Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Formatera samt ominstallation av Windows XP?

sirblackhawk

Recommended Posts

Ok, då ha man problem igen...

jag har en äldre stationär dator med XP på. Nu vill jag formatera datorn och installera om XP Pro igen då datorn är full med skräp och jag vill börja om på nytt igen. Jag har en skiva med XP Pro + SP 3 och kod mm så allt det är klart.

Problemet är att när jag ska göra ominstallationen får jag duktigt med problem.

Jag sätter i skivan och börjar köra programmet (från skrivbordet), datorn startar om och jag kommer in i setup-menyn. Väl där får jag frågan om jag vill installera om XP på nytt eller reparera befintligt XP. jag väljer att installera om och får fram bilden med mina partioner. Jag vill (givetvis) ha det på C: och markerar därför C: och trycker D (för att ta bort C: helt). Här kommer problemet då detta inte funkar. Jag får upp ett meddelande som säger:

"Setup is unable to perform the requested operation on the selected partition. This partition contains temporary Setup files that are required to complete the installation.

*To continue, press ENTER."

Jag kan fortfarande välja att installera om det på C: men då ligger allt skräp kvar på datorn (gjorde detta av misstag innan så det vet jag inte funkar :( )

frågan är hur fasen jag får datorn helt ren så jag kan installera om allt och på så vis få en "ren" dator.

Det jag behöver nu är lite vägledning vad/var jag gör fel eller en bra och enkel guide hur jag formaterar hårddisken innan jag sätter i skivan och gör ominstalltionen.

snälla, behöver hjälp och det snabbt!!

Du ska starta datorn från installationsskivan så att den gamla Windows inte är igång. Om det inte sker automatiskt när skivan är i så behöver du ändra i BIOS-inställningarna. Det kan t ex stå Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order på första skärmbilden för att du ska veta vilken tangent du ska trycka på för att komma in i BIOS-inställningarna.

Du ska starta datorn från installationsskivan så att den gamla Windows inte är igång. Om det inte sker automatiskt när skivan är i så behöver du ändra i BIOS-inställningarna. Det kan t ex stå Press Del to Enter Setup eller F12 = Boot order på första skärmbilden för att du ska veta vilken tangent du ska trycka på för att komma in i BIOS-inställningarna.

hmm, ok... det kan alltså vara som så att det "gamla" windows ligger och rullar även om datorn startat om (visste inte detta).

Väl inne i BIOS, vad/var ska jag ändra då? inte överdrivet duktigt på datorer men tror mig kunna göra detta själv. (självmål eller inte vet jag inte :P )

Jag anar att jag ska ändra någon form av startsekvens men var ändrar jag det i så fall? när jag ändrat det och installationen förhoppningsvis funkar, måste jag då ändra tillbaka eller görs det automatik i.o.m. ominstallationen??

BIOS ser olika ut i olika datorer så jag har svårt att komma med något närmare än att kolla efter sådant som Boot, boot order, boot sequence, boot priority. Normalt så kan man låta det stå kvar med att CD/DVD-enheten har högre prioritet än hårddisken. Om man ofta brukar ha en CD-skiva, t ex med musik, i datorn när man startar den så kan uppstarten bli lite långsammare eftersom BIOS då måste kolla om det går att starta från CD-skivan. I det fallet är det bra att ändra tillbaks.

BIOS ser olika ut i olika datorer så jag har svårt att komma med något närmare än att kolla efter sådant som Boot, boot order, boot sequence, boot priority.

ok, då ska jag kolla efter det. gissningsvis kan man se BIOS-tangenten efter på första bilden efter logon som alltid dyker upp?

provade innan trycka F8 men kom då till någon meny där jag kunde välja att starta i VGA-mode och felsäkert läge mm, känns inte riktigt rätt.

Vilka tangenter brukar det vara?? Om jag nu (mot förmodan) inte kan hitta det?? F2? F10? Delete?

F8 är en tangent som Windows använder för en meny med bland annat felsäkert läge. För att komma till BIOS-inställningarna så ska man trycka tidigare, normalt samtidigt som loggan för datortillverkaren visas. Det står inget om någon tangent bredvid loggan? Det går ju att kolla i manualen också (Setup på engelska). Jag har nog stött på åtminstone dessa tangenter: Esc, F2, F8, F12, Del. Men det förekommer säkert andra tangenter också.

Har du fler partitioner på den gamla disken? I så fall, ta bort dessa bakifrån, dvs ta bort C sist.

Dock rekommenderar jag att skaffa ny hårddisk, dels för att du har den gamla som backup och kan flytta filer därifrån, dels för att du får en disk som är snabbare och håller längre.

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...