Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande vid inloggning


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Pontus Jeppsson

Jag har fått ett antal mejl från en användare som ofta får felmeddelande när han ska logga in på Eforum. Och jag har sett någon annan skriva i förbifarten i en annan tråd om vad som skulle kunna vara samma problem. Men själv får jag inte upp felet.

 

Felmeddelandet ser ut i stil med det här, och dyker alltså upp vid inloggning:

Fatal error: Allowed memory size of 83886080 bytes exhausted (tried to allocate 84 bytes) in /var/www/eforum/admin/sources/base/core.php on line 7639

 

Vi har gjort en del ändringar i serverkonfigurationen för att försöka lösa det, men eftersom vi inte själva lyckas återskapa felet är det svårt att testa om våra åtgärder hjälper.

 

Är det fler som har det här problemet? Kan ni bekräfta om det har blivit bättre efter de åtgärder vi gjort nu på förmiddagen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det fler som har det här problemet? Kan ni bekräfta om det har blivit bättre efter de åtgärder vi gjort nu på förmiddagen?

Undrar var den tråden jag skapade för detta problem tog vägen :blink:

 

Nåja, jag får osvikligen (och fortfarande) detta fel när jag använder användarnamn (istället för e-post) när jag loggar in.

I gamla eforum så kunde man logga in med både och.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ok, det är endast e-postadress som gäller numera, men man borde ju få ett vettigt felmeddelande om man skriver in användarnamn istället. Det verkar som att servern får problem att hantera användarnamnet och får slut på minne.

 

Ska försöka lägga in ett script som kollar ifall det är en korrekt mejladress innan man skickar iväg formuläret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Okej, nu har vi dels utökat det tillgängliga minnet och dels lagt in en validering som förhindrar att folk fyller i sitt användarnamn i e-postfältet. Förhoppningsvis löser detta problemet.

 

Säg till om problemet uppstår igen! Och om ni inte kan logga in och därför inte meddela här i forumet så går det bra att felanmäla på pontus@idg.se också. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder ett annat konto också, mest vid testning, och kan logga in, men direkt efter inloggning, så får jag ett litet meddelande "Skicka nytt validerigsbrev", enligt första bilden, vad innebär det? Om jag kollar min profil så får min profil ingen grupp, utan det ser ut som på andra bilden, "Väntar på godkännande?

 

Edit: Kan alltså logga in men kan inte göra något.

post-13429-126564618358_thumb.png

post-13429-126564619753_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man registrerar sig som medlem skickas det ut ett valideringsmejl till den mejladress man uppgav. Kontot är inte fullt aktiverat innan man har gjort det som står i valideringsmejlet. Det löser sig väl om du väljer att få ett nytt valideringsmejl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man registrerar sig som medlem skickas det ut ett valideringsmejl till den mejladress man uppgav. Kontot är inte fullt aktiverat innan man har gjort det som står i valideringsmejlet. Det löser sig väl om du väljer att få ett nytt valideringsmejl.

 

Har gjort det några ggr, men får inget till inboxen.

 

Kan inte heller skapa ett nytt konto, eftersom jag inte kan använda samma mail till två olika konton, har testat detta med.

Tanken är ju att kunna använda ett vanligt konto, vid olika tester.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Kan vara att valideringsmejlet fastnar i spamfiltret. Jag (och Cecilia) kan godkänna medlemmar manuellt. Skicka PM eller mejl till mig och ange den e-postadress som hör till kontot så fixar jag det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...