Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur kan jag gå in på BIOS


lalito

Rekommendera Poster

hej

 

Jag har en gammal toshiba tecra 8000. Jag vill installera OS win xp , men jag kommer inte till bios när jag startar den och trycker på f2,,jag kan inte heler boota med f12 tangent.

 

Kan man på nåt sätt få datorn att starta med win xp CD-skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

hej

 

Jag har en gammal toshiba tecra 8000. Jag vill installera OS win xp , men jag kommer inte till bios när jag startar den och trycker på f2,,jag kan inte heler boota med f12 tangent.

 

Kan man på nåt sätt få datorn att starta med win xp CD-skivan.

 

Har du provat att stoppa in CD-skivan och sett om datorn bootar på skivan utan ändringar i BIOS?

 

Min bärbara var nämligen förinställd på att boota från CD/DVD, och jag ändrade då så att hårddisken låg först i bootordningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att stoppa in CD-skivan och sett om datorn bootar på skivan utan ändringar i BIOS?

 

Min bärbara var nämligen förinställd på att boota från CD/DVD, och jag ändrade då så att hårddisken låg först i bootordningen.

 

skall testa det,,kan man installera win från skivans setup fil

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall testa det,,kan man installera win från skivans setup fil

 

 

Om du kan boota från cd så startas installationen automatiskt, så svar ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kan boota från cd så startas installationen automatiskt, så svar ja.

 

ok tack

 

Nu hållerjag på att installera win,,men kommer hårddisken att formateras,,har inte fått nån fråga om det,,kommer det gamla partitionen att formateras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack

 

Nu hållerjag på att installera win,,men kommer hårddisken att formateras,,har inte fått nån fråga om det,,kommer det gamla partitionen att formateras.

 

 

Är det en återställnings (recovery) skiva du har? I så fall är det ju troligt att allt försvinner, annars brukar man få frågan om vilken katalog windows ska intalleras i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack

 

Nu hållerjag på att installera win,,men kommer hårddisken att formateras,,har inte fått nån fråga om det,,kommer det gamla partitionen att formateras.

[/quote

 

särmen har blivit helt svart efter automatiskt omstar och får ett meddelande.

 

Selectable bay lock key is unlock.

Please power off the machine and lock the selectable bay lock key.

then power on.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack

 

Nu hållerjag på att installera win,,men kommer hårddisken att formateras,,har inte fått nån fråga om det,,kommer det gamla partitionen att formateras.

[/quote

 

särmen har blivit helt svart efter automatiskt omstar och får ett meddelande.

 

Selectable bay lock key is unlock.

Please power off the machine and lock the selectable bay lock key.

then power on.

 

 

Denna fråga har du redan fått besvarad i en annan tråd:

//eforum.idg.se/topic/217562-selectable-bay-lock-key-is-unlocked/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ame='lalito' date='08 Feb 2010, 17:37' timestamp='1265647026' post='1078690']

 

 

 

Denna fråga har du redan fått besvarad i en annan tråd:

//eforum.idg.se/topic/217562-selectable-bay-lock-key-is-unlocked/

 

ok

 

skall kolla det..men jag vet inte än hur jag kan kolla mina trådar,,hur hittar jag bara svar på mina frågor här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok

 

skall kolla det..men jag vet inte än hur jag kan kolla mina trådar,,hur hittar jag bara svar på mina frågor här.

 

tack det är fixat med bay lock,,nu har jag fått frågan om jag vill behålla aktuell filsystem (inga förändringar ) eller konvertera till NTFS, det första alternativ är förmarkerad,, vilken skall jag välja

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tack det är fixat med bay lock,,nu har jag fått frågan om jag vill behålla aktuell filsystem (inga förändringar ) eller konvertera till NTFS, det första alternativ är förmarkerad,, vilken skall jag välja

 

 

Behåll aktuell om du inte vill formatera om hårddisken i så fall välj NTFS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall kolla det..men jag vet inte än hur jag kan kolla mina trådar,,hur hittar jag bara svar på mina frågor här.

Det finns några olika alternativ.

 

1. Högt upp på varje sida med en tråd, som den här, finns en röd knapp som heter "Bevaka tråden". Tryck på den och sedan markera att du vill ha ett e-postmeddelande.

 

2. När du skriver ett svar och inte använder rutan "Snabbsvar" utan någon av knapparna som finns för att svara, så finns under rutan där du skriver en fråga "Bevaka tråden?". Om du bockar i rutan så blir det bevakning av tråden.

 

3. I din kontrollpanel //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=forums kan du bocka för "Bevaka alla trådar jag skriver i" samt välja typ av bevakning.

 

4. I din profil //eforum.idg.se/user/68423-lalito/ finns flikar i mittfältet som heter "Trådar" och "Inlägg" där du kan se trådar du har startat och inlägg du har skrivit på senare tid. Till vänster finns knapparna "Hitta trådar" och "Visa inlägg" som visar alla trådar resp. inlägg du gjort senaste året.

 

Detta plus mycket annat kan man hitta på hjälpsidan //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns några olika alternativ.

 

1. Högt upp på varje sida med en tråd, som den här, finns en röd knapp som heter "Bevaka tråden". Tryck på den och sedan markera att du vill ha ett e-postmeddelande.

 

2. När du skriver ett svar och inte använder rutan "Snabbsvar" utan någon av knapparna som finns för att svara, så finns under rutan där du skriver en fråga "Bevaka tråden?". Om du bockar i rutan så blir det bevakning av tråden.

 

3. I din kontrollpanel //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=usercp&tab=forums kan du bocka för "Bevaka alla trådar jag skriver i" samt välja typ av bevakning.

 

4. I din profil //eforum.idg.se/user/68423-lalito/ finns flikar i mittfältet som heter "Trådar" och "Inlägg" där du kan se trådar du har startat och inlägg du har skrivit på senare tid. Till vänster finns knapparna "Hitta trådar" och "Visa inlägg" som visar alla trådar resp. inlägg du gjort senaste året.

 

Detta plus mycket annat kan man hitta på hjälpsidan //eforum.idg.se/index.php?app=core&module=help

 

hej och tack ,, nu börja jag lära mig hur denna sidafunkar.

Tillbaka till min tecra 8000.

Installationen av win xp var jag tvungen och avbryta pga att xp-skivan fungarar inte längre. Nu har jag skaffat ny OS win xp pro. När jag startar datorn kommer det fram det här.

 

" Ready for bios update. Place det bios update diskette in the drive. and press any key when redy to proceed. "

 

Jag har ingen bios update diskette. Har provat och boota med f2,f8, f10, f120, delete och esc för att starta med cd-skivan men det kommer vara fram samma meddelande..

please help me

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

startar om datorn och nu får jag ett annat meddelande

 

Följande fil saknas eller är skadad: C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

 

datorn verkar blivit hel galen,,,jag vill bara kunna starta med cd-skivan och installera OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

startar om datorn och nu får jag ett annat meddelande

 

Följande fil saknas eller är skadad: C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

 

datorn verkar blivit hel galen,,,jag vill bara kunna starta med cd-skivan och installera OS.

 

 

Hej, är skivan med xp bootningsbar och/eller har du angett i bios att den ska boota från cd/dvd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, är skivan med xp bootningsbar och/eller har du angett i bios att den ska boota från cd/dvd?

 

Skivan är inte bootningbar, jag måste ange det i bios,,,men det är det som är problemet, jag kan inte komma till bios,,händer inget med f2,f8,f10,f12,esc,delete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivan är inte bootningbar, jag måste ange det i bios,,,

 

Ok, vet inte om jag förstår dig rätt nu men om inte skivan är bootningsbar så hjälper det inte om du anger det i bios, eller menar du att den är det och att du inte kan ange det i bios?

 

 

men det är det som är problemet, jag kan inte komma till bios,,händer inget med f2,f8,f10,f12,esc,delete.

 

Du har väl kommit in i bios innan?

 

Du nämner även i dina inlägg längre upp:

" Ready for bios update. Place det bios update diskette in the drive. and press any key when redy to proceed. "

 

Har du påbörjat någon uppdatering av bios?

 

Vi ska lösa detta smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia; jag skall kolla i manualen hur man går in på bios.

 

Cannabis; Ju skivan är bootningbar, Jag har inte varit på bios innan,, jag har inte påbörjat updatering av bios har ingen disket eller skiva till det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia; jag skall kolla i manualen hur man går in på bios.

 

Cannabis; Ju skivan är bootningbar, Jag har inte varit på bios innan,, jag har inte påbörjat updatering av bios har ingen disket eller skiva till det.

 

Ok, tyckte bara det lät lite konstigt med "bios update". Men åter till problemet, för att komma in i bios, tryck på esc så fort du ser toshiba loggan. När du sen blir tillfrågad, tryck på F1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack ,, det stämmer som du skrev till mig,, jag har kommit till bios och datorn har startat med cd,,

 

under installationen fick jag detta meddelande,,

 

installationg failed: D\1836\asms.Error Message: begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/0-enhet

En av komponenter som krävs för installations programet kunde inte isntalleras.

 

Är det win pro som är fel på eller hårddisken.. Detta program har jag installerat på en annan datorn och fungerade bra.

 

Det står också i meddelande det här...

FEL

SXS.DDL:Syntaxfel i filen D:\1386\ans\6000\MSFAT\VCRTL.MAN rad 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok tack ,, det stämmer som du skrev till mig,, jag har kommit till bios och datorn har startat med cd,,

 

under installationen fick jag detta meddelande,,

 

installationg failed: D\1836\asms.Error Message: begäran kunde inte utföras pga ett fel i en I/0-enhet

En av komponenter som krävs för installations programet kunde inte isntalleras.

 

Är det win pro som är fel på eller hårddisken.. Detta program har jag installerat på en annan datorn och fungerade bra.

 

Det står också i meddelande det här...

FEL

SXS.DDL:Syntaxfel i filen D:\1386\ans\6000\MSFAT\VCRTL.MAN rad 11.

 

Hej, tror nog att de ska vara "D\i386\" men hur som helst så... det första felmeddelandet hittar du en lösning på här:

 

http://support.microsoft.com/kb/311755

 

Och det tyder på att du har en dålig cd/dvd läsare men eftersom du har en bärbar så är det ju inte alltid lätt att byta, du har inte eller känner någon som har en extern läsare i så fall kan du ju testa den?

 

Men vid närmare granskning av den artikeln så blir du nog inte klokare av den, så mitt råd är, försök med en extern läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, tror nog att de ska vara "D\i386\" men hur som helst så... det första felmeddelandet hittar du en lösning på här:

 

http://support.microsoft.com/kb/311755

 

Och det tyder på att du har en dålig cd/dvd läsare men eftersom du har en bärbar så är det ju inte alltid lätt att byta, du har inte eller känner någon som har en extern läsare i så fall kan du ju testa den?

 

Men vid närmare granskning av den artikeln så blir du nog inte klokare av den, så mitt råd är, försök med en extern läsare.

 

Hej mannen,, Har kommit till bios och ändrat till bootning med cd,, no problem.

Stallationen av win home edition var jag tvungen och avbryta,, för jag fick fel meddelande ( fel i I/0 ).Det första felmeddelande går inte att fixa för i komando dolk ( eller vad den heter) när jag skriver det jag måste , enligt anvisning i länken du skickade till mig, så får jag meddelande att det är fel kommando.

Nu är det så att jag vill installra win xp pro, men det kommer vara att instalations programet startas om, och fortsätter där jag avbröt installationen innan. Alltså det går inte att köra en ny installation av win xp pro .

Mn lösningen är det att skaffa en xtern cd-rom.. har ingen kompis som har dt,, får försöka köpa en begagnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej mannen,, Har kommit till bios och ändrat till bootning med cd,, no problem.

Stallationen av win home edition var jag tvungen och avbryta,, för jag fick fel meddelande ( fel i I/0 ).Det första felmeddelande går inte att fixa för i komando dolk ( eller vad den heter) när jag skriver det jag måste , enligt anvisning i länken du skickade till mig, så får jag meddelande att det är fel kommando.

Nu är det så att jag vill installra win xp pro, men det kommer vara att instalations programet startas om, och fortsätter där jag avbröt installationen innan. Alltså det går inte att köra en ny installation av win xp pro .

Mn lösningen är det att skaffa en xtern cd-rom.. har ingen kompis som har dt,, får försöka köpa en begagnad.

 

 

Hej, vet inte vilken metod du testade men vad jag har förstått så har du FAT32 på hårddisken och då kan du ju testa detta:

 

Ladda först ner smartdrive.exe, finns här:

 

http://res03.tietgen...ivers/index.htm

 

Sen xcopy.exe och xcopy32.exe, finns här:

 

http://www.uv.tietge...a/Download/dos/ (i mitten på sidan)

 

Bränn de filerna på CD och starta sen datorn med xp skivan i så att du kommer till kommandotolken, väl där så tar du ut xp skivan och sätter in den du brände och skriver:

 

copy D:\smartdrive.*

copy D:\xcopy*.*

tryck RETUR efter varje rad

 

Efter det tar du ut cd skivan och sätter in xp skivan igen och när du kommer till kommandotolken skriv:

 

smartdrv

xcopy D:\i386 C:\i386 /e

tryck RETUR efter varje rad

 

Starta om datorn och starta installationsprogrammet igen. När felmeddelandet visas klickar du på Bläddra och skriver sökvägen till I386-mappen på hårddisken, (D:\i386).

 

Hoppas jag förklarat något sådär bra...annars får du säga till.

 

En ny extern DVD brännare kostar från 430 och uppåt, se länk.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v694&o=produkt_pris_inkmoms

 

Men vi får hoppas att det löser sig utan att du behöver köpa någon ny.. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, vet inte vilken metod du testade men vad jag har förstått så har du FAT32 på hårddisken och då kan du ju testa detta:

 

Ladda först ner smartdrive.exe, finns här:

 

http://res03.tietgen...ivers/index.htm

 

Sen xcopy.exe och xcopy32.exe, finns här:

 

http://www.uv.tietge...a/Download/dos/ (i mitten på sidan)

 

Bränn de filerna på CD och starta sen datorn med xp skivan i så att du kommer till kommandotolken, väl där så tar du ut xp skivan och sätter in den du brände och skriver:

 

copy D:\smartdrive.*

copy D:\xcopy*.*

tryck RETUR efter varje rad

 

Efter det tar du ut cd skivan och sätter in xp skivan igen och när du kommer till kommandotolken skriv:

 

smartdrv

xcopy D:\i386 C:\i386 /e

tryck RETUR efter varje rad

 

Starta om datorn och starta installationsprogrammet igen. När felmeddelandet visas klickar du på Bläddra och skriver sökvägen till I386-mappen på hårddisken, (D:\i386).

 

Hoppas jag förklarat något sådär bra...annars får du säga till.

 

En ny extern DVD brännare kostar från 430 och uppåt, se länk.

 

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v694&o=produkt_pris_inkmoms

 

Men vi får hoppas att det löser sig utan att du behöver köpa någon ny.. smile.gif

 

Hej

 

gjorde allt du har skrivit ,,allt gick bra enda fram till att efter jag tog ut cd-skivan med brända filer som kopirades i datorn. Och startade om installationen

med win -skivan och kommer till komandotolken och skriver smartdrv--och enter och det andra så får jag ett meddelande:

16 bitars MS-DOS undesystem

 

C:\WINDOWS\SYSTEM32\cmd.exe.smartdrv\Comfig.NT.

Systemfilen är inte lämplig för att köra DOS- och microsoft windows-program.

Välje stäng för att avsluta programet.

 

Har 2 val 1:Stäng

2: ignorera

 

vilken jag än väljer så verkar det inte hända nånting för i nästa steg när jag skall bläddra och skriva D:\i386 så hände ingenting.

 

nu är kl 20 i 5 och skall läga mig,, tack för hjälpen i alla fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...