Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av nätaggregat


Freddi10

Rekommendera Poster

Jag har letat efter vilken som nr1 men kan inte hitta nånstans vilken ordning de ska vara.

Har fattat att det är ett Intel 945P Express moderkort men hittar ingen layout på kortet.

Ska testa utan grafikkort och mus snart.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken svart skall jag bygla den gröna med, finns flera??

 

//Freddi

 

Vilken svart som helst. Se även länkarna 20pin resp.24pin jag lagt till

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20pin


24 pin

Det är väl i så fall att koppla bort nätaggregatets anslutningar och bygla grön och svart på långa kopplingslisten-

+5V/20A +3,3V/15A +5Vsb/2A +12Va/17A +12Vb/10A -12V/0,8A är någon som anger för aggregatet på ett annat forum-

 

Avviker någon spänning markant är nog aggregatet trasigt,men korrekta värden är ingen garanti att aggregatet klarar belastning.

 

LARSAS

 

sb i 5Vsb betyder standby och används för att starta datorn i ett visst tillstånd.

 

 

Nu har jag mätt på alla i kontakten och det verkar vara OK +/- 0,1V.

Tillbaka på ruta 1 igen.:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett grafikkort haft separatmatning innan och man sätter i ett som tar kraft från moderkortet, där är ingen bygling eller så man skall ta bort eller skifta??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

där är ingen bygling eller så man skall ta bort eller skifta??

 

Inte vad jag känner till.

 

Aggregatet ger tydligen rätt utspännigar på alla anslutningar.

 

Är det fortfarande så att datorn startar men utan bild .(Se ditt inlägg 12feb 14:20)Står den månne och stampar vid inloggningen?

 

Om man trycker F8 upprepade ggr vid starten får man möjlighet att välja felsäkert läge eller ännu hellre VGA läge?I så fall kan man nog avinstallera det gamla kortet i kontrollpanelen och sedan installera det nya grafikkortet.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märkte nu att tangentbordet inte heller tänder upp så jag kan inte trycka F8.

Testat men inget händer.

Tangentbordet går via usb.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tangentbordet går via usb.

 

USB tangentbord kan behöva aktiveras i BIOS för att fungera i BIOS.Bioset blev ju "nollat" när batteriet byttes

 

Troligen skulle ett PS2 anslutet tangentbord fungera i Bioset.Frågan är om det är värt besväret att låna ett tangentbord .Jag hade nog själv testat.

 

Få se om någon annan har någon ide.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då har jag hittat ett tangentbord med ps2 kontakt och testat med samma resultat som innan.

Bara fläkten på processorn som startar!!:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det nu är Moderkortet eller processorn som är kasst, vilket vet jag inte.

Om man nu skall köpa nytt av ex. båda vad rekommenderas då??

 

Det som finns nu är ett moderkort som är:

 

Moderkort

Kretstyp: Intel 945P Express

 

Databusshastighet: 800 MHz

 

 

 

 

Och en processor:

Processor

Typ: Intel Pentium 4 660 / 3.6 GHz

 

Något som rekommenderas, ev. något likvärdigt uppgraderings paket eller nåt.

 

Tacksam för hjälp.

 

Mvh.Freddi

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Efter många om och men så blev det så här.

Nytt nätaggregat då jag plockade isär det gamla och hittade minst 3 kondensatorer som var kassa.

Det blev även nytt moderkort,processor och minnen.

Grafikkort hade jag köpt innan.

 

Nu har det dykt upp annat problem dock.

När jag startar datorn som vanligt så kommer jag till att windows börjar laddas och sen startar datorn om.

2:a gången den startar om så dyker menyn upp där jag kan välja felsäkert läge och där funkar det att starta.

 

Finns det nått man kan göra åt detta??

Det är ju en Hp data med förinstallerade program och jag skulle vilja behålla dessa.

Någon som kan hjälpa mig med detta??

 

//Freddi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara lite klurigt att få igång en Windows-installation när moderkortet har bytts ut eftersom de installerade drivrutinerna inte stämmer med hårdvaran längre. I felsäkert läge kan du pröva med att avinstallera en massa drivrutiner som hör ihop med moderkortet i Enhetshanteraren. Starta om och installera nya med hjälp av moderkorts-CDn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittar inte direkt några drivrutiner för det gamla moderkortet.

Jag har lyckats installera de nya drivrutinerna i felsäkert läge, men när jag startar om datorn så blir det som innan, och när jag igen startar i felsäkert läge igen så vill datorn att jag startar om igen så att de nya rutinerna kan slutföras på installationen.

Så då är man tillbaka på ruta 1 igen.

Hmm,:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det måste ju ha funnit drivrutiner för processor, nätverkskort och olika styrenheter när det fungerade med det gamla moderkortet. Men som sagt det är svårt att byta moderkort utan att installera om. En reparationsinstallation av Windows kan också fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade och göra en återställning, men det skulle jag aldrig gjort.

Då detta var gjort och datorn startade om stog det nått på hollänska med att jag skulle starta om datorn med "ctrl alt delete" hela tiden.:angry:

Så jag blev trött på detta strul, så jag handlade en ny HD och installerade windows på den och nu funkar det.:D

 

Jag har nu en ny fråga:

Det finns en lös tagbar HD i mitt gamla skal och nu undrar jag lite var man kopplar på den på moderkortet??

Blir inte riktigt överens med instruktionerna till kortet.

Det är en flatkontakt med 5 hål i.

 

//Freddi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det är ingen sata utan typ en sån kontakt som man har mellan en front usbn och moderkortet.

Kanske dålig förklaring, hoppas att det hjälper nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen tagit bort allt från hårddisken, så det inte är någon sorts adapter kvar? För själva hårddisken brukar ju alltid antingen ha SATA-anslutning eller PATA-anslutning, vilket är en ca 5 cm bred flatkabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt hur jag ska beskriva den mer,hmm.

Men det är en löstagbar Hd och när man tar bort Hd:n så är ytterskalet kvar typ en dockningsstation.

Och från den går kabeln som ett flatstift med 5 hål.:blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns där någon etikett med tillverkare och hårddiskmodell på själva hårddisken?

Har du någon möjlighet att ta ett foto av hårddisken och bifoga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...