Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Stoppa Windows Mail från att vara standardprogram

Ivenblixt

Recommended Posts

Jag har provat detta i ett annat forum utan att få svar. Provar här också så kanske det finns mer kunskap...

Outlook har krånglat för mig en tid nu. Det är segt och "(svarar inte)" kommer upp varje gång man ska göra något mer än att bara förhandsvisa ett mail (som också tar en bra stund att göra). Av den anledningen tänkte jag prova Windows Mail istället då jag endast använder Outlooks mailfunktion och inte kalender osv. Det visade sig då såklart att jag bara kan ta emot mail, men inte skicka i WM. Detta pga att det inte stödjer exchange-mail. Alternativet att allt går väldigt segt var helt plötsligt det bättre alternativet...

Problemet: Windows Mail blev då satt som "standardprogram för e-posthantering" och plockade över hela min mailkorg ifrån exchangeservern. Nu när jag vill ha tillbaka Outlook som standardprogram och alla mail till exchangeservern så får jag inte till det! Under "verktyg->alternativ->allmänt" så finns två rutor. "Det här programmet är är standardhanterare för e-post" [Ange som standard] och "Det här programmet är standardhanterare för diskussionsgrupper" [Ange som standard]

Problemet är att dom rutorna är sådär ljusgrå som innebär att man inte kan trycka, och jag har ingen aning om vad jag skall göra! Det är så sjukt jobbigt att sitta och klippa och klistra mailkonversationer ifrån WM till Outlook för att kunna svara...

Problemet: Windows Mail blev då satt som "standardprogram för e-posthantering" och plockade över hela min mailkorg ifrån exchangeservern.

Välkommen till forumet!

Kontrollpanelen (klassisk vy) -> Standardprogram -> Ange ett standardprogram. Markera Microsoft Office Outlook. Om det inte har alla standardvärden, klicka på "Ange det här programmet som standardprogram". Detta borde lösa ditt problem.

Välkommen till forumet!

Kontrollpanelen (klassisk vy) -> Standardprogram -> Ange ett standardprogram. Markera Microsoft Office Outlook. Om det inte har alla standardvärden, klicka på "Ange det här programmet som standardprogram". Detta borde lösa ditt problem.

Jag blev SÅÅÅÅ glad när jag läste det här. "Kan det vara så enkelt!" tänkte jag. Det kunde det inte...

Jag har angett Outlook som standardprogram. "Programmet har alla standardvärden" står det nu när man klickar på Outlook. Det gjorde det inte förut. När jag klickar på Windows Mail så står det "Prigrammet har 1 av 3 standardvärden". Om man då går in på de inställningarna så ser man att det har förvalt ".eml" vilket väl är ett Windows Mail-format? Det går i alla fall inte att välja bort det...

Jag har startat om datorn och provat att skicka mail till mig själv och WM tar över det direkt (om det är igång).

Några fler idéer?

Nu verkar jag ha lyckats i alla fall. Jag bytte till en felaktig mailserveradress så att den inte vet vart den ska hämta mailen, och nu håller jag på med exporten som verkar funka. Det var ju i alla fall en lösning på problemet, även om den var lite egen...

Jag blev SÅÅÅÅ glad när jag läste det här. "Kan det vara så enkelt!" tänkte jag. Det kunde det inte...

Jag har angett Outlook som standardprogram. "Programmet har alla standardvärden" står det nu när man klickar på Outlook. Det gjorde det inte förut. När jag klickar på Windows Mail så står det "Prigrammet har 1 av 3 standardvärden". Om man då går in på de inställningarna så ser man att det har förvalt ".eml" vilket väl är ett Windows Mail-format? Det går i alla fall inte att välja bort det...

Jag har startat om datorn och provat att skicka mail till mig själv och WM tar över det direkt (om det är igång).

Några fler idéer?

Att en viss e-postklient ej är standardprogram innebär ju inte att det programmet inte gör sitt jobb när den är igång.

(många inte blev det)

Vad man avser med standardprogram i detta fall kan ju ex. vara om du på en websida klickar på en länk av typen mailto:namn... så ska ett visst program starta.

Att en viss e-postklient ej är standardprogram innebär ju inte att det programmet inte gör sitt jobb när den är igång.

(många inte blev det)

Vad man avser med standardprogram i detta fall kan ju ex. vara om du på en websida klickar på en länk av typen mailto:namn... så ska ett visst program starta.

Ja, så kan det ju såklart vara, men hur skulle man då egentligen göra i detta läge?

Ja, så kan det ju såklart vara, men hur skulle man då egentligen göra i detta läge?

Jag har kanske inte riktigt greppat ditt problem?

Om du inte vill att Windows mail ska hämta din e-post så varför då starta det programmet? Eller varför ha kvar kontoinställningarna i det?

Eller är det så spm jag var inne på att du vill ha kontroll på vilket program som ska starta när du klickar på en e-postlänk?

Jag har kanske inte riktigt greppat ditt problem?

Om du inte vill att Windows mail ska hämta din e-post så varför då starta det programmet? Eller varför ha kvar kontoinställningarna i det?

Eller är det så spm jag var inne på att du vill ha kontroll på vilket program som ska starta när du klickar på en e-postlänk?

Problemet har varit ett moment 22. Jag måste ha programmet igång för att kunna göra en export på min inkorg tillbaka till Outlook, men om programmet är igång så plockar det in hela min inkorg ifrån Outlook. Det löste sig ju bra när jag bytte till en felaktig kontoinställning. Men dettänkte jag inte på att göra först. Känns inte heller som att man ska behöva göra så. Borde ju såklart gå att få WM att låta bli att importera varje nytt mail (och gammalt) ifrån Outlook (eller mer korrekt uttryckt, från exchange servern då jag egentligen inte har mailen på min dator utan på servern).

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...