Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Städa bort filer från Windows


bba

Rekommendera Poster

Känns som jag har en massa filer som inte behövs i Wndows, skulle vilja städa bort lite eftersom min hårddisk är begränsad, men vågar jag?

 

1. Under Windows ligger en massa filer av typen; $NtUninstallKB886185$, kan man ta bort dom?

 

2 Under Installer ligger också en massa av typen: {6B30FB1E-9F4A-49BA-9D74-174F1ECEB59D}.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kört diskrensning? Om inte så är det ett bra första steg. Sedan kan du se om CCleanerkan städa bort ytterligare i sin filstädning.

 

1. Det är de mapparna som gör det möjligt att avinstallera uppdateringar. Inget som Windows behöver för jämnan dock. Men bränn dem helst till en CD innan du tar bort dem och låt bli att ta bort de mappar som är yngre än några månader (det är ju störst risk för att någon relativt ny uppdatering behöver avinstalleras).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom bara ihåg att bränna mapparna som dom är, med dom "kryptiska" namnen, för om du behöver dessa någon gång, så är det exakt dom namnen som windows kommer att leta efter, blir ett enda tecken fel i namnen, så kommer dom inte att fungera.

Notera också gärna exakt var dom ska ligga i systemet, ett tips är att skriva det i en textfil och bifoga i roten på skivan, så finns allt samlat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack gäller det svaret fråga 2 också ?

 

Diskrensning och cc cleaner har jag kört, samt advanced system care.

Problemet är att jag nu bara har 300 Mb kvar på disken så jag kan inte köra defrag heller , börjar kännas akut.

 

Vad sägs om mappen servicepackfiles då ?

Eller mappen $hf_mig$ som verkar innehålla uppdateringar för internet explorer 7 bla.

 

 

Jag har avsatt 10 Gb för XP partitionen inkl. program. Är det för lite?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, 10 GB är för lite för XP med program. Det du kan göra är att avinstallera program och så installera dem på nytt och då välja att installera dem någon annanstans än på C:. Man sparar en del utrymme genom en ominstallation också för det finns Windows-uppdateringar som ersätter tidigare uppdateringar och i Service Pack ingår också tidigare uppdateringar.

 

Fråga 2 kan jag inte svara på. Men det är möjligt att de behövs för att det ska gå att avinstallera motsvarande program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...