Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Byte av nätaggregat


Freddi10

Rekommendera Poster

Jag har en Hp som är lite över 3år och jag misstänker att nätaggregatet har gått sönder.

Nätaggregatet är ett Liteon PE6401-08HP på 400W.

Jag undrar nu vad man kan ersätta detta aggregat med??

Eventuellt något som är på lite mer W kanske?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för symptom?

Det kan ju vara bra om du kan pröva med ett annat nätaggregat för att vara säker.

 

Corsair gör nätaggregat av bra kvalitet:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=436#rparams=k=s49177305

 

Men att beteckningen på ditt nuvarande slutar på HP betyder nog att det är någon specialprodukt för just HP och det kan innebära att det är något special med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dottern skulle installera ett spel och datorn skulle starta om, den släckte ner men sen startade den inte igen.

När jag tar bort sladden så den gröna lampan på baksidan av aggregatet slocknar och man provar att starta upp den igen så bara blinkar den till.

Jag har läst att det är andra som också har haft problem med likadana aggregat men inte hittat vad de har bytat ut det mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde att det var nätagregatet, men så var inte fallet.

Testade med att koppla bort del efter del och kom fram till att det var mitt grafikkort som lagt av!!!:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra :thumbsup: att du har hittat anledningen i alla fall, för sådana där fel kan vara besvärliga att hitta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu skaffat ett nytt grafikkort, Asus Geforce GT220, hade ett Geforrce 7800GTX innan och de i butiken sa att det skulle funka.

Satte i detta startade datorn den startar men jag får ingen bild/signal till skärmen.

Provade att kolla lite om detta här på forumet och hittade nån med att batteriet på moderkortet kunde vara slut.

Kollade det och det var naturligtvis slut, bytte även detta men har samma fenomen.

 

Jag har kollat så långt att både dvd-spelaren och Brännaren blikar som vanligt vid uppstart och att även Hd-startar.

Men sen vet händer inte mer!!:(

 

Några fler tips ???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kommit ihåg att ansluta en extra strömkabel till grafikkortet (om det nu ska ha någon, läs noga bruksanvisningen)?

Fått ner kortet ordentligt i kontakten?

Står det något om hur mycket ström på 12 V och/eller effekt som kortet behöver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ett kort utan extra matning och jag kan inte hittat nånstans hur mycket det tar, men enligt butiken skall ett 400W aggregat klara detta kortet.

Ja jag har fått ner kortet helt.

 

Kan det vara så att aggregatet börjar bli slitet också så att det inte orkar med??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det kan vara så att nätaggregatet inte längre orkar prestera några 400 W längre. Men det förekommer också att kort är trasiga redan vid leverans så man kan inte vara säker på att det är orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, fläkten på grafikkortet startar så spänning får kortet.

Har även testat skärmen på en annan dator och den funkar.

Man blir så trött när teknik strular!!:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten behöver inte mycket innan den börjar snurra så det säger nog inte så mycket. Om nätaggregatet ligger precis på gränsen så kan det ju hjälpa att ta bort hårddisk och CD/DVD-enhet, liksom bara ha en minnessticka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nu provat allt det du föreslagit med samma resultat som innan.

 

Vet inte om det ska vara så, men fläkten på moderkortet går på hög varv direkt.

Jag har 2 lampor på framsidan 1 blå (lyser hela tiden när jag startar) och en gul (som tänder upp en liten stund och sen slocknar), misstänker att det är den som indikerar när Hd:n jobbar.

 

Vet inte om denna infon hjälper nåt??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fläkten på moderkortet brukar nog gå på högvarv tills BIOS startar och kan börja reglera den. Lysdiodernas beteende verkar också normalt för en dator med en processor som inte börjar köra.

 

Hur konstaterade du förut att det var grafikkortet som hade gått sönder?

Det kanske är något mer som är trasigt, t ex något på moderkortet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antog att det var grafikkortet, för när jag kopplade in det så blinkade bara till och när jag tog bort det så gick datorn igång.

 

Men det verkar som den låser sig på nått sätt efter att datorn startat upp dvdn,brännaren,hd:n som går igång, men sen går det inte vidare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När BIOS startar så brukar lysdioderna på tangentbordet blinka till och oftast ett litet pip. Händer något av det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det likadant om du tar bort allt utom nätaggregat, moderkort med processor och en minnessticka?

I så fall ligger felet i någon av de delarna. Det är svårt att felsöka dem utan att hålla på med utbyte av dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har kanske tillgång till en multimeter(mätte väl batteriet).Kanske ide att mäta åtminstone 5 och 12v på kontakten för pata diskar.Aggregatet har väl dumt nog två st 12 volts matningar 10 resp 17A ,hur de nu är fördelade vet jag inte så mät på fler ställen.Moderkortets matning är klart intressant då den troligen i ditt fall försörjer grafikkortet.

 

Kopplar man ur anslutnigarna och byglar någon svart och den gröna kabel på långa 20 el 24 stiftlisten.så kan man mäta alla spänningar under "tomgång".

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det likadant om du tar bort allt utom nätaggregat, moderkort med processor och en minnessticka?

I så fall ligger felet i någon av de delarna. Det är svårt att felsöka dem utan att hålla på med utbyte av dem.

 

Ja jag har testat detta och det blir samma resultat.

Får väl prova igen.

Kan det vara något med biosen??

Chansar på vad som helst snart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Du har kanske tillgång till en multimeter(mätte väl batteriet).Kanske ide att mäta åtminstone 5 och 12v på kontakten för pata diskar.Aggregatet har väl dumt nog två st 12 volts matningar 10 resp 17A ,hur de nu är fördelade vet jag inte så mät på fler ställen.Moderkortets matning är klart intressant då den troligen i ditt fall försörjer grafikkortet.

 

Kopplar man ur anslutnigarna och byglar någon svart och den gröna kabel på långa 20 el 24 stiftlisten.så kan man mäta alla spänningar under "tomgång".

 

LARSAS

 

Jag har mätt nu på flera ställen och 12v matningarna visar 12,1V och 5V matningarna visar 4,9V.

Vet inte var jag kan mäta mer.

 

//Freddi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har testat detta och det blir samma resultat.

Får väl prova igen.

Kan det vara något med biosen??

Chansar på vad som helst snart.

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20pin


Vet inte var jag kan mäta mer.

24 pin

Det är väl i så fall att koppla bort nätaggregatets anslutningar och bygla grön och svart på långa kopplingslisten-

+5V/20A +3,3V/15A +5Vsb/2A +12Va/17A +12Vb/10A -12V/0,8A är någon som anger för aggregatet på ett annat forum-

 

Avviker någon spänning markant är nog aggregatet trasigt,men korrekta värden är ingen garanti att aggregatet klarar belastning.

 

LARSAS

 

sb i 5Vsb betyder standby och används för att starta datorn i ett visst tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg...2.2524/1.123739

 

De ser hela och fina ut.

Har testat att koppla bort allt utom moderkort+grafikkort och bara haft ett minne dit satt.

Jag har testat med alla 4 olika minnen men med samma resultat som innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

20pin


24 pin

Det är väl i så fall att koppla bort nätaggregatets anslutningar och bygla grön och svart på långa kopplingslisten-

+5V/20A +3,3V/15A +5Vsb/2A +12Va/17A +12Vb/10A -12V/0,8A är någon som anger för aggregatet på ett annat forum-

 

Avviker någon spänning markant är nog aggregatet trasigt,men korrekta värden är ingen garanti att aggregatet klarar belastning.

 

LARSAS

 

sb i 5Vsb betyder standby och används för att starta datorn i ett visst tillstånd.

 

Vilken svart skall jag bygla den gröna med, finns flera??

 

//Freddi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De ser hela och fina ut.

Har testat att koppla bort allt utom moderkort+grafikkort och bara haft ett minne dit satt.

Jag har testat med alla 4 olika minnen men med samma resultat som innan.

Minnet sitter väl i den plats som ska användas när man bara har ett minne?

Ta bort grafikkortet också, liksom musen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...