att det finns två märken som slåss om första platsen.

Canon och Nikon.

 

Då man är ute och fotograferar och träffar andra fotografer så brukar man ju kolla vad de använder för produkter och absolut vanligast är just nikon & canon.

 

Jag kan tipsa dig om http://www.fotosidan.se/ där finns ju oftast recensioner från användare och detta tycker jag säger mer många gånger än de tester som tidningar och magazin gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står valet mellan Nikon och Pentax ska du alla gånger välja Nikon. Traditionellt brukar valet stå mellan Canon och Nikon och då tycker jag att smaken får avgöra, de är lika duktiga kameratillverkare. Själv fotar jag med Nikon system och Canon kompakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Nikon föredrar jag. Har känt på en del Canon (systemkameror), men tycker att dom är i minsta laget. Knappt något att hålla i. Nu har inte jag särskilt stora händer, men ändå. Känns som om jag när som helst ska tappa kameran. Kanske proffsmodellerna är större. Vem har råd med en sådan om man inte har foto som jobb?

 

Nikon är stora och rejäla som systemkameror. Till sist är det smaken som avgör. :)

 

Angående Pentax är dom också gamla arbetshästar. Har två manuella Pentax systemkameror hemma. Tror att modellerna har över 20 år på nacken. Fungerar ännu, men använder inte dom. Kör digitalt idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du "några" kronor över, så skulle jag ha valt Nikon, även om jag inte är någon Nikon-fan, och även om Pentax också har funnits länge på marknaden och är erkänt bra, så når den inte riktigt upp till Nikon-nivån, annars är jag en Canon-fan sedan många år.

Ofta är det väl så också att Pentax är något billigare, men jag tycker att en Nikon är lite säkrare kvalitetsmässigt, finns ju också en stor mängd objektiv att använda, du kan ju faktiskt i princip använda alla objektiv, även dom som proffsen använder.

Visst är det säkert så med Pentax också, men ändå.

 

Det bästa är väl att ge dig ut i butiken och känna på dom, be att få testa också, i slutändan är det ju du som ska tycka kameran känns skön i handen och vara för dig lätt att använda med menyer och allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, köper du en Nikon kan du gott nöja dig med kitobjektivet om du är nybörjare. Däremot skulle jag välja bort Canons kitobjektiv och köpa kamerahus och ett lite dyrare obektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till, köper du en Nikon kan du gott nöja dig med kitobjektivet om du är nybörjare. Däremot skulle jag välja bort Canons kitobjektiv och köpa kamerahus och ett lite dyrare obektiv.

 

Är man nybörjare, så räcker Canons kitobjektiv alldeles utmärkt, det är ju trots allt utvalt att fungera tillsammans med kameran, men är några kronor billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag skulle i alla lägen välja en nikon och av många anledning, men jag tänker inte diskutera det.

 

Min fråga är: Är du över huvud taget inreserad av den vinklings-bara skärmen , och om du inte är det titta en stund på d90 det är en mycket bättre kamera men kostar också lite mer.

 

Jag har testad både d5000 och d90 och mitt val var enkelt d90.

men om du är intresserad av den i viss mån vinklings-bara skärmen så välj d90.

 

hoppas du blir nöjd med din kamera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Har själv en D5000 med kitobjektivet 18 - 105 och är mycket nöjd. Just den vinklingsbara skärmen har ju inneburit möjlighet att fotografera ur jobbiga vinklar och över folkmassor. För min del var skärmen på D5000 ett mycket större plus än de "små" svagheter den har i jämförelse med D90, och för mig ett självklart val. Kolla gärna in några utav de marknära bilderna på min hemsida som hade varit knepiga att komponera utan en vinklingsbar skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej allihopa!

 

Troligen Gulpa har redan för länge sedan bestämt sig vilken kamera skall inhandlas, men hans(hennes?) fråga dyker upp rätt ofta. Vilken kamera ska jag välja?! De flesta svaren var baserade på erfarenheter från ert eget kameraköp och troligen baseras därmed på eran behov av en kamera. De flesta digitala systemkameror är minst sagt duktiga idag, de har nästan identiska funktioner och kvaliteten på bilder skiljer sig inte nämnvärt (självklart pratar jag om kameror i samma prisklass!) Så valet styrs av andra faktorer såsom:

 

-Vilken nivå jag befinner mig inom fotografin

-Hur höga mina kvalitetskrav (på bilden!!!) är

-Hur stora bilder vill jag trycka ut från mina foton

-Har du använt tidigare ett kameramärke som du förlitar dig på i fortsättningen med

-Hur ofta fotar jag/hur många bilder jag tar (om dan, i veckan, under en månad)

-Vill jag sätta ribban högre med tiden

-Vad är det (vilka motiv) jag vill fotografera

-Vilken kamera av dem jag funderar på att köpa som känns bra i praktiken (sitter som gjuten i min hand?

är reglagen bekväma? menysystemet är begripligt? kommer jag lätt åt funktionerna, som jag använder

oftast?)

-Hur min budget ser ut innan kameraköpet

-Kommer min budget att bli större med tiden/kommer jag att få intäkter med min kamera

 

De här frågorna måste var och en besvara själv.

 

I flesta fall blir kameraköpet en kompromiss, bortsett ifrån att du har en AMEX kort med obegränsad kredit.

 

Vi tar ett exempel: Jag har 10tusen för kameraköpet och därmed basta! Jag är en amatörfotograf, men har en lång erfarenhet av att göra bilder med kompaktkameror, som jag har använt hittills. Nu har jag fått mersmak av foto. Utövar extremsports (vi säger att jag är en klättrare) och vill fota mina kompisar medan vi klättrar. Alla säger att jag är duktig och har gjort bra bilder. Några av dem har skickats in till "Bergklättrar-magasin" och dem har blivit publicerade. Jag skulle kunna sälja fler bilder om jag har högre upplösning på bilderna! Kanske kan jag t.o.m. livnära mig av mina hobby och jag leker med tanken att satsa på det i framtiden!

 

Jag behöver en slagtålig kamerahus, troligen av metall (jag ska ju klättra med det!) som är dammskyddat och tål till en viss del väta (klättrar inte i regn, men man kan överraskas av det på vägen upp). Det skall väga minimalt! Jag kommer att använda kameran i bra ljusförhållanden (klättrar inte på natten). För mina kompisar ger jag bilder i storleken högst 15x20, men om jag vill sälja dem måste jag har bra upplösning, typ XXMpix! Objektivet kan vara en vidvinkelzoom (jag klättrar ju själv och följer därmed motivet från ett relativt kort avstånd. Det skulle vara av stor vikt att jag kan hantera kameran kanske t.o.m. med ena handen (inga kameror där man måste hålla ner 3 knappar samtidigt att välja en funktion som kan komma i tal! Ev. har drömkameran användar-definierade knappar/reglage?) Jag kommer att använda min kamera flitigt och under svåra förhållanden!

 

Jag väljer ut alla kameror under 10tusen (priset inkl. vidvinkezoomen som är liten och lätt) och sållar bort dem, som inte har den önskade upplösningen. Har jag tur, finns det med ett antal, som har metall kamerahus och sägs vara dammskyddat och upplöses inte av 4 droppar regn. Kanske det med vikningsbar skärm är trotts allt inte så dumt i mitt fall!

Jag har en stram budget (mer kan jag inte avvara för ögonblicket) och inser mina begränsningar. Troligen kommer min blivande kamera inte att vara av märket Nikon/Canon (om man har hittills hållit sig stenhårt till sin önskelista! Nu kommer kompromissen! Vill jag ha ett system, som jag kan växa med (måste skaffa mer pengar!) eller köper jag ngt som uppfyller mina krav just nu. Jag ska ta förfärligt många foton med det, varav jag säljer en drös med bilder och låter kameran tjäna in de pengarna som jag ska byta upp mig med. Kanske under tiden kommer jag på det att det är inte alls foto, utan kärnfysik jag vill syssla med och bli rik på!

 

Ursäkta att jag har babblat så mycket (och har sagt så litet)!

Kontentan av allt är, att man måste utgå från sina egna behov och låta sig inte frestas av att det finns bättre kameror (det finns det alltid!) att köpa!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...