Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hittar inte hårddisk - Windows 7


Therese125

Rekommendera Poster

Hej, installerade nyligen windows 7 på min dator. Hade xp innan, då hade jag två Maxtor 6V080E0 sata hårddiskar inkopplade den ena hade jag xp på och den andra till förvaring. Men när jag skulle installera windows 7 så gick det inte att göra det på xp hårddisken, installerade då den på förvaringsdisken, men xp disken hittas inte när jag är inne på windows 7. Loggar jag däremot in på windows xp hittar jag båda diskarna. Har förhoppningsvis lyckades jag formatera xp disken (går inte starta på den), men windows 7 hittar den inte. I enhetshanteraren så har jag ett utropstecken - styrenhet för masslagringsenhet och antar att det är till den hårddisken. Hur får jag den installerad? Har ju laddat ner drivrutiner för Sata på asrocks hemsida då jag har det moderkortet och den ena disken fungerar ju utmärkt..

Den hittas inte på diskhanteraren heller.

Har tre sata ingångar på moderkortet - sataII Sata1 och Sata2. windows 7 ligger på SataII vet inte om det gör någon skillnad?

tacksam för all hjälp jag kan få!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat de andra drivrutinerna, t ex chipset, som finns på Asrocks webbsida för moderkortet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du installerat de andra drivrutinerna, t ex chipset, som finns på Asrocks webbsida för moderkortet?

 

ja alla som finns för windows 64

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket moderkort är det?

 

Du kan ju också se om det blir någon skillnad om du kopplar om hårddiskarna till andra kontakter på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket moderkort är det?

 

Du kan ju också se om det blir någon skillnad om du kopplar om hårddiskarna till andra kontakter på moderkortet.

asrock 939 dual-vsta

 

jo jag håller på och provar att koppla om nu, men den vill inte starta upp, kommer bara starta med startreperationen tar man starta normalt startar den bara om sig själv. har nu windows 7 på sata 1 och den andra disken på sata 2 men kollade i bios och inga sata diskar är detective. står not detective på alla tre sata portarna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som att bara det som sitter i anslutningen för SATA II detekteras av BIOS. Stämmer det?

 

Finns ju inga drivrutiner alls för Windows 7 på http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=939Dual-VSTA&s=939

Om du tittar på drivrutinerna för XP så finns det två stycken för hårddiskar, en ULi SATA och en JMicron SATA2. Det verkar som att Windows 7 bara känner till en drivrutin för JMicron SATA2.

 

Körde du Windows 7 Upgrade Advisor innan installationen för att få reda på om det finns något känt problem med kompatibiliteten?

 

Inte heller Nvidia har någon chipset-drivrutin för kortets chipset och Windows 7.

http://www.nvidia.com/page/uli_drivers.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

t is recomended to plug SATA II HDD TO SATA II connector and connect SATA I HDD to SATA Iconnector

 

Ovanstående citat från manualen kanske förklarar problemet.Vissa SATA II hårddiskar kan byglas om till SATA I.SATA II är normalt bakåtkompatibelt men tydligen inte här eftersom varningen finns.

 

SATA II är dubbelt så snabbt som SATA 1 Men det fungerade förut.Mystiskt.

 

Kanske ide att trots felaktiga drivrutiner bygla ner till SATA 1 och ansluta till SATA 1 kontakterna.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ovanstående citat från manualen kanske förklarar problemet.Vissa SATA II hårddiskar kan byglas om till SATA I.SATA II är normalt bakåtkompatibelt men tydligen inte här eftersom varningen finns.

 

SATA II är dubbelt så snabbt som SATA 1 Men det fungerade förut.Mystiskt.

 

Kanske ide att trots felaktiga drivrutiner bygla ner till SATA 1 och ansluta till SATA 1 kontakterna.

 

LARSAS

 

visste inte att man kunde bygla om sata diskar, är det något liknande som IDE diskar eller? Men varför fungerade det som jag hade det i XP har ju inte flyttat om satakontkterna mellan installationen.

 

 

 

Och ja BIOS märker bara av SATA II..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.seagate.com/staticfiles/maxtor/en_us/documentation/manuals/diamondmax_10_product_manual_sata.pdf

 

Jag fattar det så att den kan byglas se sid 22.

 

Du kan ju mixtra lite med byglingen åtminstone på disken som ansluts till någon av SATA I kontakterna.

 

EDIT:Det kan ju knappast vara fel att den eller de hårddiskar som är SATA1 anslutna också är byglade för det.Då bör man ju ha uteslutit en felkälla .Men fungerande drivrutiner måste vara installerade.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men, har ju fungerade drivrutiner. Annars borde ju inte den andra sata disken fungera? Dock så finns det ju inga drivrutiner till windows 7 till mitt moderkort, har installerat dem till windows xp..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XP-drivrutiner brukar inte fungera med Windows 7.

 

Som sagt det är två olika typer av SATA-anslutningar på moderkortet. Vardera typen kräver sin drivrutin.

 

Har du kört Windows 7 Upgrade Advisor för att få reda på om det finns något känt problem med kompatibiliteten mellan moderkortet och Windows 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...