Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kopiera mellan Exceldokument


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag har gjort en excelfil med 52 st kalkylblad (en för varje av årets veckor). Meningen är att jag långsiktigt ska kunna föra en detaljerad träningsdagbok med diverse fakta.

 

Dagboksbladet för en vecka har jag färdigt i en annan excelfil och den fungerar fint med tabell och ett diagram som ändrar sig när jag matar in värden.

 

Nu till problemet. När jag försöker markera och kopiera över Excelbladet från Fil 1 till Fil två så följer formlerna inte med. Jag försöker kopiera genom att markera + Äpple C / Äpple V (macs motsvarigheten till Ctrl C / Ctrl V)

 

Hur ska jag göra för att formler och koppling till diagram ska följa med från en Excelfil till en annan när jag kopierar? (använder Excel 2003 Mac edition)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag försöker markera och kopiera över Excelbladet från Fil 1 till Fil två så följer formlerna inte med.

 

Är det verkligen så att formlerna inte följer med? Ibland när man kopierar till andra arbetsböcker så kan det bli så att formlerna inte uppdateras, dvs det ser ut som att den bara kopierat värden. Gå in under inställningar och kolla om automatiska beräkningar är valt.

 

Tyvärr vet jag inget om huruvida Excel för Mac skiljer sig på något sätt från Excel för Win, men jag tror inte det.

 

En annan orsak kan ju vara att det är två arbetsböcker som är öppnade i olika sessioner. I så fall fixar inte Excel det. Om du däremot öppnar excel fil 2 ifrån excel fil 1 så bör det fungera fint.

 

(dvs när du har fil 1 öppen, så klickar du på huvudmenyn-Öppna och väljer fil 2. Om du däremot öppnar fil 2 via Utforskaren eller likn. så startar du en ny session vilket skulle kunna ge upphov till ditt problem att kopiera formler)

 

 

/M

 

Edit: Använd F9 för att utföra beräkningar i arbetsboken, om inställningen är satt till "Manuell".

post-50730-126561373453_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag har gjort en excelfil med 52 st kalkylblad (en för varje av årets veckor). Meningen är att jag långsiktigt ska kunna föra en detaljerad träningsdagbok med diverse fakta.

F'låt men det där är ett dumt upplägg!

 

Bättre modell för enklare hantering är det klassiska att skapa en tabell med data i och ett antal rapporter, via Pivot eller formler, som baseras på din tabell.

 

Jag antar att alla dina 52 flikar ser likadana ut, att du där har något som liknar en tabell där du matar in träningsdata. Min rekommendation är att du lägger till, om det inte finns, datumvärde (år, månad, dag och kanske tid) för varje aktivitet i en ny kolumn i din tabell på varje blad. Kopiera sedan alla 52 veckors data till en ny lång tabell på ett blad.

 

Sedan bygger du upp en rapport som ser likadan ut som dina nuvarande rapporter där du hämtar data från tabellen! Genom att välja vecka, månad, typ av träning eller flera saker kombinerat kan du få fram mer detaljerade data än du har nu. Jag lovar.

 

Samt med det sagt, det finns gott om träningsprogram på nätet. Dels sådana du kan installera på datorn (dock oftast PC) eller som du kan köra direkt på webben.

Det program jag använder, och gillar skarpt, och därmed rekommenderar är SportTracks

http://www.zonefivesoftware.com/SportTracks/

Tror att det ska gå att få i gång på Max/OsX men helt säker är jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren!

 

Shape_sthlm

Det fungerade fint när jag valde öppna på fil 2 när fil 1 var öppen. Tyvärr refererar alla diagram jag koperar in till den första tabellen.

 

Monshi

Ska försöka få det på sättet du föreslår. Jag gör säkert massor av konstiga lösningar pga att jag är orutinerad Excel-användare. Tack för att du delar med dig av smarta lösningar.

 

Ska försöka installera träningsprogramet på macen. Jag har även ett intresse att bli bra på Excel

 

 

/tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå ditt ursprungliga problem, du vill kopiera hela bladet till annan bok?

 

Gör då såhär:

1: Högerklicka på bladet i namnfliken, välj kopiera till annan bok.

2: Titta igenom bladet, troligen refererar formler fortfarande till gamla boken om de refererat utanför bladet som kopierats

3: Notera exakt vad som står i formeln som gör att den pekar fel, kopiera detta.

4: Gör en sök&ersätt på bladet som ersätter det du funnit i (3) med det som det ska vara för att fungera i aktuella boken.

troligen ett byte i stil med

från [bok1.xls]Blad1!A1

till Blad1!A1

dvs byt [bok1.xls] mot en tom sträng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...